قاتل 11نفر از قصاص نجات پیدا کرد

اعتماد آنلاین . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۷:۵۱


مرد جوانی که 7سال پیش در جریان یک درگیری، قهوه‌خانه‌ای را در اهواز به آتش کشیده و باعث مرگ 11نفر شده بود با گذشت تمامی اولیای دم از مجازات مرگ گریخت.

مرد جوانی که 7سال پیش در جریان یک درگیری، قهوه‌خانه‌ای را در اهواز به آتش کشیده و باعث مرگ 11نفر شده بود با گذشت تمامی اولیای دم از مجازات مرگ گریخت.

به گزارش همشهری، 7سال پیش جنایت هولناکی در یکی از محله‌های شهر اهواز رخ داد. دقایقی از نیمه‌شب 13فروردین سال97 گذشته بود که آتش‌سوزی هولناکی در قهوه‌خانه نوارس در کوی علوی اهواز اتفاق افتاد. به‌دنبال این حادثه، تیم‌های آتش‌نشانی راهی محل حادثه شده و پس از تلاشی چندساعته موفق به مهار حریق شدند، اما پس از آن بود که ابعاد هولناک این حادثه معلوم شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که در این حادثه 11نفر جان باخته‌ و عده‌ای نیز مجروح شده‌اند که به بیمارستان انتقال یافتند. سن جان‌باختگان بین 19‌تا ۴۷ سال بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد که پسری 17ساله که با صاحب قهوه‌خانه دچار اختلاف شده بود، در حالی ‌که چند نفر از مشتریان در قهوه‌خانه حضور داشتند، با ریختن بنزین آنجا را به آتش کشید. پس از آن نیز در یک چشم به ‌هم زدن شعله‌های آتش همه قهوه‌خانه را فرا گرفت و 11نفر از افرادی که در آنجا حضور داشتند قربانی شدند. هرچند نوجوان آتش‌افروز بعد از این حادثه گریخت، اما چند ساعت بعد مأموران موفق شدند وی را دستگیر کنند.

او که محمد نام دارد و متولد سال1380 است در اعترافات اولیه‌ انگیزه‌اش از این اقدام هولناک را اختلاف با صاحب قهوه‌خانه که شوهرخاله‌اش بود، اعلام کرد. وی گفت: من ساکن منطقه لشکرآباد اهوازم. از مدتی قبل در قهوه‌خانه شوهرخاله‌ام کار می‌کردم، اما به ‌خاطر اختلاف با وی از آنجا اخراج شده بودم. به همین دلیل از شوهرخاله‌ام کینه به دل گرفته بودم. او ادامه داد: دقایقی قبل از آتش‌سوزی، شوهرخاله‌ام با من تماس گرفت و تهدیدم کرد. من هم عصبانی شدم و برای گرفتن انتقام به قهوه‌خانه که در کوی علوی بود، رفتم. در راه یک ظرف بنزین تهیه کردم و وقتی وارد قهوه‌خانه شدم، بنزین‌ را روی زمین ریختم و آنجا را به آتش کشیدم. اما حالا از کاری که کرده‌ام پشیمانم. با شواهدی که علیه متهم به‌ دست آمده بود وی به اتهام قتل در دادگاه کیفری خوزستان محاکمه شد و اولیای دم برای متهم درخواست قصاص کردند. با توجه به شواهد و مدارک و اعترافات متهم و همچنین به درخواست اولیای دم، قضات دادگاه قاتل را به 11بار قصاص محکوم کردند.

با اعتراض قاتل به این حکم، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات دیوان مهر تأیید به آن زدند. با این حال قاتل همچنان در زندان بود تا اینکه شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد. در تمام سال‌هایی که قاتل در زندان به سر می‌برد واحد صلح و سازش دادگستری خوزستان، به‌ویژه شهرستان دزفول با کمک خیرین و بزرگان قبیله بنی‌طرف تلاش برای گرفتن رضایت خانواده قربانیان را آغاز کردند، اما راضی کردن خانواده هر 11قربانی کار ساده‌ای نبود. در این شرایط، محکوم به قصاص 7سال از عمرش را پشت میله‌های زندان گذراند و تلاش واحد صلح و سازش نیز برای گرفتن رضایت اولیای دم ادامه داشت.

تلاش‌ها ادامه داشت تا اینکه 3روز پیش، شیخ علی زبید، چهره مردمی صلح و یکی از خیران معروف خوزستانی که تاکنون در پرونده‌های زیادی باعث صلح و سازش شده، برای گرفتن رضایت از اولیای دم وارد این پرونده شد. او توانست طی چندین جلسه گفت‌وگو با اولیای دم آنها را راضی به گذشت کند و آنها نیز بدون هیچ قید و شرطی از قصاص گذشتند. بدین‌ترتیب، مرد زندانی بعد از 7سال تحمل حبس از قصاص گریخت.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.