مردم منتظر تصمیمات اقتصادی دولت؛ وزیر اقتصاد دنبال فیلترینگ!/ آقای همتی! راهکارهای زمان منتقد بودن را اجرایی کنید

جهان نیوز . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۸:۱۰


داغ کنيد+۰
کد مطلب : 902230
همتی که سال‌ها به عنوان منتقد اقتصادی دولت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می کرد امروز که در این حیطه به عنوان وزیر اقتصاد مسئولیت یافته به موضوعات غیر اقتصادی مانند فیلترینگ می‌پردازد.
گروه اقتصادی جهان نیوز: اقتصاد امروز در کشور به عنوان اولویت‌دار ترین حوزه شناخته می‌شود که دولت چهاردهم نیز در این راستا باید فعالیت گسترده و برنامه‌ریزی شده ای را آغاز کند. رهبر معظم انقلاب هم که همواره بر موضوعات فرهنگی تاکید دارند اولویت امروز کشور را در بعد اقتصادی مطرح می‌فرمایند. ایشان همواره در انتخاب نامگذاری و شعار سال نیز به مقولات اقتصادی مانند تولید و رونق اقتصادی و رفع موانع آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
 
حالا دیگر زمان ماه عسل دولت نیز گذشته است و مردم منتظر هستند برنامه‌های اقتصادی پاستورنشینان شفاف‌سازی و اجرایی شود. اما به نظر می رسد در بعد رسانه‌ای جریانی در دولت چهاردهم وجود دارد که سعی دارد اولویت‌ها را جا به جا و فرع را جایگزین اصل نماید.
 
از همین روست که مسائلی چون «فیلترینگ» مطرح می شود و برخی در دولت آنچنان آن را مثل بادکنک باد می‌کنند که این موضوع را علت العلل مشکلات اقتصادی می‌خوانند.


یکی از همین شخصیت‌های دولتی «عبدالناصر همتی» وزیر امور اقتصادی و دارایی است که درباره فیلتریگ عنوان کرد: «این مساله یکی از اولویت‌های دولت است و باید هر چه سریع‌تر درخصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.»
 
اما بعد از انتقادات فراوان بیان کرد: «اصلا بحث من این چیزها نبود و چیزی که گفتم هم اینگونه که منعکس شده نبود.»


وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: «نظر شخصی‌ام این است که فیلترینگ اصلا هیچ اثری نگذاشته است، فقط یک مقداری فعالیت‌های اقتصادی را در فضای مجازی محدود و کند کرده است؛ بنابراین طبیعی است که حل این مساله در اولویت است.با این حال، این مساله، کاری نیست که من پیگیری کنم. من وزیر اقتصاد هستم و نظرم را گفته‌ام ان‌شاالله مسئولین مربوطه پیگیری می‌کنند.»
 
صحبت های همتی درباره فیلترینگ بازتاب منفی داشت. همتی وزیر اقتصاد که این‌روزها بیشتر در نقش وزیر ارتباطات فرورفته بیشتر خود منتقد اصلی اقتصادی کشور بود اما حالا که وزیر اقتصاد شده در حوزه‌های دیگر اظهار نظر می‌کند آنهم در زمانی که دوباره بورس رنگ خون گرفته و سهامداران با زیان سنگین مواجه‌اند و نقد جدی نیز متوجه عملکرد وزارت اقتصاد می‌کنند.

اگر بخواهیم انتقادی نسبت به موضوعی در کشور داشته باشیم قطعا آن حوزه اقتصادی است و در ذیل این بخش نیز افزایش بی رویه قیمت ها و بورس اولویت دار است، ضمن اینکه با نگاهی به بازار کشور رکود بسیار سردی احساس می شود که دولت و وزارت اقتصاد باید با سیاست های اقتصادی درست و مشوق‌های لازم این رکود و بی بازاری را شکسته و رونق را به بازار بازگرداند.
 
ریزش‌های مداوم بورس فرصت مهمی را از اقتصاد کشور می گیرد. بورس محل تجمع سرمایه های خرد است. سرمایه‌هایی که می تواند کسری تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری را تامین کند و فقدان سرمایه گذاری که دولت‌ها بدان نیاز دارند و حتی به دنبال سرمایه گذاران خارجی می روند را سامانه دهند.
 
 
همتی درباره مشکلات بورس طی توییتی نوشت: "ناترازی های جمع شده، کسری بالاى بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیداً محدود کرده و پيامد منفى براى بازار سرمايه و تامين مالى داشته است. با وجود بى سابقه بودن مشكلات، مسائل اصلى و موانع حل آنها در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و با اشراف كامل و واقع بينانه درحال چاره انديشى هستيم. باید بپذيريم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى كاهش تحریم‌ها است."


در واقع بازهم وزیر اقتصاد با پیش کشیدن تحریم‌ها راه حل اقتصادی را از خود دور کرده است. موضوع خارجی که می‌داند با توجه به رویکرد طرف غربی چندان راهگشا نیست اما کارشناسان مطرح می کنند برای رسیدن به لغو تحریم‌ها باید کاری کرد که از لحاظ اقتصادی ابزار تحریم کارکرد خود را تا جایی که می‌تواند از دست بدهد.

این در حالی است که همتی از زمان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که در آن به عنوان نامزد اصلاح طلب حضور یافت تا پایان آن منتقد اصلی اقتصادی دولت بود و درباره موارد مختلف از جمله بورس و قیمت دلار و گرانی و ... توئیت های انتقادی می زد. اما حالا در قامت وزیر اقتصاد موضوع را در دست بررسی می بیند در شرایطی که منتقدان سیاست‌های اقتصادی باید نسبت به راهکارها و سیاست‌های درست را نیز دانا و مطلع باشند.
 
 با این اوصاف باید همتی برنامه درست روندی که منتقد آن بوده را اجرا کند و مردم نیز انتظار بهبود وضع اقتصادی را در همین راستا بدون بهانه تراشی‌های مالوف دارند. حالا منتقدی که سال‌ها به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت قبل نشسته بود امروز به عنوان وزیر اقتصاد مسئولیت یافته است. هر چند همتی در دولت حسن روحانی نیز به عنوان رئیس کل بانک مرکزی تا حدود زیادی نسبت به این اقتصاد نا به سامان دست داشته اما حالا بازهم در حوزه مسئولیتی بالاتری باید خود را نشان دهد.
https://jahannews.com/vdcdsx0nzyt0zx6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdsx0nzyt0zx6.2a2y.html
# تگ ها
عبدالناصر همتیوزیر اقتصاددولت پزشکیان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه