هر آنچه که لازم است درباره مکونیوم بدانید

اکو نیوز . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۹:۰۱


اقتصاد ایران: مکونیوم اولین مدفوع تیره، غلیظ و چسبنده نوزاد تازه متولد شده است. بلعیدن مقداری مکونیوم برای کودک شما بی خطر است؛ با این حال تنفس مکونیوم می تواند باعث مشکلات تنفسی جدی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلولندکلینیک، مکونیوم اولین مدفوع کودک شماست و از لحاظ رنگی تیره تر و ضخیم تر از مدفوع معمولی و بسیار چسبنده است. مکونیوم در روده های کودک شما از بلع مایع آمنیوتیک (مایع که آنها را احاطه کرده) جمع می شود. در حالت ایده آل، کودک شما بلافاصله پس از تولد مکونیوم را دفع می کند. در برخی موارد، نوزادان این ماده را قبل از تولد دفع می کنند. بلع مکونیوم در رحم مضر نیست، اما تنفس آن می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

اگر کودک شما قبل از تولد مکونیوم را ببلعد، اشکالی ندارد. نگرانی در مورد مکونیوم این است که کودک شما آن را تنفس کند. تنفس یا استنشاق مکونیوم می تواند تنفس کودک شما را سخت کند و می تواند منجر به ناراحتی تنفسی، عفونت یا سایر شرایط جدی شود.

کودک شما باید اولین مدفوع خود را ظرف 24 تا 48 ساعت پس از تولد دفع کند. هنگامی که کودک شما شروع به نوشیدن آغوز (نخستین شکل شیر مادر) یا شیر خشک می کند، سیستم گوارشی او مکونیوم باقیمانده را دفع می کند.

پس از دفع این ماده، مدفوع کودک باید به شکل عادی خود برگردد و پزشکان حتما این موضوع را بررسی می کنند.

مکونیوم زمانی تشکیل می شود که کودک مایع آمنیوتیک را می بلعد. همانطور که مایع آمنیوتیک از روده کودک شما عبور می کند، قسمت آب مایع آمنیوتیک جذب می شود و یک ماده چسبنده و قیر مانند باقی می ماند. این باقی مانده مکونیوم است و روده بزرگ کودک شما را می پوشاند. تا زمانی که کودک شما به ترم (هفته 40 بارداری) می رسد، روده های او با مکونیوم پر می شود.

دفع مکونیوم پس از تولد نشان می دهد که دستگاه گوارش آنها به خوبی کار می کند.

دفع مکونیوم پس از تولد به این معنی است که سیستم گوارشی و روده کودک شما مشکلی ندارد و همانطور که باید کار می کند. کودک شما باید ظرف دو روز پس از تولد مکونیوم را دفع کند.

اگر کودک شما ظرف 48 ساعت مکونیوم را دفع نکرد، ممکن است نشان دهنده یک بیماری باشد.مانند:

  • مکونیوم ایلئوس
  • فیبروز کیستیک
  • انسداد روده
  • راست روده توسعه نیافته
  • پلاگین مکونیوم
  • بیماری هیرشپرونگ

مکونیوم غلیظ و چسبناک است و ساختاری شبیه قیر یا لجن دارد و رنگ آن سبز مایل به سیاه است. برخلاف مدفوع معمولی، مکونیوم بو ندارد.

مکونیوم از آب، سلول ها، ادرار، مو، مخاط و هر ماده دیگری که جنین داخل رحم می بلعد ساخته شده است.

اگر کودک شما مکونیوم را ببلعد اشکالی ندارد. هنگامی که نوزادان مکونیوم را در رحم تولید می کنند، با مایع آمنیوتیک مخلوط می شود. قورت دادن این مخلوط به طور کلی خوب است و مشکلی ایجاد نمی کند.

مکونیوم غلیظ و چسبناک است؛ هنگامی که این ماده استنشاق می شود، می تواند راه های هوایی کودک شما را پر کند و نفس کشیدن را برای او سخت کند. آسپیراسیون یا استنشاق مکونیوم، سندرم آسپیراسیون مکونیوم (MAS) نامیده می شود. MAS می تواند باعث ناراحتی تنفسی، عفونت و در موارد نادر مرگ شود.

اگر پزشک مکونیوم را در مایع آمنیوتیک تشخیص دهند، به دنبال علائم ناراحتی جنین خواهند بود. مکونیوم هنگامی که به ریه های کودک شما وارد شود، مضر است. علائم رایج ناراحتی جنین شامل تغییرات در ضربان قلب و علائم مشکلات تنفسی مانند خرخر کردن، ملتهب شدن بینی یا رنگ پوست آبی است. اگر کودک شما فعال است و گریه می کند، درمان لازم نیست.

اگر کودک شما بیش از حد مکونیوم تنفس کرده است و شرایط سختی دارد، پزشک بینی، دهان و گلوی کودک شما را ساکشن می کند. در موارد شدیدتر، پزشکان ممکن است یک لوله را در گلوی کودک شما قرار دهند تا مکونیوم را از نای مکش کند. در نهایت، یک ماسک اکسیژن را می توان روی صورت کودک قرار داد تا به تنفس او کمک کند.

استنشاق یا تنفس مکونیوم می تواند مشکلات شدید تنفسی ایجاد کند. در برخی موارد ممکن است نوزاد پس از زایمان نیاز به احیا داشته باشد. اگر کودک شما برای مدت طولانی کمبود اکسیژن داشته باشد، می تواند منجر به هیپوکسی شود و این غیر معمول است.

بله، آزمایش مکونیوم راهی برای تشخیص مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر مادر است. آزمایش مکونیوم می تواند مصرف طولانی مدت دارو (استفاده از داروها برای هفته ها یا ماه ها) را مشخص کند و می تواند دقیق تر از آزمایش های دارویی ادرار باشد.

اگر بارداری شما بیش از 40 هفته باشد، احتمال آسپیراسیون مکونیوم در کودک شما بیشتر خواهد شد. هنگامی که زایمان شما به تاخیر بیفتید، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک شما در حالی که هنوز در رحم است مکونیوم را دفع کند.

مکونیوم اولین مدفوع کودک شماست. ممکن است هشدار دهنده به نظر برسد، اما طبیعی است که تیره، ضخیم و چسبنده باشد. کودک شما باید ظرف 48 ساعت پس از تولد مکونیوم را دفع کند. گاهی اوقات نوزادان در حالی که هنوز داخل رحم هستند مکونیوم را دفع می کنند. بلع مکونیوم اشکالی ندارد، اما استنشاق آن در ریه ها می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک کودک شما را برای علائم مشکلات تنفسی بررسی می‌کند. اکثر نوزادانی که مکونیوم تنفس می کنند به سرعت بهبود می یابند و هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی ندارند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.