پزشکیان به شی جین پینگ: شخصاً بر گسترش روابط با چین نظارت دارم /ایران به دنبال جنگ نیست اما پاسخ هر تجاوزی را سخت خواهیم داد

خبر آنلاین . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۸:۵۰


مسعود پزشکیان در دیدار شی جین پینگ گفت: بنده شخصا بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین کمک می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری خبرگزارش خبرآنلاین، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، عصر امروز چهارشنبه در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین، با بیان اینکه اعتماد متقابل با اقدامات و پروژه‌های مشترک عینیت خواهد یافت، تصریح کرد: ارتباطات ما باید بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد ـ برد دنبال شود، این شکل از تعامل به تعمیق مناسبات منجر خواهد شد.

بنا به روایت ایسنا، رئیس جمهوری با بیان اینکه چین دوست و مهمترین شریک تجاری ماست، خاطرنشان کرد: باور داریم که با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشورهای غربی ایستادگی کنیم. بنده شخصا بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین کمک می‌کنم.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه آنچه امروز صلح را در منطقه ما به خطر انداخته است، حمایت بی‌چون و چرای آمریکا و برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی است، افزود: این رژیم همه خطوط قرمز را نیز زیرپا گذاشته و با کشتن افراد بی‌گناه و غیرنظامی اثبات کرده که به هیچ اصل انسانی و حقوقی پایبند نیست.

رئیس جمهوری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از حق مشروع دفاع از خود در برابر نقض حاکمیت ملی و ترور میهمان رسمی‌اش در تهران از سوی رژیم صهیونیستی، حاضر شد به نفع صلح در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه از این حق چشم‌پوشی کند، اما دیدیم که صهیونیست‌ها به جای صلح و آتش‌بس در ارتکاب جنایات خود جری‌تر شده و حتی دایره آن را به لبنان نیز گسترش دادند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را به نفع هیچ‌کس نمی‌داند و لذا به دنبال جنگ و درگیری نیست، گفت: با این وجود اگر کسی بخواهد تعرض و تجاوزی به ما داشته باشد، پاسخی سخت و قاطعانه دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای تعمیق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل تاکید کرد و گفت: روابط دوستانه با ایران برای ما ارزشمند است و آماده‌ایم با طرف ایرانی از منافع مشترک دو کشور دفاع کنیم. این نخستین ملاقات ماست و معتقدم می‌توانیم همکاری‌ها و روابط فیمابین را گسترش دهیم.

شی جین پینگ با قدردانی از تعاملات سازنده دو کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: ایران و چین همچنین می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله شیوه حکمرانی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی همکاری‌های مفیدی داشته باشند و در همین راستا اعلام می‌کنم که تمهیدات آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها میان دو کشور فراهم شده است.

رئیس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنانش شرایط فعلی و افزایش تنش‌ها در منطقه را بسیار نگران‌کننده توصیف و کلید کاهش تنش را برقراری فوری آتش‌بس عنوان کرد و اظهار کرد: باور داریم که دوستان ایرانی ما تدبیر مناسب برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه را به کار خواهند گرفت. باید از تشدید درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کرد.

پزشکیان: افزایش تاثیرگذاری بریکس می‌تواند مناسبات ناعادلانه کنونی را اصلاح کند

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری همچنین در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، عصر چهارشنبه در دیدار سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی، با بیان اینکه نام آفریقای جنوبی در جهان با نام «نسلون ماندلا» و مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم گره خورده است، نگاه منصفانه و عادلانه این کشور به مسائل منطقه و جنگ در غزه را بازنمایی از رویکرد برابری‌طلبی ماندلا دانست.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس می‌تواند یکجانبه‌گرایی و تاثیرگذاری ابزار تحریم‌های غیرمنصفانه را کاهش دهد، گفت: امروز شاهد قرائت دروغین از مفهوم حقوق بشر و ارتکاب جنایت به اسم حقوق بشر در جهان هستیم. افزایش تاثیرگذاری بریکس و تقویت تعاملات ما می‌تواند مناسبات ناعادلانه کنونی را اصلاح کند.

پزشکیان افزود: ما به دنبال صلح و آرامش هستیم ولی غربی‌ها و آمریکایی‌ها با تحریم و رژیم صهیونیستی با جنگ و خونریزی مانع از استقرار صلح و آرامش در منطقه هستند. آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه تروریست‌های واقعی را جای مظلوم و مردم مظلوم و بی‌گناه را که به دنبال حقوق اولیه خود هستند به جای تروریست معرفی می‌کنند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس باعث تقویت آن می‌شود، تصریح کرد: ما در بریکس خواهان پیشرفت جمعی کشورهای جهان هستیم و توسعه یکجانبه را که باعث فدا شدن منافع دیگران می‌شود، نمی‌خواهیم. کشورهای غربی فکر می‌کردند این نهاد خیلی سریع از هم فرو می‌پاشد، اما امروز شاهد آن هستند که روز به روز قوی‌تر می‌شود.

سیریل رامافوزا در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باور داریم مردم فلسطین باید خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند، اظهار کرد: ما همواره از آزادی و حقوق مردم فلسطین حمایت کرده و می‌کنیم. این صحنه بار دیگر نفاق مدعیان حقوق بشر را به رخ کشید. آفریقای جنوبی پرونده دادخواهی مردم فلسطین از اسرائیل را با جدیت دنبال می‌کند، چرا که مبارزه با آپارتاید مسئولیتی است که ما هرگز فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده مبارزات انتخاباتی جنابعالی را با دقت دنبال می‌کردم، شعارهایی چون انسجام، صلح و امنیت بسیار ارزشمند هستند. ما شما را دوست و همراه خود می‌دانیم و از هر فرصتی برای گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور استفاده خواهیم کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه