زندگی هاشم صفی‌الدین، از قم تا لبنان/ انجمن خانوادگی صفی‌الدین چیست؟

خبر آنلاین . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۱:۰۹


نگاهی به شخصیت و زندگی شهید سیدهاشم صفی الدین

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، هاشم صفی‌الدین پسر دایی سید حسن نصرالله بود. برادرش عبدالله صفی‌الدین به عنوان نماینده حزب‌الله در ایران است. پسر او، رضا صفی‌الدین همسر زینب سلیمانی و داماد قاسم سلیمانی است.

تولد در لبنان

سید هاشم صفی‌الدین، در سال ۱۳۴۳شمسی برابر ۱۹۶۴میلادی در روستایی در جنوب لبنان و در خانواده‌ای پرنفوذ و مشهور به دنیا آمد.

صفی‌الدین در سال ۱۹۸۳ میلادی، پیش از رفتن به قم برای تحصیل علوم دینی، با دختر سید محمدعلی امین، از اعضای مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.

از قم تا نجف

او در دهه ۱۹۸۰ میلادی برابر ۱۳۷۲ شمسی به همراه خویشاوند خود حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قم شد. وی پیش از این نیز در حوزه علمیه نجف درس می‌خواند. با فراخوان سید حسن نصرالله او راهی لبنان شد تا در هرم قدرت حزب‌الله، نقش‌آفرینی کند.

صفی‌الدین در دوره تحصیل در قم از تفکر سیاسی پیرامون نظریه ولایت فقیه که توسط امام خمینی مطرح شده بود، تأثیر پذیرفت.

انجمن خانوادگی صفی‌الدین

هاشم صفی‌الدین علاوه بر فعالیت‌هایی که مستقیماً به حزب‌الله مربوط است، از سال ۱۳۹۶ شمسی، به عنوان مدیرعامل یک انجمن غیرانتفاعی به نام «رابطة آل صفی‌الدین فی جمیع المناطق اللبنانیة» («انجمن خانوادگی صفی الدین در لبنان») فعالیت می‌کرد.

اعضای این انجمن، همگی اعضای خانواده صفی‌الدین هستند و هدف آن تلاش برای رفع نیازها، تحکیم روابط بین اعضای خانواده، کمک مالی به اعضای فقیر خانواده و کمک مالی به تحصیل آن‌ها است.

عضویت در حزب الله

او از زمان تأسیس گروه حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ عضو این گروه بود. به گفته سازمان غیردولتی مقابله با تروریسم هاشم صفی‌الدین در ایران آموزش دیده و از سال ۱۹۹۲، ریاست شورای اجرایی این گروه را به دست گرفته بود.

هاشم صفی‌الدین یکی از هفت عضو شورای مشورتی تصمیم‌گیرنده حزب‌الله لبنان بود و در شورای اجرایی نیز بخش‌های مهمی از فعالیت‌های این گروه را اداره می‌کرد. از او به عنوان یکی از جانشینان سید حسن نصرالله نامبرده می شد.

در سال ۱۹۹۴، سید حسن نصرالله، هاشم صفی‌الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد. او سپس در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت‌های نظامی حزب‌الله بود بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۸، صفی‌الدین به عنوان مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت.
او دومین فرد در هرم قدرت حزب‌الله لبنان برشمرده شده است. او  رئیس شورای اجرایی حزب‌الله بود و در این سمت، تمامی فعالیت‌های اجرایی و مالی حزب‌الله را مدیریت می‌کرد. علاوه بر این، وی را طراح برخی عملیات‌های حزب‌الله معرفی کرده‌اند.

کار سید هاشم صفی‌الدین در حزب‌الله چه بود؟

سید هاشم صفی الدین ۱۶ سال پیش از سوی یک روزنامه ایرانی به عنوان جانشین شهید سید حسن نصرالله مطرح شد. اما به گفته برخی کارشناسان، این تصمیم مدت‌ها قبل از آن اتخاذ شده بود. یک مقام سابق حزب‌الله در سال ۲۰۱۱ بیان کرده بود که انتخاب سید هاشم صفی‌الدین حدود دو سال پس از انتخاب سید حسن نصرالله به‌عنوان دبیرکل در سال ۱۹۹۲ انجام شده است.

تاریخ انتخاب او به زمانی برمی‌گردد که شهید سید حسن نصرالله در سال ۱۹۹۴ سید هاشم صفی‌الدین را از قم به بیروت فراخواند تا به‌عنوان مدیر اجرایی حزب‌الله فعالیت کند و کنترل کامل بر تمامی جنبه‌های مدیریتی حزب الله را به‌دست آورد.

در گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین سید حسن نصرالله در حزب‌الله لبنان، اطلاعات کمی درباره سید هاشم صفی‌الدین وجود دارد؛ او مدت زیادی در سیاست لبنان ناشناخته باقی مانده بود تا اینکه به دلیل تدابیر امنیتی اطراف شهید سید حسن نصرالله، او به‌عنوان نماینده سید حسن نصرالله در مراسم‌های حزب، به‌ویژه در تشییع پیکر شهدای حزب الله که در لبنان یا در جنگ‌های سوریه به شهادت رسیدند، ظاهر شد.

نگاه سید هاشم صفی‌الدین به تاثیر حوزه‌های نجف و قم در لبنان

سال‌های اقامت سید هاشم صفی‌الدین در قم تأثیر زیادی بر افکار سیاسی او گذاشته است. او یکی از حامیان نظریه ولایت فقیه است.
او در نوشته‌هایش به تجارب روحانیون شیعه در قم و تأثیر آن بر تفکر سیاسی شیعیان در لبنان اشاره کرده و می‌گوید: «فضای فکری اسلامی شیعه لبنان به‌طور کلی به محصولات فکری نجف تمایل داشته و از ویژگی‌های قم کم‌تر بهره‌مند بوده است، اما پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، موفقیتی بزرگ برای اندیشه اسلامی به شمار می‌رود».

ترور و تحریم

صفی‌الدین از سال ۲۰۰۸ میلادی در فهرست تحریم‌ های ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

در خرداد ۱۴۰۲، خبرهایی از ترور او در لبنان منتشر شد که بعداً تکذیب شد. در پی حملات ۶ مهر ۱۴۰۳ ارتش صهیونیستی به لبنان، رسانه‌ها هدف این ترور را سید هاشم صفی‌ الدین دانستند.

در چهارم اکتبر ۲۰۲۴ اخباری مبنی بر حمله هوایی صهیونیست ها به ضاحیه بیروت با هدف ترور صفی الدین صورت گرفت.

شهادت

مطابق اخبار رسانه ها، سید هاشم صفی الدین در حمله هوایی صهیونیست ها در روز جمعه چهارم اکتبر مطابق با سیزدهم مهرماه 1403 به شهادت رسید. خبر رسمی شهادت سید هاشم صفی الدین دوم آبان ماه 1403 از سوی بیانیه حزب الله اعلام شد.

تهیه شده در تحریریه پایگاه مبلغ

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.