ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی تبدیل به یک قدرت مطمئن شد

پرسون . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۲:۲۶


ظریف:
معاون راهبردی رئیس‌جمهور گفت: ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در دوره زعامت مقام معظم رهبری توانست تبدیل به یک قدرت مطمئن شود و از تمامیت ارضی خود حفاظت کند و بر چالش امنیتی ۲۰۰ ساله خود فائق آید.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدجواد ظریف که در همایش بین‌المللی مسائل راهبردی، اقتصادی و فرهنگی قفقاز در محل دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخن می‌گفت، تاکید کرد: ایران با توجه به ژئوپلیتیک خود و ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی، علمی، نیروی انسانی و ... می‌تواند هاب ترانزیتی، فناوری و انرژی در منطقه باشد.

وی با بیان اینکه ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در دوره زعامت مقام معظم رهبری توانست تبدیل به یک قدرت مطمئن شود و از تمامیت ارضی خود حفاظت کند و بر چالش امنیتی ۲۰۰ ساله خود فائق آید، تصریح کرد: این اعتماد به نفس امنیتی و بلوغ راهبردی ایران پس از ۲۰۰ سال را مدیون رهبر انقلاب و نیروهای مسلح هستیم ضمن اینکه بر اساس این اعتماد به نفس راهبردی و امنیتی می‌توانیم راهبرد منطقه قوی را مطرح و دنبال کنیم.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکار سیاسی قفقاز موسوم به ۳+۳ میان کشورهای ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، خاطرنشان کرد: در ابتکار ۳+۳ نیازمند همکاری‌های فراگیر هستیم و می‌توانیم از این ابتکار برای حل مسائل منطقه بدون دخالت بیگانگان استفاده کنیم زیرا نیروی خارجی توان و تمایل حمایت از ما و منطقه ما را ندارد.

ظریف با یادآوری توافق آتش‌بس سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان که به جنگ قره‌باغ خاتمه داد، در مورد مسیرهای مواصلاتی میان آذربایجان و ارمنستان، اظهار کرد: بند۹ توافق آتش‌بس می‌تواند موجب همکاری باشد نه تقابل و می‌توان با ایجاد یک کنسرسیوم ترانزیتیِ ترکیبی منافع همه کشورهای قفقاز و کشورهای بزرگ همجوار آن را تضمین کرد.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان مثل حضورش در برخی کشورهای خلیج‌فارس برای ایجاد سپر برای خودش است و در اصل آنها را قربانی خودش می‌کند نه اینکه بخواهد از آنها حمایت یا حفاظت کند.

ایرنا

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه