تک‌روستا: مستند «آقا نعمت» یک درام ورزشی است

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۱:۴۶


کارگردان مستند «آقا نعمت» گفت: این مستند یک فیلم ورزشی است که دارای درام است؛ یعنی سوژه به خاطر رهایی از مشکلاتی که در پیش داشته به کوه پناه می‌برد و ورزش را عاملی برای رهایی از همه معضلات به وجود آمده، می‌بیند. 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ فیلم مستند «آقا نعمت» ساخته علی تک‌روستا یکی از مستند‌های حاضر در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند است که امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود؛ این مستند روایت زندگی آقا نعمت است که در زندگی‌اش با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بوده، اما ناامید نشده است. او برای مقابله با مشکلات به کوه می‌رود و به‌مرور زمان به کوهنوردی حرفه‌ای بدل می‌شود. آقا نعمت تصمیم می‌گیرد نخستین‌بار در ایران به صورت پیوسته طی صعودی زمستانی از ۴ جبهه قله‌ی دماوند، به این کوه صعود کند. 

علی تک‌روستا کارگردان این فیلم مستند در گفتگو با خبرنگا برنا با اشاره به حضور فیلم خود در جشنواره‌های مختلف و استقبال مخاطبین از آن گفت: از جمله دلایلی که مستند «آقا نعمت» در جشنواره‌های گوناگون یا اکران‌های سینمایی مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت، می‌توان به نوع ساختار، لوکیشن‌های زیبا، نزدیکی کارگردان به سوژه و قصه فیلم اشاره کرد؛ در واقع مستند «آقا نعمت» تلاش کرد تا در شرایط بسیار سخت تولید، امید و انگیزه را برای مخاطب به تصویر بکشد و امیدوارم که در جشنواره تلویزیونی مستند هم مورد استقبال مخاطبین عزیز قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه فیلمش در ژانر ورزشی است، گفت: مستند «آقا نعمت» یک فیلم ورزشی است که دارای درام است؛ یعنی سوژه به خاطر رهایی از مشکلاتی که در پیش داشته به کوه پناه می‌برد و ورزش را عاملی برای رهایی از همه معضلات به وجود آمده می‌بیند. 

وی درباره چرایی انتخاب این سوژه گفت: اولا هر مستندساز با توجه به شرایط مختلفی که در زندگی خود داشته و همچنین ذائقه‌ای که دارد دارای یک نگاه هنری است که ناخودآگاه در آثار او به تصویر کشیده می‌شود. علاوه براین، معتقدم کسی که پس از شکست‌های مختلف در تلاش است تا دوباره بایستید، برایم قابل احترام است؛ چراکه این تلاش برای دیگران هم امید و انگیزه به همراه می‌آورد، بنابراین زندگی افراد مختلفی که در جستجوی عبور از این معضلات هستند هم برای خودم و هم برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد.

این کارگردان که تجربه ساخت مستند در ژانر‌های مختلف را داشته، در پاسخ به این سوال که علاقه‌مندی او بیشتر به کدام ژانر مستندسازی است، گفت: با توجه به شرایط مختلف، دوست دارم مستند پرتره بسازم. 

تک‌روستا با اشاره به اینکه ساخت مستند از آقا نعمت می‌تواند ادامه‌دار باشد گفت: پس از ساخت فیلم آقا نعمت یکی از برنامه‌های آینده ایشان که در صورت وجود سرمایه‌گذار انجام خواهد شد، رکورد ۱۴ قله بلند دنیا است، اما با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه بالای این برنامه، مستلزم یک سرمایه‌گذار خصوصی یا دولتی است که تاکنون این شرایط به وجود نیامده است. بدون شک اگر چنین شرایطی به وجود آید قطعا با او همراه خواهم شد. 

وی به سختی‌های تولید مستند در ژانر ورزشی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تولید مستند‌های ورزشی نسبت به دیگر ژانر‌های مستند از درصد پایینی برخوردار است که این اتفاق علت‌های گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به عدم آمادگی جسمانی برخی از مستندسازان برای برخی از رشته‌های ورزشی، شرایط سخت هماهنگی برای حضور مستندسازان در اردو‌های مختلف تیم ملی یا میادین ورزشی، هزینه‌های بالای تولید این ژانر و دلایل مختلف دیگر اشاره کرد. امیدوارم با رفع برخی از این موانع، در آینده شاهد تولید مستند‌های مختلف ورزشی باشیم که این نوع از مستند برای مخاطبین جوان بسیار جذاب است و گاهی می‌تواند الگویی برای آینده‌ای بهتر باشد.

مستند «آقا نعمت» امروز پنج‌شنبه ۳ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش‌های آن فردا جمعه ۴ آبان ساعت ۹ صبح و ۲۴ خواهد بود. 

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.