استاندارگیلان: پزشک خانواده راهبردی ارزشمند برای پیشگیری از بیماری‌ است

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۲:۳۹


استاندار گیلان با اشاره به اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده گفت: این طرح و نظام ارجاع، اقدام و راهبردی ارزشمند برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ هادی حق شناس امروز (پنجشنبه) در همایش بیمه سلامت در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان اظهار کرد: باید به مردم در زمینه این طرح آگاهی های لازم داده شود تا دریابند پزشک خانواده به نفع آنان است.

 وی با بیان اینکه در دنیای توسعه یافته سه مشاور شامل؛ پزشک خانواده، مشاور حقوقی و نیز مالی در کنار خانواده‌هاست، اضافه کرد: این سه موضوع از ضرورت‌های توسعه است از اینرو کشورها برای توسعه یافتگی باید این الزامات ساده را رعایت کنند.

 نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه پزشکان از نسخه غیرضروری برای انجام آزمایش های مختلف تا MRI، سی تی اسکن و سایر موارد خودداری کنند، اضافه کرد: بخشی از جامعه از پرداخت هزینه‌های پزشکی محروم هستند بنابراین کاهش هزینه‌های درمانی آنان باید مورد توجه باشد.

 وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه بیمار جز رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشد، بیان کرد: همه ما باید برای رضایتمندی خانواده‌ها و شهروندان تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: تحقق این امر تنها از سوی دولت ممکن نیست بلکه از طرف تمام خدمت دهندگان و خدمت گیران باید مورد توجه باشد.

 استاندار گیلان با تاکید بر لزوم برخورداری جامعه و خانوارها از سواد سلامت اضافه کرد: سواد سلامت نقشه مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و توانبخشی دارد و با تحقق آن هزینه های درمان کاهش می یابد از اینرو باید در این راستا تلاش شود.

 حق شناس با اشاره به تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در سوم آبان ۱۳۷۳ و تغییر نام آن در سال ۱۳۹۱ به نام سازمان بیمه سلامت ایران افزود: ۵۲ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از خدمات آن بهره می برند.

 مدیرکل بیمه سلامت گیلان نیز در این همایش با تشریح خدمات این اداره کل به بیمه شدگان گفت: هم‌اینک یک میلیون و ۳۴۰ هزار ۷۰۸ هزار نفر شامل ۵۲ درصد جمعیت گیلان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

 محمود عاطف‌راد بیان کرد: همچنین بیش از یک میلیون و ۱۴۲ هزار ۵۱۱ نفر از بیمه‌شدگان رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و از خدمات لازم و مورد نیاز استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: هزار و ۹۷۵ موسسه از جمله پزشک، درمانگاه، آزمایشگاه و غیره برای ارائه خدمات به بیمه شدگان طرف قرارداد بیمه سلامت گیلان هستند.

 ۲۸ مهر تا چهارم آبان هفته بیمه سلامت نام گرفته‌است؛ «ارتقاء سواد سلامت، پیشگیری، پزشکی خانواده و نظام ارجاع»، «مشارکت اجتماعی، خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد»، «سازمان هوشمند، اعتبارسنجی، نظارت و نسخه الکترونیک»، «حمایت از درمان زوجین نابارور، جوانی و پویایی جمعیت»، «خرید راهبردی بیمه سلامت، ارتقای بسته خدمات بیمه پایه و تسهیل فرآیندهای درمانی»، «پایش و به روز رسانی خدمات صندوق بیماری‌های خاص، صعب العلاج و نادر، پژوهش و تحقیق»، «پوشش همگانی، عمق بخشی و افزایش سطح دسترسی به خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان» روزشمار بیمه سلامت است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه