جامع ترین راهنمای خرید نازل برج خنک کننده

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۴:۳۶


نازل برج خنک کننده یکی از اجزاء حیاتی کولینگ تاور است که به توزیع یکنواخت آب در سراسر پکینگ انتقال حرارت برج خنک کننده کمک می کند.

به گزارش بازار، نازل برج خنک کننده یکی از اجزاء حیاتی کولینگ تاور است که به توزیع یکنواخت آب در سراسر پکینگ انتقال حرارت برج خنک کننده کمک می کند. این نازل ها در انواع مختلف برج خنک کننده از جمله برج های خنک کن جریان متقاطع و جریان مخالف کاربرد دارند. این نازل ها با ارائه پوشش بهینه آب، یک سیستم خنک کننده کارآمد و تاثیرگذاری را تضمین می کنند. تعیین میزان عملکرد نازل ها، عاملی است که در بررسی مسائل مربوط به عملکرد سیستم خنک کننده نباید نادیده گرفته شود. نازل ها نقش مهمی در انتقال آب گرم حاصل از فرآیند بر روی پکینگ ها داشته و مسئولیت فازهای مختلفی در عملکرد برج را بر عهده دارند.

نازل برج خنک کننده چیست؟

نازل برج خنک کننده یکی از لوازم جانبی مهم برج خنک کننده است که غالباً در برج خنک کننده جریان متقاطع و برج خنک کننده جریان مخالف استفاده می شود. این قطعه توسط لوله ABS یا لوله FRP در وسط برج خنک کن ثابت شده و به لوله آب متصل می شود. هنگامی که آب با فشار خاصی به سمت نازل ها جریان می یابد، آب گرم در حال چرخش به داخل نازل ها وارد شده و سپس از پایین نازل خارج می شود. برای این منظور، هر نازل برج خنک کننده باید دارای ورودی و خروجی باشد. ورودی به لوله آب متصل شده و خروجی دارای طراحی خاصی است تا پاشش آب به صوررت یکنواخت و مداوم انجام شود.

مزایای نازل برج خنک کننده

هزینه کمتر با طول عمر طولانی توسط مواد ABS، PP، PEباید جریان آب را یکنواخت نگه داشتفشار مناسب در سرتاسر نازل ها باعث می شود که هزینه های نگهداری کمتری برای صرفه جویی در کار انجام شودمسدود کردن لوله آب به نازل اسپری آسان نیست و باعث خنک شدن دمای مطلوب می شود

عملکرد نازل کولینگ تاور چگونه است؟

نازل اغلب یک لوله یا لوله با سطح مقطع متفاوت است و می‌توان از آن برای هدایت یا تغییر جریان سیال (مایع یا گاز) استفاده کرد. نازل ها اغلب برای کنترل سرعت جریان، سرعت، جهت، جرم، شکل و/یا فشار جریانی که از آنها خارج می شود استفاده می شود.

انواع نازل برج خنک کن

انواع نازل‌ کولینگ تاور از نظر مواردی چون نوع، نحوه عملکرد، میزان فشار کاری وارد شده به نازل و همچنین نحوه پاشش نازل تقسیم‌بندی می‌گردند. انواع نازل برج خنک کننده از نظر عملکرد، به سه دسته نازل مه‌پاش، نازل قطره پاش و نازل اسپری کننده دسته‌ بندی شده‌اند.

انواع نازل برج خنک کننده

نازل کولینگ تاور دارای انواع و اشکال مختلفی است که همگی معمولاً از مکانیزم وجود یک صفحه یا سطح جهت پاشش در زیر استفاده می‌کنند.

نازل مه پاش برج خنک کننده

در نازل مه پاش، جریان آب ورودی از کولینگ تاور به صورت مه (mist) وارد هوا می شود. وظیفه این نوع نازل افزایش رطوبت نسبی موجود در هوا است. نازل مه پاش اغلب در برج‌های خنک کننده یا کندانسورهای تبخیری استفاده می شود. در انواع ایرواشر جهت افزایش رطوبت نسبی محیط نیز نازل نوع مه پاش بیشتر مورد کاربرد دارد.

نازل قطره پاش برج خنک کننده

این نوع نازل در واقع مدلی از دوش های پاششی است که درصد معینی از جریان آب را به صورت قطره‌های ریز آب بر روی سطوح خنک‌کنندگی کولینگ‌ تاور می پاشد. نازل برج خنک کننده قطره پاش (cooling tower dropper nozzle) بطور معمول دارای مقدار شعاع پاشش بین ۲۰ الی ۶۰ سانتیمتر است. انواع افشانک قطره‌پاش شامل نازل حلزونی، نازل چپقی، نازل خورشیدی و نازل فانوسی می باشد.

نازل اسپری کننده برج خنک کن

نوعی دیگری از افشانک وجود دارد که درصد بالایی از جریان آب را به شکل اسپری توزیعکرده و می پاشد که به آن نازل اسپری پاش (Cooling Tower Spray Nozzle) گویند. نازل های اسپری‌ کننده دارای شعاع پاشش ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر هستند. اسپری کننده ها معمولاً دارای راندمان بالاتری نسبت به انواع دیگر قطره پاش و مهپاش هستند. از انواع اسپری افشانک برج خنک کن می‌توان به نوع مربع پاش (دک اسپری)، مدل ۲H  و مدل بالتیمور اشاره کرد.

مشخصات فنی انواع نازل برج خنک کننده

افشانک همانند بسیاری از قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس دارای شاخصه های اساسی است که براساس آنها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرد.

پارامترهایی که سبب تمایز در انواع افشانه پاششی می‌گردد عبارتند از:

شعاع پاششفشار کارینحوه پاشش آبسایز ورودیسایز خروجیجنس و متریال

نحوه کار نازل ها در سیستم برج خنک کننده

چرا نازل ها مهم هستند؟

پکینگ ها بر عملکرد یک برج خنک کننده بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. از آنجایی که پکینگ ها، عامل انتقال حرارت فضای داخلی برج است، بنابراین مهمترین عامل در تعیین میزان عملکرد برج خنک کننده شما می باشد. با این حال، از آنجایی که نازل ها وظیفه دارند تا آب گرم را به آب خنک تبدیل کنند، نازل ها نقش بسیار مهمی در انجام این وظیفه در یک برج دارند. نازل ها در جنبه های زیر در ارزیابی عملکرد برج خنک کننده نقش دارند.

توزیع آب

بارزترین تأثیر نازل به دلیل وظیفه اصلی آن یعنی پر کردن آب گرم است. در حالت ایده‌آل، نازل‌ها به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که یک الگوی یکنواخت از آب را بدون هیچ شکافی بین نواحی مختلف اسپری‌شان فراهم کنند. شکاف در پوشش اسپری می تواند منجر به بای پس هوا شود. زیرا پکینگ های خشک، مقاومت کمتری در برابر جریان هوا دارد و هوا همیشه مسیر کمترین مقاومت را در پیش خواهد گرفت. این عامل منجر به ربوده شدن جریان هوا از قسمت های پکینگ‌های مرطوب که برای خنک کردن آب گرم مورد نیاز است، می‌شود.

همچنین از آنجایی که هوا و آب هر دو سیال هستند، شکاف ها در محل خود ۱۰۰% ثابت نیستند. همانطور که مایعات رقیب با یکدیگر تعامل دارند، تمایل به جابجایی داشته و به اطراف جابجا می‌شوند. این عامل باعث می‌شود که برخی از پکینگ‌ها، چرخه‌های متناوب زمان‌های مرطوب و خشک را تجربه کنند که در نهایت باعث ایجاد رسوب در داخل پکینگ می‌شود.

هنگامی که رسوب در یک پکینگ تشکیل می‌شود، شروع به تأثیر نامطلوب بر قابلیت عملکرد حرارتی آن کرده و در نهایت، می‌تواند به طور کامل باعث مسدود شدن جریان هوا در پکینگ شود. اگر افزایش وزن پکینگ بیش از حد باشد، به طور بالقوه باعث ایجاد آسیب ساختاری به برج خنک ‌کننده می‌شود.

منطقه اسپری

یکی دیگر از روش‌هایی که سیستم اسپری بر عملکرد حرارتی برج خنک کننده تأثیر می گذارد، خنک سازی است که به محض خروج آب از نازل و ریزش آن به داخل پکینگ می شود. اثر خنک کننده در این ناحیه اسپری می تواند از ۵ - ۱۵ درصد کل خنک کننده ارائه شده توسط برج متفاوت باشد. کلید اصلی خنک سازی در اینجا به حداکثر رساندن تعامل بین گرم ترین آب و سردترین هوا است. بنابراین، نازلی که قطرات بسیار کوچک تولید می کند، نسبت به نازلی که قطرات بزرگ و چرب تولید می کند، اثر خنک کنندگی بیشتری دارد. این موضوع شبیه به اثر خنک کنندگی راه رفتن در یک غبار ریز در یک روز گرم تابستان است، در مقایسه با شلنگ آتش نشانی.

حذف کننده های دریفت

با بررسی های روزافزون برای انتشار گازهای خروجی از برج های خنک کننده، شما باید از نقشی که نازل ها می توانند در رانش ایفا کنند آگاه باشید. متأسفانه، اسپری ریز قطرات بسیار کوچک که از منظر خنک کننده مفید است، چالش بسیار دشوارتری را در جلوگیری از خروج همان قطرات بسیار کوچک از برج خنک کننده به عنوان رانش ایجاد می کند. اگر آب در گردش به دلیل تصفیه آب که شامل سورفکتانت ها می شود یا به دلیل منابع آب تشکیل دهنده کارخانه های تصفیه فاضلاب، کشش سطحی بسیار پایینی داشته باشد، می تواند بدتر شود.

کاهش کشش سطحی آب، باعث تشکیل قطرات کوچکتر و کوچکتر می شود. هنگامی که این قطرات کوچکتر را با یک سیستم توزیع آب تحت فشار ترکیب می کنید، به خصوص اگر بیش از حد آن را پمپاژ کرده و فشاری بالاتر از حد انتظار در نازل ها داشت، در واقع می توان مه ایجاد کرد. قطرات مه می توانند چند مرتبه کوچکتر از قطرات رانش معمولی باشند که حذف کننده های رانش برای گرفتن آنها طراحی شده اند و حذف کننده های رانش اگر قطرات خیلی کوچک باشند، کارایی خود را از دست می دهند (به همین دلیل است که حذف کننده های مه وجود دارد که به دلیل درجه سختی بیشتر در حذف قطرات، متفاوت از حذف کننده های رانش طراحی شده اند).

هنگام خرید نازل برج خنک کننده، چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟

مواد: اطمینان حاصل کنید که نازل ها از مواد بادوام مانند HDPE که معمولاً استفاده می شود، ساخته شده باشند.اندازه: ابعاد نازل ها را که معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ میلی متر در دسترس هستند، بررسی کنید و مطمئن شوید که با مشخصات برج خنک کننده شما مطابقت دارند.هدف: نازل هایی را انتخاب کنید که برای توزیع بهینه آب طراحی شده اند تا راندمان خنک کننده را افزایش داده و از خیس شدن کامل سطح پکینگ برج خنک کننده اطمینان حاصل شود.نوع: توجه داشته باشید که انواع مختلفی از نازل ها در دسترس هستند که بسته به طراحی و نیاز سیستم شما می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد.اندازه پکینگ: اندازه های پکینگ را در نظر بگیرید که می تواند از ۱/۲ اینچ تا ۱ اینچ باشد.همیشه قبل از نهایی کردن خرید، سازگاری با مدل برج خنک کننده و الزامات سیستم خود را بررسی کنید.

نکات مفید برای خرید نازل های اسپری برای برج های خنک کننده

اگر محل کار شما تنها به یک برج خنک کننده متکی است، قطعات زیادی از آن برج وجود دارد که در نهایت باید آنها را تعویض کنید. اگر به طور خاص قصد دارید نازل های اسپری را تعویض کنید، مطمئن شوید که از چند طریق باید آن را انجام داد.

نرخ جریان مناسب را پیدا کنید

از نظر نحوه عملکرد نازل های اسپری در اطراف برج های خنک کننده، یکی از مهمترین ویژگی هایی که باید روی آن تمرکز کرد، سرعت جریان است. این مقدار آبی را که در فواصل زمانی معینی در داخل برج خنک کننده شما پاشیده می شود، تعیین می کند و این ویژگی باید کامل باشد تا بتوان از سیستم مذکور حداکثر بهره را برد.

سرعت جریان تحت تأثیر اندازه قطر نازل اسپری قرار می گیرد؛ بنابراین هنگام جستجوی این قطعه جایگزین برج خنک کننده، به ویژه روی این ویژگی تمرکز کنید. اگر از قبل می دانید که چه اندازه قطر برای نازل بهینه است، می توانید به سرعت نازل های اسپری را در بازار پیدا کنید. اگر از میزان اندازه قطر مطمئن نیستید، مطمئن شوید که مدل برج خنک کننده خاص خود را ارزیابی کرده‌اید تا ببینید چه اندازه قطر، برای کاربری شما مناسب است.

مطمئن شوید که نازل‌ها مستعد گرفتگی نیستند

اگر نازل های شما مستعد گرفتگی باشند، ایده آل نخواهد بود. زیرا در این صورت مقدار مناسبی از آب به برج خنک کننده شما نمی‌رسد. این موضوع می تواند عملکرد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. با استفاده از نازل های اسپری ضد گرفتگی می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. ممکن است لازم باشد نازل‌های اسپری ساخته شده از پلاستیک خاص را تهیه کنید یا کاملاً با یک سازنده مشورت کنید تا مطمئن شوید که نازل‌های اسپری برج‌های خنک‌ کننده حتی پس از سال‌ها استفاده منظم در برابر گرفتگی آسیب‌پذیر نیستند.

بررسی تست های پراکندگی آب

اگر در نهایت با سازنده مناسب برای تهیه این قطعات برج خنک کننده کار می کنید، باید آزمایش های پراکندگی آب زیادی را برای شما انجام دهند. سپس می توانید ببینید که این نازل های اسپری چگونه آب را در یک برج خنک کننده توزیع می کنند و متعاقباً بر اساس نتایجی که بیشترین اطمینان را با این ویژگی به شما می دهد انتخاب کنید.

شما فقط باید این تست های پراکندگی آب را با دقت انجام دهید تا مطمئن شوید آب به سمت مناطق مناسب برج خنک کننده شما حرکت می کند. تا زمانی که این ویژگی عملکرد را تأیید کنید، این قطعه جایگزین باید به خوبی کار کند.

برخی از قطعات بسیار مهم وجود دارد که برج های خنک کننده برای عملکرد بهینه به آنها تکیه می کنند که شامل نازل های اسپری می شود. اگر به دلیل خرابی یا فرسودگی مجموعه قطعات فعلی نیاز به خرید مقدار بیشتری دارید، در طول این فرآیند جستجو تحلیلی باشید تا بار دیگر عملکرد عالی را از این سیستم دریافت کنید. برای هر محصولی که ممکن است به برج خنک کننده نیاز داشته باشید با سازنده برج خنک کننده خود تماس بگیرید.  

قیمت نازل برج خنک کننده

 قیمت نازل کولینگ تاور بسته به نوع، شکل ظاهری، سایز ورودی و خروجی و جنس متغیر است. با توجه به تمام توضیحات ارائه شده در بخش های بالا، یکی از عوامل اصلی موثر بر قیمت افشانک برج خنک کننده، نوع این تجهیز می‌باشد . قیمت دوش های پاششی کولینگ تاور چرخشی عمدتاً از انواع سیستم ثابت بیشتر است.

دلیل بالاتر بودن قیمت آب پخش کن دوار نسبت به سایر افشانک‌های برج خنک کن، جنس متریال مورد استفاده در ساخت آن است. قیمت نازل چرخشی در سه حالت برنجی، آلومینیومی و چدنی بسیار متفاوت می‌باشد. قیمت نازلهای پلمیری بسیار پایین تر از انواع نازل های فلزی است. پایین‌ترین قیمت نازل متعلق به نازل مدل PP و ABS در کولینگ تاور می‌باشد.

همچنین به هر میزان که سایز افشانک افزایش یاید، قیمت آن نیز بسته به متریال مصرفی در تولید این قطعه افزایش خواهد یافت. به منظور بررسی دقیق قیمت نازل برج خنک کننده پیشنهاد می شود که در ابتدا نوع، سایز و جنس این قطعه را مطابق با مشخصات فنی کاتالوگ انتخاب نمایید. پس از انتخاب آن، با کارشناسان واحد فروش شرکت کارا فناور اطلس پارسی تماس حاصل فرمایید.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.