معاون وزیر نیرو: صنعت برق اصل خودکفایی خود را مدیون بخش خصوصی است

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۴:۴۹


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه صنعت برق اصل خودکفایی خود را مدیون بخش خصوصی است، بر استفاده از توان بخش خصوصی برای عبور از ناترازی برق در کشور تاکید کرد.

"همایون حایری" صبح امروز (پنجشنبه) در آیین افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق کشور ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران، برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان (صنعتگران، تولیدکنندگان، بخش خصوصی، سندیکای صنعت برق و ...) به منظور فراهم آوردن شرایط برگزاری این دوره از نمایشگاه صنعت برق، گفت: این نمایشگاه جایگاه و زیرساختی برای ارزیابی میزان رشد کمی و کیفی محصولات داخلی مورد نیاز صنعت برق است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن ابراز خرسندی از ارتقای رشد کمی و کیفی صنعت برق کشور، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان محصولات صنعت برق که دارای برند بین‌المللی شده‌اند، فعالیت خود را از نمایشگاه صنعت برق کشور آغاز کردند، در این محل به معرفی محصولات خود پرداختند و روز به روز فعالیت خود را ارتقا دادند.

وی به تمایز نمایشگاه صنعت برق با سایر نمایشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: تفاوت نمایشگاه صنعت برق با سایر نمایشگاه‌ها بسیار گسترده است و شامل علوم، فنون و معرفی تکنولوژی‌های روز این عرصه می‌شود که در نیروگاه‌ها، خطوط انتقال، پست‌های برق، بخش توزیع، مدیریت مصرف، نرم افزار، مخابرات و ... نمود پیدا می‌کند.

حایری در ادامه با بیان این که صنعتگران همواره و طی سال‌های مختلف در شرایط سخت در کنار صنعت برق بوده‌اند، یادآور شد: صنعت برق اصل خودکفایی خود را مدیون بخش خصوصی است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن ارزیابی مثبت از نتایج برگزاری "فن بازار" در دوره گذشته نمایشگاه صنعت برق (نمایشگاه بیست و سوم)، بیان کرد: سال گذشته فن بازار به همت روابط عمومی وزارت نیرو در دل نمایشگاه صنعت برق برگزار شد و هدف از اجرای این ایده و ابتکار عمل این بود که ایده‌های علمی و دانشگاهی صنعت برق تجاری سازی شوند.

به گفته حایری، قرار است "فن بازار" صنعت برق هر دو سال یک بار برگزار شود و سال آینده شاهد اجرای این ایده برای دومین سال خواهیم شد.

وی یادآور شد: دانشجویان و اساتید با حضور در فن بازار در نمایشگاه سال گذشته ایده گرفتند و امید است امروز در نمایشگاه بیست و چهارم صنعت برق شاهد معرفی محصولات تجاری سازی شده این عرصه باشیم.

حایری تاکید کرد: نمایشگاه صنعت برق، استراتژی دانش‌بنیان را که شامل علم، تکنولوژی و تولید می‌شود را رعایت کرده است.

وی در پایان به حضور وزیر نیرو در اجلاس بزرگ انرژی "یک کمربند – یک جاده" در چین اشاره و خاطرنشان کرد: امید است حضور ایران در این اجلاس به سرمایه گذاری مشترک با چین در جهت توسعه انرژی تجدیدپذیر منجر شود.

همچین "همایون حایری" در حاشیه افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران درباره چگونگی تامین سوخت نیروگاه‌های برق کشور گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم با همکاری وزارت نفت سوخت زمستانه نیروگاه‌های کشور را تامین کرده و مخازن را پر کنیم.

وی در مورد برنامه این وزارتخانه برای رفع مشکل ناترازی در حوزه برق گفت: ناترازی وجود دارد و اگر به آمار نگاه کنیم در یک دوره زمانی ۱۰ ساله از سال ۸۷ تا ۹۷، میانگین رشد مصرف سالانه حدود ۲۰۰۰ مگا‌وات بوده است، ولی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۳، میانگین رشد مصرف به ۴۰۰۰ مگاوات رسیده است. امسال نیز نسبت به سال گذشته رشد نیاز مصرف ۶۵۰۰ بوده است.

وی افزود: این افزایش رشد با توجه به اینکه بیشتر آن مربوط به بخش سرمایش است که به دلیل افزایش و استمرار دمای هوای گرم بوده و امیدواریم با برنامه‌های مدیریت مصرفی که وجود دارد و با کمک و همکاری مردم برای تابستان سال آینده ناترازی را کاهش دهیم.

​معاون وزیر نیرو ادامه داد: به هر حال همه همکاران به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید و تعمیر نیروگاه‌ها هستند. در این بین به دنبال توسعه تجدید پذیر‌ها هم هستیم.

حایری در پاسخ به سوالی در مورد نقش تجدید پذیر‌ها در کاهش ناترازی برق گفت: یکی از اهداف وزیر نیرو دولت چهاردهم که در حال حاضر در اجلاسی در چین حضور دارد، سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور در حوزه تجدیدپذیر‌ها است، زیرا این نوع سوخت با توجه به بی‌نیازی به سوخت فسیلی، سریعتر به نتیجه می‌رسد. امیدواریم در تابستان آینده سهم بیشتری از تجدیدپذیر‌ها در تولید برق داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره نقش بخش خصوصی در برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع ناترازی انرژی در کشور تصریح کرد: به صورت هفتگی با حضور شخص وزیر نیرو با بخش خصوصی جلسه داریم و فضایی ایجاد شده است که به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کاهش ناترازی هستیم.

وی افزود: همین نمایشگاه نشان می‌دهد که بخش خصوصی توانمندی را ایجاد کرده است که صنعتی خودکفا داشته باشیم و بر روی کاهش ناترازی روی بخش خصوصی حساب کردیم.

حایری در تشریح برنامه تعهدات صادراتی برق در کشور نیز خاطرنشان کرد: تعهدات صادراتی را انجام داده و واردات برق هم داریم. در حال حاضرمی توان گفت که صادرات و واردات ما در یک حالت تعادل بوده ولی صادرات‌مان باعث نشده که در تامین برق داخل به مشکل برخورد کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد وضعیت نیروگاه بوشهر گفت: در حال حاضر واحد اول این نیروگاه در مدار است و در تابستان هم به ما کمک زیادی کرد. ۲ واحد دیگر هم در حال احداث هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های صادرات برق با اشاره به اهمیت بخش تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر تقریبا به زنجیره ساخت نیروگاه‌های این بخش در داخل رسیده‌ایم ولی برای گسترش آن نیاز به سرمایه گذاری داشته و از ظرفیت چین می‌توانیم استفاده کنیم.

حایری در پایان گفت: در حال حاضر سهم تجدید‌پذیر‌ها در تولید برق حدود ۱۳۰۰ مگاوات است که ۵۰۰ مگاوات برای اضافه کردن به آن تا پایان سال برنامه‌ریزی شده و امیدواریم تا تابستان به ۴۰۰۰ مگاوات برسیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.