پایان جشنواره فیلم کوتاه تهران با معرفی برگزیدگان/ انتقادات شهاب حسینی با تشویق همراه شد!

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۵:۱۷


مراسم پایانی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مسئولان سینمایی و هنرمندان در برج میلاد برگزار و جوایز به برگزیدگان هر بخش اهدا شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم پایانی چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، عصر امروز دوم آبان ۱۴۰۳ در برج میلاد تهران با حضور چهره‌های شاخص سینما و مسئولین سینمایی کشور برگزار شد.

این مراسم با حضور رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، مجید زین‌العابدین(مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، حبیب ایل‌بیگی(معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) و هاشم میرزاخانی(مدیرعامل موسسه سینماشهر) همراه بود. همچنین جمعی از هنرمندان و سینماگران در این رویداد حضور داشتند.

مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره، در ابتدای مراسم با بیان سخنانی وطن‌دوستانه گفت: ما جانمان را فدای ایران و تمامیت ارضی‌اش می‌کنیم. وی همچنین به یاد و خاطره شهید یحیی سنوار، از شهدای مقاومت، ادای احترام کرد و تأکید کرد که این شهید تأثیری عمیق بر او گذاشته است.

پس از این سخنرانی، کلیپی از شهدای مقاومت به نمایش درآمد. همچنین مراسم یادبود شهید مهدی عشیری، یکی از اعضای انجمن سینمای جوانان که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده بود، برگزار شد و لوح یادبودی به خانواده این شهید تقدیم شد.

رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی در بخشی از سخنرانی خود گفت: ۲۳ سال پیش فعالیت خود را از انجمن سینمای جوانان آغاز کردم و خوشحالم که امروز در خدمت این خانواده هستم. جشنواره فیلم کوتاه تهران با ۴۱ سال سابقه به بلوغ رسیده و اکنون جایگاه تثبیت‌شده‌ای در عرصه بین‌المللی دارد. حضور بیش از ۱۲ هزار اثر از کشورهای مختلف نشان‌دهنده پیشرو بودن این رویداد است که همگام با فناوری‌های روز دنیا حرکت می‌کند.

در ادامه مراسم، جوایز بخش بین‌الملل اهدا شد. در بخش واقعیت مجازی، جایزه ویژه به دایان کتسبورو لینت از آمریکا برای فیلم «بچه قورباغه» تعلق گرفت.

همچنین جایزه بخش هوش مصنوعی به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران اهدا شد که او نیز این جایزه را به بنیاد خدیجه و کودکان فلسطینی تقدیم کرد.

در مراسم اهدای جوایز بین‌المللی، چند تن از داوران برای تقدیم جوایز حاضر بودند. در بخش «حقیقت‌جویان»، دیپلم افتخار به همراه جایزه هزار دلاری به بیل موریسون از ایالات متحده آمریکا برای فیلم «حادثه» اهدا شد. در بخش «راه ابریشم»، نیشی دوگار از هند با فیلم «آب نبات ترش» موفق به کسب جایزه شد.

جایزه برگ زرین بهترین فیلم تجربی به آنی سکا تعلق گرفت، و در بخش پویانمایی بین‌الملل، «در سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی از ایران موفق به دریافت جایزه شد. همچنین، برگ زرین و جایزه هزار دلاری در بخش مستند به فیلم «پورزال» ساخته ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد تعلق گرفت.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه، با انتقاد به وضعیت هامون و سیستان پرداخت و گفت: به مسئولانی که نمی‌خواهند بشنوند می‌گویم، شرایط سیستان و هامون از حرف فراتر رفته است. ما فیلمی درباره این منطقه ساختیم و باید بدانند هزار کیلومتر دورتر از تهران، هامونی وجود دارد که در حال نابودی است. سیستان و هامون بخشی از ایران‌اند، اما فراموش شده‌اند. اگر دلسوزانی هستند، بدون در نظر گرفتن سیاست و مصلحت، باید وارد عمل شوند. هنوز امید به نجات هامون وجود دارد.

جایزه بهترین فیلم داستانی بین‌الملل به آنا یارگس برای فیلم «سپیده دم» از اسپانیا تعلق گرفت. در پایان مراسم، احمدرضا معتمدی، یکی از داوران که با دشواری روی صحنه آمد، سمانه یداللهی را دعوت کرد و گفت: سه نفر از شاگردانم امشب جایزه گرفتند، اما بهترین فیلم داستانی امسال متعلق به شاگرد دیگرم، سمانه یداللهی بود که به دلیل تعداد بالای فیلم‌های ایرانی در بخش بین‌الملل، از دریافت جایزه محروم شد. توصیه می‌کنم فیلم «شیفت» او را به عنوان یک کلاس درس تماشا کنید. من جایزه‌ای ندارم که به شما بدهم، اما تمام سال‌های تدریس و کاری‌ام را به شما تقدیم می‌کنم.

در ادامه، جوایز بخش «کتاب و سینما» اهدا شد. برگ زرین این بخش به روح‌الله جلالی‌طلب برای فیلم «پای پرواز» رسید و خانواده شهید فخری‌زاده نیز از این اثر تقدیر کردند.

در پایان مراسم، چندین سازمان و نهاد به اهدای جوایز پرداختند. جایزه مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به فیلم «سر» ساخته علیرضا رضایی تعلق گرفت، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز فیلم‌های «شازده کوچولو» به کارگردانی عمار خطی و «سیزده سالگی» ساخته محمد اسفندیاری را تقدیر کرد. جایزه موسسه بهشت امام رضا(ع) نیز به فیلم «بدرود پاریس» ساخته محمد ابراهیم شهبازی اهدا شد.

در بخش بزرگداشت مراسم، سیدحسین صافی مورد تقدیر قرار گرفت و مدالیوم جشنواره با حضور فریدزاده، همایون اسعدیان، مهدی آذر پندار و معاون حقوقی وزارت ارشاد به او اهدا شد.

در ادامه این مراسم، روزبه بمانی (خواننده) که تهیه‌کنندگی یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره را بر عهده داشت، به همراه گروه خود به اجرای چند قطعه پرداخت. پیش از اجرا، بمانی با تأکید بر جایگاه والای فیلم کوتاه به عنوان سنگ بنای اصلی فیلمسازی، به اعتبار جهانی سینمای ایران اشاره کرد و گفت که این اعتبار قابل انکار نیست. او سپس قطعاتی از موسیقی فیلم‌های «بعد از رفتن» و «اسرافیل» را همراه با گروه خود اجرا کرد. در پایان اجرا، بمانی از مدیران دولت جدید خواست تا بودجه مناسبی برای تقویت پایگاه فیلم کوتاه در نظر بگیرند و همچنین از بازیگران خواست که از فیلمسازان کوتاه و فیلم‌اولی‌ها حمایت کنند.

بخش بعدی مراسم به اهدای جوایز سینمای ایران اختصاص داشت. در این بخش، برگ زرین و جوایز مختلف به برگزیدگان اهدا شد. در بخش پویانمایی، لوح افتخار به علی معصومی برای فیلم «باگ» تعلق گرفت و برگ زرین به حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای «در سایه سرو» اهدا شد.

در بخش مستند، جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم» رسید. جایزه بهترین فیلم مستند، با لوح تقدیر به رایحه مظفریان و زهرا دشت‌بشی برای فیلم «حلقه» تعلق گرفت، و برگ زرین به همراه ۶۰۰ میلیون ریال جایزه به ماریا ماوتی و احسان فرخی نژاد برای فیلم «پورزال» اهدا شد.

در بخش فیلم‌های تجربی، لوح افتخار و ۱۵۰ میلیون ریال به محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور» اهدا شد، در حالی که برگ زرین به همراه ۶۰۰ میلیون ریال به رضا دانش پژوه برای فیلم «ایلی‌ها» تعلق گرفت.

در بخش فیلم‌های داستانی، دیپلم افتخار به تیما تقی‌زاده برای بازی در فیلم «روز خداحافظی» اهدا شد و برگ زرین به سیدمرتضی قدیری برای بازی در «بدرود پاریس» رسید. مرتضی قدیری که با بیان، چهره و لبخند جذاب خود مبتلایان به سندرم داون را به تصویر کشیده بود، با خوشحالی جایزه خود را از شهاب حسینی دریافت کرد و پس از آغوش گرفتن او، از کسانی که به او رأی دادند تشکر کرد.

جایزه بهترین صدای فیلم به میثم کیامرثی و رضا گدازگر برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید. بهترین تدوین با برگ زرین به پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنار هم» اهدا شد، و علی حسین‌زاده به عنوان بهترین فیلمبردار برای فیلم «تونل» انتخاب شد. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز به احسان امینی برای فیلم «تونل» تعلق گرفت.

در این بخش، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه داستانی به مانا پاک سرشت برای فیلم «چولیبولی» اهدا شد، در حالی که برگ زرین به حسین الله‌یاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید. همچنین، محمد اسفندیاری (کارگردان) برای فیلم «سیزده سالگی» عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی را به خود اختصاص داد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم «حنابندون» اهدا شد. اشکان اکرمی، بازیگر کودک این فیلم، که به همراه عرفانه کریمی روی سن حاضر شد، این جایزه را به یاد سه هزار کودک کشته‌شده در جنگ ایران و عراق تقدیم کرد.

دو جایزه ویژه هیات داوران به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» و ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت» تعلق گرفت. در این بخش، محمودنیا از فریدون حسن‌پور، کسی که ۱۳ سال پیش زمینه ورود او را به سینما فراهم کرد، قدردانی کرد.

نادره سرکی، کارگردان فیلم «دادرسی»، به عنوان بهترین کارگردان فیلم داستانی شناخته شد و ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران این فیلم را ببینند، چرا که «دادرسی» به دفاع از حقوق کودکان می‌پردازد. در نهایت، برگ زرین به همراه ۸۰۰ میلیون ریال به حسین الله‌یاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» اهدا شد.

در پایان این بخش و در هنگام خروج داوران از صحنه، شهاب حسینی با بیان قصد خود برای اشاره به دو نکته گفت: امشب، خارج از روال داوری، شاهد تقدیر از فیلم‌هایی بودیم که داوران به آنها توجه کرده‌اند. اگر این فیلم‌ها خوب بودند، قطعاً مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. با این تقدیرها نمی‌توان فیلمسازان خوب پرورش داد.

او سپس خطاب به فیلمسازان جوان اظهار کرد: مدتی است که حضور بازیگران حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه افزایش یافته و این موضوع در بسیاری از موارد به کیفیت فیلم‌ها آسیب رسانده است. از این به بعد، بهتر است با همان بازیگران تازه‌کار و با استعداد کار کنید.

این صحبت‌های شهاب حسینی با تشویق گرم و پرشور حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد همراه شد.

جایزه بزرگ بین‌المللی جشنواره، که شامل برگ زرین و دو هزار دلار است و برنده آن به آکادمی اسکار معرفی می‌شود، به ابراهیم حندل برای فیلم داستانی «یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها» از فلسطین اهدا شد.

همچنین، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم «جشن هنر» با کسب ۲۲۱۷ رأی معرفی شد. سازنده این فیلم پس از دریافت جایزه‌اش با ابراز گلایه از عدم نامزدی فیلمش در هیچ بخشی، گفت: آقای شهاب حسینی، ای کاش در سالن حاضر بودید و می‌دیدید که رأی مردم با رأی شما متفاوت است. شما فقط یک رأی دارید.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.