درمان گیاهی فیبروم با طب سنتی

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۲۲:۱۰


اجتماعی » اجتماعی
395 بازدید
‍ پ

درمان گیاهی فیبروم با طب سنتی

یک پزشک متخصص طب سنتی می‌گوید: درمان قطعی فیبروم‌های رحمی صرفا به واسطه جراحی و خروج فیبروم یا برخی روش‌های جدید نظیر آمبولیزاسیون در طب رایج امکان‌پذیر است.
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین؛ در فضای مجازی در برخی کانال‌ها و شبکه‌های منتسب به طب سنتی برای از بین بردن یا کوچک کردن سایز فیبروم یا جلوگیری از خونریزی‌های شدید ناشی از میوم‌ها اقدامات عجیب و غریب و داروهای گیاهی متعددی که البته قیمت‌های بسیار گرانی هم دارند برای بیماران تجویز می‌شود. اما آیا واقعا داروهای گیاهی و درمان‌های طب سنتی می‌تواند سبب توقف رشد فیبروم یا درمان قطعی آن شود؟
دکتر مریم مشهدی، پزشک متخصص طب سنتی می‌گوید: درمان قطعی فیبروم‌های رحمی صرفا به واسطه جراحی و خروج فیبروم یا برخی روش‌های جدید نظیر آمبولیزاسیون در طب رایج امکان‌پذیر است. البته طب سنتی یک طب مکمل است و در کنار طب رایج می‌تواند به تخفیف علایم فیبروم‌ها کمک کند. تجربه نشان داده فیبروم‌هایی که خونریزی و درد شدید ندارند را می‌توان به واسطه تجویز برخی داروهای گیاهی و اقدامات طب سنتی تا حدودی کنترل و از رشد میوم جلوگیری کرد و برای مدتی علایم را تخفیف داد. در طب سنتی برای کنترل دردهای لگنی و شکمی ناشی از فیبروم‌ها داروهای گیاهی و دستورات غذایی متنوعی پیشنهاد شده است.
فیبروم، نوعی تورم سفت و سخت
از دیدگاه طب رایج، فیبروم‌ها یا همان میوم‌های رحمی توده ‌ها یا تومورهای غالبا خوش‌خیم و غیرسرطانی عضو تولید مثلی خانم‌ها هستند که بر اساس محل قرارگیری در داخل، خارج یا عضله میانی رحم با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. اما به گفته دکتر مشهدی، از دیدگاه طب سنتی فیبروم‌ها تعریف متفاوت دیگری دارند. در این مکتب، فیبروم‌ها یک نوع تورم به حساب می‌آیند که معمولا جزو اورام سفت و سخت به شمار رفته و اغلب سبب خونریزی‌های شدید قاعدگی در افرادی می شود که سابقه ژنتیکی، خانوادگی و وزن بالا داشته باشند. اغلب فیبروم‌ها در سنین بالای ۳۰سال به صورت بی‌علامت یا باعلامت خود را نشان می‌دهند که البته سبک نادرست زندگی، تغذیه نامناسب و شرایط استرس‌زا ریسک ابتلا به فیبروم را بیشتر می‌کند.
فیبروم با علائم خفیف قابل کنترل است
فیبروم ها را می توان از علایمی همچون، خونریزی‌های شدید، لکه‌بینی مابین قاعدگی، درد کمر یا لگن، تکرر ادرار و گاهی بزرگ شدن رحم و تورم در ناحیه شکم تشخیص داد. به یاد داشته باشید فیبروم‌هایی که بدون علامت بوده یا علایم آن خفیف باشند را می‌توان به واسطه اصلاح سبک زندگی کنترل کرد. اما انواع دردناک و خونریزی‌ دهنده نیاز مبرم به مصرف داروها و درمان‌های پیشرفته و اورژانسی طب رایج دارند. فیبروم هایی که علامت خاصی نداشته و فضای رحم را اشغال نکرده باشند نیاز به درمان خاصی نداشته و محدودیتی در بارداری وجود ندارد. اما انواع فیبروم‌های دردسرساز بهتر است پیش از بارداری درمان شوند.
اقداماتی که ممکن است برعکس عمل کنند
دکتر مشهدی بیان می کند: با توجه به صلاحدید متخصص طب سنتی برای کنترل علایم فیبروم می‌توان از روش‌های بادکش درمانی یا حجامت استفاده کرد. اما در تجویز این‌گونه اقدامات درمانی باید بسیار محتاطانه عمل کرد زیرا هرکدام از این اقدامات عملی گرچه می‌تواند باعث کاهش خونریزی یا کوچک شدن فیبروم شود اما اگر تجویز اصولی و مطابق با شرایط و نوع فیبروم و زیر نظر متخصص کارآزموده و باتجربه نباشد، می‌تواند سبب افزایش خونریزی و حتی بزرگ‌تر شدن فیبروم شود. بنابراین برای مهار یا کنترل علایم فیبروم های رحمی لزوما به متخصص زنان و متخصص طب سنتی که در این زمینه تجربه لازم را دارند مراجعه کرده و از رجوع به متخصص نماهای منتسب به طب سنتی که اغلب در فضای مجازی فعالیت و تبلیغات دارند و فاقد مجوز طبابت یا تخصص مربوطه هستند جدا اجتناب کنید.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.