استارتاپ OpenAI قوانین کپی‌رایت را نقض می‌کند

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۱۸:۴۰


صفحه نخست » فناوری
603 بازدید
‍ پ

استارتاپ OpenAI قوانین کپی‌رایت را نقض می‌کند

«سوچیر بالاجی» می‌گوید خروجی ارائه‌شده توسط ChatGPT با استاندارد «استفاده منصفانه» که میزان محدودیت استفاده از محتوای دارای حق‌چاپ را مشخص می‌کند، مطابقت ندارد.
به گزارش «تابناک» به نقل از دیجیاتو؛ یکی از محققان سابق OpenAI با انتشار پست جدیدی در وبلاگ شخصی خود و انجام مصاحبه با نیویورک‌تایمز ادعا‌کرده که این استارتاپ قانون کپی‌رایت ایالات متحده را نقض می‌کند.
«سوچیر بالاجی» 25 ساله، سال 2020 به OpenAI پیوست و روی مدل GPT-4 کار کرد. او در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز می‌گوید که در ابتدا به‌خاطر پتانسیل این فناوری در «حل مشکلات غیرقابل‌حل مانند درمان بیماری‌ها و توقف پیری» به هوش مصنوعی علاقه‌مند شده است. بالاجی چهار سال برای OpenAI کار کرد تا اینکه تابستان امسال از آن جدا شد.
او در صحبت‌های خود می‌گوید که هوش مصنوعی اکنون برای انجام کارهایی استفاده می‌شود که چندان با آن‌ها موافق نیست. محقق سابق Open‌AI به نیویورک‌تایمز می‌گوید که معتقد است شرکت‌های هوش مصنوعی «قابلیت تجاری افراد، کسب‌وکارها و سرویس‌های اینترنتی را از بین می‌برند که داده‌های دیجیتالی مورداستفاده برای آموزش مدل‌ها را ایجاد کرده‌اند.»
بالاجی همچنین در وب‌سایت شخصی خود مقاله‌ای را منتشرکرده که استدلال می‌کند OpenAI قانون کپی‌رایت را زیر پا می‌گذارد. او در مقاله خود تلاش کرده تا نشان دهد که «چه اندازه از اطلاعات دارای حق‌چاپ» از مجموعه داده‌های آموزشی یک سیستم هوش مصنوعی «به‌عنوان خروجی» به کاربر نمایش داده می‌شود.
او به‌عنوان نتیجه‌گیری تحلیل خود می‌گوید که خروجی ChatGPT با استاندارد «استفاده منصفانه» مطابقت ندارد، قانونی که اجازه استفاده محدود از مطالب دارای کپی‌رایت را بدون اجازه از دارنده آن‌ها فراهم می‌کند.
واکنش OpenAI به ادعای این محقق
ادعای بالاجی با واکنش OpenAI همراه بود و استارتاپ سازنده ChatGPT در بیانیه‌ای به نیویورک‌تایمز گفته است:
«ما مدل‌های هوش مصنوعی خود را براساس داده‌های در دسترس عموم توسعه می‌دهیم، به‌شیوه‌ای که با استاندارد استفاده منصفانه و اصول مربوطه محافظت می‌شوند و از سوابق قانون پذیرفته‌شده پشتیبانی می‌شوند. ما این اصل را برای سازندگان منصفانه، برای نوآوران ضروری و برای رقابت‌پذیری ایالات متحده حیاتی می‌دانیم.»
در نهایت باید اشاره کرد که نیویورک‌تایمز درحال‌حاضر از OpenAI به‌دلیل استفاده بدون مجوز از مطالب دارای حق‌چاپ خود شکایت کرده است.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.