آیا استقبال نتانیاهو از «کردستان بزرگ» دیدار اسد و اردوغان را تسریع خواهد کرد؟ آیا آنکارا با قطع همه روابط با تل آویو پاسخ خواهد داد؟تحلیل رای الیوم خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۲:۱۰


شفقنا- رای الیوم به نقل از منابع نزدیک به تصمیم گیران در روسیه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می خواهد نقشی دوگانه در منطقه خاورمیانه ایفا کند. اول اینکه در سخنرانی خود در نشست بریکس بر لزوم «تصحیح بی عدالتی تاریخی در فلسطین برای احیای صلح و پرهیز از جنگ جهانی سوم»تاکید کرد و دوم از طریق احیای تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای ترتیب دادن دیدار سریع بین بشار اسد و رجب طیب اردوغان به منظور کاهش تنش بین دو کشور و احیای روابط به شکل قبلی است.

به گزارش شفقنا، این روزنامه همچنین نوشت: نشست احتمالی بین روسای جمهور سوریه و ترکیه اکنون اولویت اصلی پوتین است، زیرا تحولاتی وجود دارد که مستقیما امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند و اردوغان را وادار می کند که موضع خود را در قبال سوریه «نرم» گرداند و در قبال مهم ترین خواسته سوریه، یعنی خروج نیروهای ترکیه از سرزمین هایی که در شمال غرب سوریه اشغال کرده است، واکنش مثبت نشان دهد.

اردوغان دیر متوجه تماس های دولت بنیامین نتانیاهو با رهبران کرد داخل ترکیه و شمال عراق به هدف احیای پروژه «کردستان بزرگ» در شمال عراق، سوریه و ایران و حمایت وی از نیروهای جدایی طلب کرد مسلح شده است چرا که وی در تلاش است به اردوغان به دلیل مواضع ضد صهیونیستی اش در غزه و لبنان و نامیدن بنیامین نتانیاهو به هیتلر جدیدُ ضربه بزند .

به گفته منابع بلندپایه ترکیه ای، نتانیاهو در حال حاضر شخصاً پروژه تجزیه ترکیه و ایجاد «کشور یکپارچه و بزرگ کردستان» و تخریب روابط رو به رشد بین مقامات ترکیه و رهبران حزب کارگران کردستان را در پیش گرفته است.

براساس گفته منابع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان تقریبا مطمئن شده است که اسرائیل پشت عملیات «تروریستی» قرار دارد که تاسیسات شرکت صنایع هوایی و هوافضای ترکیه در حومه آنکارا را هدف قرار دارد. به همین خاطر اردوغان به برگزاری جلسه سری پارلمان ترکیه برای بررسی پرونده امنیتی و تحولات بسیار خطرناک پشت پرده دعوت کرد و منظورش تحرکات اسرائیل برای بی ثبات کردن ترکیه و تشکیل کردستان بزرگ در بخشی از خاک ایران کشور است.

پوتین متوجه شده است که این تحولات در ترکیه می تواند مواضع رئیس جمهور اردوغان را در قبال سوریه «نرم کند» و شانس دیدار با رئیس جمهور سوریه را افزایش دهد، زیرا سوریه، علاوه بر ایران و عراق، از برجسته ترین کشورهایی خواهد بود که از تأسیس «کردستان بزرگ» متضرر خواهد شد.

بشار اسد که من شخصاً در می 2023 در خانه اش در دمشق با او ملاقات کردم، برای دیدار «جدی» با همتای خود اردوغان و احیای روابط به شرط خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه آماده بود و این عقب نشینی را شرط اساسی برای دیدار با اردوغان قرار داد اما اردوغان طفره می رفت و از پاسخگویی به این خواسته که رئیس جمهور روسیه نیز از آن حمایت می کند، خودداری کرد.

سوالی که اکنون با قدرت خود را مطرح می کند، درباره میزان پاسخ اردوغان به خواسته های مشروع رئیس جمهور سوریه و نشان دادن چراغ سبز به ابتکار پوتین است.

سوال دیگر مربوط به مداخله مستقیم اسرائیل برای تجزیه ترکیه و تشکیل کشور«کردستان بزرگ» در یک چهارم اراضی شرقی و جنوبی آن است و اینکه آیا اردوغان پس از اینکه دیر متوجه توطئه ها و نفوذ در امنیت ترکیه و تلاش هایش برای تکه تکه کردن خاک ملی ترکیه شد، تصمیمات راهبردی برای قطع کامل روابط با دشمن اسرائیلی از لحاظ دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی اتخاذ خواهد کرد؟

ما در صدد پیش بینی رویدادها نیستیم و نمی خواهیم به این دو سؤال مهم پاسخ دهیم و تنها چیزی که اکنون می‌توانیم بر اساس منابع نزدیک به روسیه بگوییم این است که چند روز آینده شاهد تغییرات استراتژیک در دو پرونده فوق خواهیم بودو خداوند داناتر است.

متن خبر در رای الیوم

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه