آغاز راه «تجسمی فجر»/ پاسخ گرافیکی به یک ادعا درباره جزایر ایرانی

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۳:۳۲


در هفته‌ای که گذشت، پس از بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، طرحی با عنوان «میراث اجدادی» در فضای مجازی فراگیر و تبدیل به یک واکنش عمومی شد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.

در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

طوفان سنوار جان گرفت

در هفته‌ای که گذشت، پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و پس از آن عملیات «وعده صادق ۲» و شهادت یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و مغز متفکر عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، هنرمندان طراح گرافیک ساکت ننشستند و طرح‌هایی به یاد و با موضوع سیدحسن نصرالله و ادامه نهضت او، عملیات هفتم اکتبر و «وعده صادق» و همچنین شهادت یحیی سنوار ترسیم کرده‌اند. «گرافیک» از آن دسته هنرهایی است که همیشه در خدمتِ مواجهه با موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده و می‌تواند در مسیر مبارزات مؤثر باشد.

مسعود نجابتی، محمدرضا دوست محمدی، حامد مغروری، مهدی مصطفوی و علی مصطفوی از جمله این هنرمندان است.

اولین شورای هنر دولت جدید و ابقای ایمانی خوشخو

اولین جلسه شورای هنر در دولت چهاردهم، روز دوشنبه ۳۰ مهر به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

یکصد و هشتمین جلسه شورای هنر با حضور رئیس، دبیر و اعضای این شورا در حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی برگزار شد که در این جلسه ضمن بررسی فعالیت شورا در سال‌های گذشته، بر تقویت جایگاه و اثرگذاری آن در فضای فرهنگی و هنری کشور نیز تاکید شد.

در این جلسه محمدحسین ایمانی‌خوشخو با رأی اعضا، به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب و در مسئولیت دبیری این شورا ابقاء شد. اعضای شورای هنر در ادامه این جلسه در مورد راه‌های تقویت شورا هم اندیشی کردند.

طوفانی برای اسطوره‌های مقاومت فلسطین و لبنان

نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» متشکل از آثار ۸۰ هنرمند از پنج قاره و ۲۳ کشور جهان، عصر دوشنبه ۳۰ مهر در گالری خانه حوزه هنری آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که آثار ۴۷ هنرمند از کشورهای امارات متحده عربی، فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان و اروگوئه و همچنین ۳۳ هنرمند ایرانی روی دیوار رفته است، چهره‌هایی چون محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدامیرناصر جاوید معاون امور بین‌الملل حوزه هنری، سیدعلی میرفتاح، محمدحسین نیرومند، علی‌اصغر یوزباشی، شهاب‌الدین شکیبا، میکائیل براتی، محمدرضا دوست محمدی و … حضور داشتند.

نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» شامل آثار متنوعی در حیطه طراحی گرافیک و در شاخه‌های طراحی پوستر و تصویرسازی است و ۱۰ اثر تایپوگرافی و ۳ اثر گرافیتی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

در افتتاحیه این نمایشگاه، سیدعلی میرفتاح با اشاره به سمی که هر روز از سوی رسانه‌ها وارد زندگی مردم می‌شود، گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند اثر این رسانه‌ها را خنثی کند، استفاده از هنر و زبان هنر به معنای عام است که راه‌های دراز را کوتاه می‌کند، چراکه ما با دشمنی عجیب و پیچیده در حال جنگ هستیم.

صابر شیخ رضایی نمایشگاه گردان این نمایشگاه نیز به مهر گفت: به واسطه ارتباطاتی که با هنرمندان بین‌المللی دارم و آشنایی و مراوداتی که با هنرمندان ایرانی طی سالیان گذشته شکل گرفته بود، به ذهنم رسید که خوب است در شرایطی که رسانه‌های بدنه دنیا با انواع ساز و کارهای تبلیغاتی، اتفاقات غزه را بایکوت و تحریم خبری کرده‌اند و حتی جنایات رژیم اشغالگر را عادی‌سازی می‌کنند، با تمرکز بر عمده وقایعی که به سرعت یکی پس از دیگری در یک سال پس از «طوفان الأقصی» رخ داد، به شکلی نقطه‌گذاری کنم و با ایجاد تأمل، روایت هنرمندان را شاهد باشیم.

علاقه‌مندان می‌توانند به مدت یک ماه، از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات ۹ تا ۱۸ به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷، گالری خانه، مراجعه و از آثار بازدید کنند.

پاسخ گرافیکی به یک ادعا درباره جزایر ایرانی

در بیانیه پایانی نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، ادعای مضحکی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین‌الملل مطرح شد. در بخشی از این بیانیه با اتخاذ موضعی خصمانه علیه تهران و با نادیده گرفتن اسناد حقوق بین الملل در این خصوص، مالکیت ایران بر جزایر مذکور نقض تمامیت سرزمینی امارات و اصول منشور سازمان ملل ادعا شده است!

پس از این بیانیه، جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با طرحی از خلیج همیشه فارس و سه جزیره ایرانی سحرگاه سه‌شنبه اول آبان رونمایی شد. روی این دیوارنگاره که محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است، قطعه شعر «تو میراث اجداد پاک کنی / جهان تا جهان است خاک منی» نوشته شده است.

این طرح گرافیکی، به میزان بسیار در فضای مجازی فراگیر شده است و هزاران نفر از مردم ایران نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند.

معرفی شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هفدهم و اعضای این شورا متشکل از دبیران کل ادوار و بنیان‌گذاران جشنواره، عصرگاه ۳۰ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد که هنوز معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی نشده است!

مدیرکل هنرهای تجسمی در این جلسه بیان کرد: قصد داشتیم این جلسه را در خرداد امسال برگزار کنیم اما شهادت رئیس‌جمهور و یاران شهیدشان در اردیبهشت امسال، مانع از برگزاری جلسه در زمان مقرر شد. در ادامه هم به احترام تغییر دولت، صبر کردیم تا وضعیت مدیران وزارت فرهنگ در دولت چهاردهم مشخص و بر مبنای رویکرد ایشان، اقدام شود. از آنجا که وزیر فرهنگ در یکی از مصاحبه‌های اخیرشان اشاره داشتند که تغییر و تحولات وزارت‌خانه تا پایان مهر، نهایی خواهد شد، تا این زمان هم دست نگه داشتیم اما با توجه به فشردگی امور و فرصت اندک باقی مانده تا آغاز هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امکان درنگ بیشتر وجود نداشت و در نهایت، تصمیم به برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری فجر هفدهم گرفتیم.

مجتبی آقایی، محمدعلی رجبی دوانی، علی اشرف صندوق‌آبادی، امیر عبدالحسینی، مصطفی گودرزی و سیدعباس میرهاشمی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند.

معاون هنری در انتظار استعلام!

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر زمان معرفی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: من شهریور که به وزارت ارشاد آمدم طبعاً ۲ هفته اول مشغول بررسی وضعیت جاری بودیم. درنتیجه با مجموعه مدیران و معاونان دوره قبل گفت‌وگو کردیم و با نزدیک به ۴۰- ۵۰ نفر صحبت حضوری داشتم تا وضعیت دوره جدید و نیروها و مدیران دوره قبل را بیشتر بشناسم. تقریباً از میانه شهریور من وارد تغییرات و انتصابات شدم. در مهر ماه ما وارد انتصاب معاونان و مدیران تخصصی خودمان شدیم. مسلماً از قبل هم گفت‌وگو و بررسی‌ها انجام شده بود. من پیش‌تر هم اعلام کرده بودم که تا اواخر مهر ما انتصابات را تمام می‌کنیم و نگاهمان این بود که مسیر به این شکل پیش می‌رود. جریان قانون مشاغل حساس در این دوره تصویب شده و لازم‌الاجرا است در نتیجه مراجع استعلام از ۲ به ۳ افزایش پیدا کرده است. تراکم استعلام‌ها در وزارتخانه‌های دیگر نیز بالا بود، شرایط کشور نیز در وضعیت خاصی قرار دارد.

صالحی با اشاره به اینکه برای معرفی معاون هنری منتظر استعلام هستند، گفت: علی‌رغم‌تمام این مسائل اکنون معاون فرهنگی، معاون مطبوعاتی، رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل ایرنا و … منصوب شده اند. چند مجموعه دیگر مانند معاون هنری نیز از طرف ما معرفی شده‌اند و اکنون منتظر استعلام‌ها هستیم. ابتدا فکر می‌کردیم که این فرایند کوتاه‌تر باشد اما من این عذرخواهی را بابت تأخیر معرفی افراد بدهکارم و امیدوارم به زودی مجموعه دوستان در دولت چهاردهم تکمیل شود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه «پاره های یاد» در گالری شیرین، نمایشگاه «چراغ از بهر تاریکی نگه دار» در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه «اسرار شاهنامه» در گالری سیحون، نمایشگاه «خلقت بی زمان» در آرت سنتر، نمایشگاه نقاشی‌های مهدی حسینی در نگارخانه هور، نمایشگاه «هفت آسمان را در بر درم» در گالری هفت ثمر، نمایشگاه «تن زدوده» در گالری شمیس و نمایشگاه نگارگری «تجلی عشق» در گالری گویا، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۴ آبان افتتاح می‌شوند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه