رویترز: اتحادیه اروپا نگران از پیروزی ترامپ تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۴:۳۸


یورونیوز: خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۵ اکتبر (۴ آبان) به نقل از منابع خود گزارش داد دیپلمات‌های اروپایی در حال بررسی طرح‌هایی هستند تا در صورت بازگشت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو تضعیف نشود.
به گفته این خبرگزاری، گفت‌وگوها میان مقامات و نمایندگان اتحادیه اروپا بر روی چندین ابتکار متمرکز است تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های اروپا علیه روسیه در طولانی‌مدت باقی می‌مانند و اجرای دقیق‌تر آنها نیز تقویت خواهد شد، حتی اگر واشنگتن تغییر رویه دهد.
بنابر گفته سه دیپلمات اتحادیه اروپا، چند کشور عضو در حال کار بر روی ایده یک بند «کلی» تحریم هستند که قرار است بر اقلام جنگی یا طیف وسیع‌تری از صادرات ممنوعه اعمال شود.
این بند در صورت تصویب شرکت‌های دارای دفتر در اتحادیه اروپا در کشورهای ثالث را موظف می‌کند تا صادرات برخی کالاها به روسیه، از جمله کالاهایی که دارای کاربرد دوگانه برای مقاصد نظامی هستند، و همچنین مهمات و سلاح گرم را ممنوع کنند.
همچنین مطابق این قانون مقامات گمرکی اتحادیه اجازه خواهند داشت تا اگر نسبت به منطقی بودن مقاصد محموله‌های باری شک کردند، مانند عبور از روسیه برای رسیدن به کشورهای آسیای مرکزی، آن‌ها را توقیف سازند.
منابعی که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند در حال رایزنی در این خصوص هستند که مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه، بزرگترین تحریم غرب علیه مسکو، توسط پایتخت‌های اروپایی به جای دوره‌های کوتاه هر ۶ ماه یک‌بار هر ۳۶ ماه یک‌بار تمدید شود.
مقامات اتحادیه اروپا نگران هستند که با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، موضع واشنگتن تغییر کند و نظام تحریم‌ها علیه روسیه فروبپاشد.
هر گونه نرمش از سوی ایالات متحده آمریکا اروپا را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد، زیرا این آمریکا است که با قدرت گسترده خود مجازات علیه تحریم‌شکنان قوانین را اعمال می‌کند.
از همین رو اتحادیه اروپا در حال تلاش برای یافتن ابزاری برای تقویت اعمال و تقویت محدودیت‌های خود بر روسیه است.
کشورهای اروپایی در دوره قبلی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، زمانی که ایالات متحده از توافق برجام با ایران خارج شد و به طور یکجانبه تحریم‌ها را بازگرداند، غافلگیر شدند و اکنون مقامات اروپایی بیم آن را دارند که یک تصمیم مشابه در مورد روسیه بتواند تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو را از بین ببرد.
ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود به دفعات به این موضوع اشاره کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ۵ نوامبر، کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف می‌کند یا به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
او از گفتن اینکه می‌خواهد اوکراین در جنگ پیروز شود امتناع ورزیده و تا آنجا پیش رفته که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را به دلیل کمک به شروع درگیری سرزنش کرده است.
ترامپ بارها از دولت خود در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به دلیل اعمال تحریم‌ها بر خط لوله نورد استریم ۲ روسیه تمجید کرده است، اما موضع خود را در مورد تحریم‌های آتی روشن نکرده و گفته است که می‌خواهد به یک توافق صلح سریع با مسکو دست یابد.
دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند قصد دارند برای ارائه تصمیمات جدید تا آغاز دوره ریاست دوره‌ای شش ماهه اتحادیه اروپا توسط لهستان در پایان سال صبر کنند. مجارستان که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه را برعهده دارد، از مخالفان تحریم‌ها به شمار می‌رود.
پیش از این سفر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به روسیه تحت عنوان «مأموریت صلح» و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طوفانی از انتقادها را در محافل اروپایی برانگیخته بود.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا همزمان در حال گفتگوهای اولیه برای وضع پانزدهمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو هستند.
یک گفت که انتظار می رود حداقل ۴۵ کشتی به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شوند. مقامات غرب بر این باورند که هدف قرار دادن نفتکش‌های ویژه روسیه، بهترین راه برای ضربه زدن به درآمدهای نفتی این کشور است.
قدرت‌های غربی همچنین شروع به اعمال فشار بر کشورهایی کرده‌اند که نفتکش‌ها در آن‌ها ثبت شده‌اند.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.