بگذاریم صنعت هتلداری نفس بکشد

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۳:۵۸


محمدرضا هادیلو تحلیلگر حوزه گردشگری و هتلداری طی یادداشتی به اهمیت صنعت هتلداری و لزوم واگذاری هتل ها به بخش خصوصی نوشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، متن یادداشت محمدرضا هادیلو به شرح زیر است:

نگاه تخصصی به حرفه‌ها، مشاغل و صنایع گوناگون، یکی از پیش شرط‌های لازم و اساسی درامدسازی موثر از آنهاست. این قاعده در خصوص صنعت هتلداری نیز صادق است. 

هتلداری به اندازه‌ای دارای ظرایف، قواعد و مناسبات خاص خود است که امروز در اکثر دانشگاه‌های دنیا به عنوان یک رشته تخصصی تدریس می‌شود. مدیریت هتلداری یکی از رشته‌های گردشگری است که دانشجویان در آن با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیار‌های انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت و چگونگی نگهداری مواد غذایی و. آشنا می‌شوند. همچنین این دانش، باید با ابزار زبان (تسلط بر زبان انگلیسی و یک زبان پرکاربرد دیگر) توام شود تا از محصل، یک هتلدار خود و ایده آل بسازد. 

بنابراین، یکی از بایسته‌های ارتقای صنعت هتلداری، "دانش ومهارت" است. اما قطعا در این میان نمی‌توان از مولفه "سرمایه" به سادگی گذشت. در اینجا باید شفاف سخن گفت!

تجربه نشان داده که واگذاری بخش‌های اقتصادی به مردم و سیاستگزاری‌های کلان و کنترل آن توسط دولت‌ها بهترین نتیجه را داده است. بدیهی است که پروژه‌های این بخش در تماس روزمره با مردم بوده و متعاقبا، نیاز به کنترل و مراقبت دائم دارد. با این حال گستردگی حجم دولت و بوروکراسی و قوانین اداری، مانع از اداره موثر این پروژه‌ها می‌شود. این مسئله به صورت خاص شامل هتل‌هایی می‌شود که مالکیت آنها بر عهده بخش دولتی است.

بدون شک تسلط بخش خصوصی بر هتل‌ها و اماکنی که به نوعی با صنعت توریسم و گردشگری در ارتباط هستند، منجر به کارآیی بیشتر آنها و عدم اتلاف بودجه و نیروی کار در حوزه دولتی خواهد شد. دانش و مهارتی که در رشته‌های تخصصی و کاربردی مانند هتلداری و گردشگری کسب می‌شود، معمولا در بخش خصوصی بیشتر مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد، زیرا کارفرما در آنجا قدرت انتخاب (بر اساس اصل بهره وری و سنجش هزینه -فایده) خواهد داشت. فراتر از آن باید توجه داشت که بخش دولتی نسبت به هتلها، نگاهی تملیکی دارد، اما بخش خصوصی در صورت تسلط بر آنها، نگاه "تملیکی-کاربردی"را در پیش خواهد گرفت، زیرا خود را ملزم به فراهم آوری بهترین امکانات با هدف بهترین درآمد ممکن خواهد می‌سازد. 

واگذاری هتل‌هایی که در تملک بخش عمومی قرار دارند (به بخش خصوصی)، اقدام لازم، منطقی و ثمربخشی است که باید توسط ارگان‌ها و نهاد‌های مالک این هتل‌ها صورت دهد. در این صورت شاهد تلفیق "سرمایه" و "دانش" در بهترین سطح با بهترین خروجی ممکن خواهیم بود. باید کاری کرد تا صنعت هتلداری در کشور نفس بکشد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه