اطلاعیه بانک مرکزی روند بازار را تغییر داد

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۴:۱۵


اقتصادی » داخلی
8106 بازدید
۱
‍ پ

اطلاعیه بانک مرکزی روند بازار را تغییر داد

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه ارز، اونس جهانی طلا، طلای داخلی، سکه و حباب آن در یک هفته اخیر رکوردشکنی کرده و به بالاترین حد خود رسیده‌اند، اطلاعیه اخیر بانک مرکزی درباره تعداد روزهای حراج سکه و ضرب آن‌ها به صورت سالانه را عاملی بر کاهش حباب سکه که تا ١۴ میلیون تومان هم پیش رفت، عنوان کرد.

محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت، یکی از هفته‌های پرنوسان قیمت طلا، سکه و ارز بود. قیمت طلا در بازارهای جهانی این هفته هم مجدداً یک رکورد جدید ثبت کرد و تا ٢٧۴۵ دلار افزایش قیمت پیدا کرد که یک رکورد جدید قیمتی طلا است. روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، هر اونس طلا ٢٧٣٨ دلار بود که به نسبت ابتدای هفته با ١٧ دلار افزایش بطور متوسط همراه بود؛ امروز، تا این لحظه ١٠ دلار از هر اونس طلا کاسته شده و در هر حال حاضر، هر اونس طلا، ٢٧٢٨ دلار قیمت دارد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛ نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: افزایشی قیمت جهانی طلا به انضمام نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل و افزایش تقاضا در طول هفته اخیر، سبب شد قیمت سکه و طلا با افزایش همراه شود؛ بطوریکه سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۴٠٠ هزار تومان افزایش به ۴٨ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید نیز یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت را به نسبت ابتدای هفته تجربه کرده و ۵۴ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شد. 

وی افزود: نیم سکه با ٣٠٠ افزایش هفتگی ٢٩ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان، ربع سکه با ٢٠٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته ١٩ میلیون و ١٠٠ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی با ٢٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به هشت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت طلا در بازار، گفت: قیمت طلای آب شده بیشترین تاثیر را باتوجه به افزایش قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز تجربه کرده به این صورت که با یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان افزایش هفتگی برای هر مثقال طلا به ١٩ میلیون و ٨۵۵ هزار تومان روز گذشته در آخرین معاملات رسید که رکورد افزایشی جدید است. قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار هم با ٣٣٨ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، چهار میلیون و ۵٨٣ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

این کارشناس بازار سکه و طلا تصریح کرد: حباب سکه این هفته به بالاترین رقم خود یعنی ١۴ میلیون تومان هم رسید که رکوردی جدید بود اما اطلاعیه بانک مرکزی وضعیت حباب سکه را تغییر داد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود در خصوص حراج‌های هفتگی که در هفته یک روز انجام می‌شود، به سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش پیدا کرد و تقاضا برای آنکه نیاز خود به سکه را از بانک‌ تامین کنند.

وی ادامه داد: همچنین  اطلاعیه دیگر بانک مرکزی در خصوص ضرب سکه که هر ساله به همان تاریخ انجام شود، سبب شد حباب ١۴ میلیون تومانی سکه یکباره با ریزش دو میلیون تومانی همراه باشد. در حال حاضر حباب سکه به زیر ١٠ میلیون تومان در پایان هفته‌ رسید. در آخرین معاملات روز گذشته بهای هر قطعه سکه  ٩ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان دارای حباب بود که  نسبت به ابتدای هفته دو ملیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد اما نسبت به اوجی که گرفته بود، چهار میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام بانک مرکزی، حباب سکه بازهم با کاهش همراه شود.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: قیمت طلا در بازارهای جهانی فعلا تحت تاثیر چند عامل قرار دارد. طی روزها و هفته‌های پیش‌رو، باتوجه به بحث‌ بحران‌های خاورمیانه و جنگ اوکراین و همچنین کاهش ارزش دلار و شاخص‌های منفی اقتصادی آمریکا سبب شده که قیمت اونس جهانی طلا، سیر صعودی داشته باشد. اما باتوجه به اقدامات بانک مرکزی که کنترلی به نظر می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود که شاهد یک ثبات باشیم و بازار فعلا تحت تاثیر بازار جهانی باشد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.