پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح «کانون‌مدرسه»

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۸:۰۱


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اجرا و پوشش گسترده‌تر مدارس در قالب طرح کانون مدرسه و ارتباط بیشتر کانون با دانش‌آموزان تأکید کرد.

به گزارش باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، نشست مدیرعامل کانون با مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون شهر تهران با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، سیدعارف علوی و فهیمه نیکزاد مشاوران مدیرعامل، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون بعد از گوش دادن به سخنان حضار و یادداشت نکته‌هایی، با بیان این‌که از نظر‌های مطرح شده در این نشست واقعاً لذت بردم و انگیزه گرفتم، افزود: این‌که مربی و مسئول ما دغدغه‌اش شلوغی کانون باشد، ارزشمند و مایه خوشحالی است. این نشان می‌دهد اگر روزی ۱۰ ساعت کار می‌کردیم باید روزی ۲۰ ساعت کار کنیم که به شما برسیم. خدا را شکر می‌کنم که نیروهایی، چون شما داریم. برخی از موارد شخصی مطرح شده در این نشست را یادداشت کردم تا پی‌گیری کنم.

وی یکی از مشکلات کانون را بحث نیرو عنوان کرد و گفت: از روزی که آمدیم وارد چرخه نظام جامع نیرو‌هایی شدیم که عده‌ای را به آموزش و پرورش فرستادیم و تبدیل وضعیت نیرو‌های هنری نیز صورت گرفت. در استان‌ها نیرو‌های پاره‌وقتی ما تمام‌وقت شدند. در کشور مرکزی با شش، هفت نیرو و ۶۰۰ عضو داریم که نشان از کمبود نیروست به همین دلیل از استان‌ها خواستیم که کمبود‌ها را اعلام کنند.

مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: اولویت اول ما، مربی سیار آقا است، زیرا ماشین داریم اما مربی نداریم. اولویت دوم ما مراکزی است که مربی ندارد و اولویت سوم ما نیروهای خدماتی و نگهبان است. آزمون استخدامی برگزار می‌شود و امیدواریم به‌تدریج از آذر و دی برای مراکز تامین نیرو شود موضوع باغبان هم در دستور کار داریم طوری‌که حدودا هر ۱۰ مرکز یک باغبان داشته باشد.

علامتی تصریح کرد: جذب نیروهای خدماتی جزو نکته‌هایی است که در شورای برنامه‌ریزی بحث شده و نحوه جذب آنها در دست بررسی است. در یک شاخص استان قم از تهران جلوتر است که این برای تهران با این سهم مربی خوب نیست. مسئله ساعت کاری را به شورای فرهنگی استان‌ها واگذار کردیم. مراکز ما نباید هم‌زبان با مدرسه باز و بسته شود. اتفاقاً وقتی مدارس بسته شود مراکز باید باز باشد. باید با شیفتی کردن نیروها این مسئله را حل کنیم.

وی با بیان این‌که دغدغه مربیان مبنی بر خلوتی کانون باید ریشه‌یابی شود، عنوان کرد: در سال‌های اخیر شیوع کرونا و جابجایی مدیران، در خلوتی کانون تاثیر گذاشت. مسئله مهم‌تر این است که زمانی ما می‌نشستیم و بچه‌ها پیش ما می‌آمدند. آن زمان، تفریح و اینترنتی نبود و بچه‌ها به کانون می‌رفتند اما امروز شرایط متفاوت است و ما باید سراغ بچه‌ها برویم و این نفی‌کننده زیبایی ظاهری کانون و حضور مربیان خوب کانون نیست.

مدیرعامل کانون کمرنگ شدن فعالیت‌های عمومی کانون را مسئله مهمی دانست و افزود: از زمانی که کانون، آموزشگاه تخصصی شده است به ظاهر ۵ نفر آموزش می‌بینند اما فعالیت عمومی ما که قصه‌گویی و کتابخوانی است، کمرنگ شده است. باید فعالیت عمومی خود را بالا ببریم و لازمه این امر این است که مربیان دست به دست هم دهند.

وی در مورد معیشت کارکنان کانون خاطرنشان کرد: برای بحث معیشت کارکنان سعی کردم به هر بهانه‌ای هر دو الی سه ماه یک بار مبلغی به حقوق آنها تزریق شود. فوق‌العاده شغل نیز در دستور اجراست که در دو هفته آینده به فیش اضافه می‌شود همان‌طور که حق مسکن از سال قبل به فیش حقوق افزوده شد. از طرفی تورم با سرعت بالا می‌رود و افزایش حقوق دیده نمی‌شود.

علامتی اظهار داشت: رتبه‌بندی مربیان را نداریم، این شدنی نیست زیرا مصوبه مجلس را می‌خواهد اما باید مربیان را به سمت سطح‌بندی با مراکز ببریم .ما بودجه تملکی نداشتیم. بودجه تجهیز و تملک را امسال احصا کردیم. حدود ۵۰۰ کولر خریدیم که بین مراکز توزیع می‌شود. تابلوی مراکز را تعویض می‌کنیم، سقف اضافه‌کاری را در استان افزایش خواهیم داد و کار در پنجشنبه‌ها هم شیفتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیر محمدپور مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی کانون به مدت یک هفته در استان تهران مستقر می‌شود که تک‌تک مشکلات مراکز را شناسایی کند، گفت: آقای فلاح هم باید یک همکار برای پی‌گیری مسئله اضافه‌کاری کارکنان بگذارد. یک نفر هم مسئول ارتباط بین مراکز کانون و مدارس هست تا آموزش و پرورش را پای کار بیاورد زیرا بحث کانون‌مدرسه برای من اهمیت زیادی دارد. در سازمان اداری استخدامی هم یک نفر را گذاشتیم که مسئله استخدام را پی‌گیری کند.

مدیرعامل کانون در پایان سخنانش قول حل مشکلات مطرح شده در این نشست را داد و همچنین مسئولان کانون را دعوت کرد که بچه‌ها را سوق دهند به دیدن فیلم «باغ کیانوش» که هفته آینده اکران خواهد شد.

محسن چینی‌فروشان مدیرعامل پیشین کانون در تماس تلفنی با مدیرعامل کانون در جریان این نشست قرار گرفت و در حالی‌که صدای وی روی بلندگوی گوشی بود، خطاب به حضار گفت: ما کانونی هستیم و کانون جزو زندگی ماست. مربیان و کارشناسان کانون، دلشان با بچه‌هاست. بودن در کانون نعمت و رزق است و حتما شما لایق بودید که با بچه‌هایی که معصوم هستند، کار می‌کنید.

چینی‌فروشان ضمن آرزوی موفقیت برای حامد علامتی و تشکر از ابراز لطف و محبت مربیان و کارشناسان کانون نسبت به خود بیان کرد: اصل کار بر روی دوش مربیان و کارشناسان کانون است که بسیار زحمت می کشند.

معاون فرهنگی کانون مسائل مطرح شده در این نشست را نشان‌دهنده تعهد همکاران و تمایل آنها به رونق کار دانست و گفت: در سیاست کاری در دو سال گذشته اختیارهای استان‌ها را افزایش دادیم و ساعت‌های کاری مراکز را نیز به استان‌ها واگذار کردیم همان‌طور که هزینه ثبت‌نام را به آنها محول کردیم.

فرهاد فلاح ادامه داد: ساعت کاری مراکز به عهده شورای فرهنگی استان تهران است. ساعتی که بچه‌ها اوقات فراغت دارند مربیان کانون باید حضور داشته باشند. گزارش‌هایی مبنی بر حضور مربیان از صبح تا ساعت ۱۴ داشتیم و توصیه شد که مربیان در بعد از ظهر هم در کانون باشند تا بچه‌ها بتوانند عصر هم از کانون استفاده کنند. درخواست مبنی بر معرفی نیرو، خدمات و نگهبان برای جذب استان تهران داشته باشیم.

وی در مورد شلوغی و خلوتی مراکز کانون اظهار داشت: اعضای کانون ۲۶۰هزار نفر بودند اما الان به ۶۳۰هزار نفر افزایش یافته‌اند این در حالی است که ما در برخی از شهرها مدارس سه شیفته داریم که تا ساعت ۱۰ شب باز است. شاید در برخی مراکز استان تهران تعداد اعضا کم شده باشد اما در بعد کلان اتفاق‌های خوبی به ویژه در حوزه نوجوان رخ داده است.

معاون فرهنگی کانون خاطرنشان کرد: با همه خستگی‌ها و ناراحتی‌هایی که دارید، میزان علاقه شما به بچه‌ها مشهود است. ما تلاش می‌کنیم که مشکلات موجود را رفع و شادی و نشاط را به مراکز برگردانیم و نواقص را رفع کنیم و این مسئله با کار مضاعف میسر خواهد شد. ما درخواست برگزاری دوره تربیت مربی به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند سرود و نمایش را در استان‌ها اعلام کردیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.