پروازهای جاسوسی‌ بریتانیا؛ لندن تحویل شواهد «جنایت جنگی» اسرائیل به مرجع بین‌‌المللی را مدنظر دارد

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۹:۱۲


بریتانیا می‌گوید تحویل اطلاعات به دست آمده از هواپیماهای جاسوسی این کشور در زمینه ارتکاب «جنایت جنگی» در نوار غزه را بررسی خواهد کرد.
هواپیماهای جاسوسی بریتانیا اطلاعاتی را برای کمک به اسرائیل در بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی در  ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جمع آوری کرده‌اند. گفته می شود که از ماه دسامبر، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا صدها ماموریت را بر فراز غزه برای جستجوی گروگان‌های اسرائیلی توسط حماس انجام داده است.
وزارت دفاع بریتانیا گفت که «هواپیماهای تجسسی «شادو آر۱» که بر فراز اسرائیل و فضای هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، صرفا وظیفه جمع‌آوری اطلاعات برای کمک به عملیات اسرائیل برای یافتن گروگان‌هایش را دارند.»
این وزارتخانه در ادامه افزود که هواپیماهای جاسوسی در جمع آوری اطلاعات برای هیچ جنبه دیگری از جنگ علیه حماس که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان شده است، دخالتی ندارند.
با این حال، یک سخنگوی ارتش بریتانیا گفت که کشورش درخواست بازرسان بین‌المللی را برای تحویل هرگونه مدرکی که این هواپیماهای جاسوسی جمع‌آوری کرده‌اند و ممکن است شواهدی دال بر «جنایات جنگی» را نشان دهد، بررسی خواهد کرد.
این سخنگو گفت: «در راستای تعهدات بین المللی خود، هر درخواست رسمی از دادگاه کیفری بین‌المللی برای ارائه اطلاعات مربوط به تحقیقات جنایات جنگی را بررسی خواهیم کرد.»
در حال حاضر چنین درخواستی ارائه نشده است.
دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از ماه مه در تلاش برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به اتهام «جنایات جنگی» است.
رهبران اسرائیل متهم به «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» هستند.
نتانیاهو و  گالانت همچنین متهم به «گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی» و «هدایت عمدی حملات علیه جمعیت غیرنظامی» از ۸ اکتبر سال گذشته هستند.
وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح بریتانیا در این درگیری‌ها نقشی ندارند و هواپیماهای جاسوسی این کشور در رساندن تسلیحات به اسرائیل برای حمایت از تلاش های جنگی شرکت نکرده‌اند.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه