رئیس جمهور اوکراین با سفر دبیرکل سازمان ملل به این کشور مخالفت کرد خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۴،‏ ۱۹:۵۴


شفقنا- الجزیره گزارش داد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که روسیه قصد دارد به زودی نیروهای کره شمالی را در مناطق جنگی مستقر کند، در حالی که یک در ریاست جمهوری اوکراین گفت که زلنسکی با سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به اوکراین پس از سفرش به روسیه خودداری کرد.

زلنسکی روز جمعه در حساب رسمی خود در شبکه ایکس نوشت:  طبق اطلاعات حاصل شده، انتظار می‌رود روسیه اولین گروه از سربازان کره شمالی را تا 27 و 28 اکتبر در مناطق جنگی مستقر کند. این یک تشدید آشکار در طرف روسیه است.

زلنسکی جبهه‌ای را که انتظار می رود نیروهای کره شمالی به آن اعزام شوند مشخص نکرد و جزئیات بیشتری را نیز در این مورد ارائه نکرد.

اطلاعات نظامی اوکراین، دیروز، پنجشنبه، اعلام کرد که  حضور اولین واحدهای نظامی کره شمالی قبلاً در منطقه مرزی کورسک روسیه ثبت کرده است. جایی که ارتش اوکراین از آغاز تهاجم بزرگ در ماه اوت در آن مستقر بوده است.

وی افزود: حدود 12000 سرباز کره شمالی از جمله 500 افسر و 3 ژنرال در حال حاضر در روسیه هستند و در 5 پایگاه نظامی در آنجا آموزش می بینند.

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که شواهدی دال بر حضور نیروهای کره شمالی در روسیه دارد. از سویی نمایندگان پارلمان کره جنوبی نیز گفته بودند که حدود 3000 سرباز برای حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین اعزام شده اند و انتظار می رود این تعداد به زودی افزایش یابد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیروز پنجشنبه: مسکو به دنبال اجرای معاهده مشارکت منعقد شده با پیونگ یانگ مربوط به آن است و افزود که این معاهده شامل بندی است که تصریح می‌کند دو طرف به یکدیگر برای جلوگیری از هرگونه تجاوز خارجی کمک کنند. پوتین حضور نیروهای کره شمالی را رد نکرد و گفت: این موضوع مرتبط به ما است.

مخالفت زلینسکی با سفر دبیرکل سازمان ملل به اوکراین

از سوی دیگر، یک بلندپایه در ریاست جمهوری اوکراین گفت: زلنسکی رئیس جمهور، با سفر آنتونیو گوترش به اوکراین  به دلیل شرکت دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست بریکس در قازان روسیه مخالفت کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از این نوشت:  گوترش پس از سفر به قازان می خواست به اوکراین بیاید، اما رئیس جمهور با سفر او موافقت نکرد. دبیرکل سازمان ملل دقیقاً به دلیل بی توجهی به منطقپ حقوق بین الملل در قازان این سفر را از دست داد.

در جریان نشست بریکس، گوترش خواستار «صلح عادلانه» در اوکراین شد و در یک سخنرانی خطاب به پوتین خواستار پایان دادن به جنگی شد که بیش از دو سال است ادامه دارد.

اما شرکت او در نشستی که شامل 20 رهبر جهان از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند بود، خشم کیف را برانگیخت.

گوترش در جریان گفتگوهای خود با پوتین در قازان تاکید کرد که “تهاجم روسیه به اوکراین نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است.”

پیشتر، وزارت خارجه اوکراین از تصمیم گوترش برای سفر به قازان انتقاد کرد و خاطرنشان کرد که وی در نشست صلح به ابتکار اوکراین در ماه ژوئن در سوئیس شرکت نکرده است.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین آمده است: این سفر یک انتخاب اشتباه است که در خدمت صلح نیست. این امر فقط به اعتبار سازمان ملل آسیب می‌زند.

متن این خبر در الجزیره

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.