جنّ از دیدگاه قرآن / پیدایش جنّ پیش از انسان

رکنا . ۱۴۰۳/۸/۱۱،‏ ۱۴:۴۵


رکنا: در متون اسلامی، جنّ به عنوان مخلوقی پیش از انسان و از جنس آتش معرفی شده که همچون بشر دارای اراده، شعور، و مرگ و زندگی است. قرآن به وجود این موجودات اشاره کرده و برای آن‌ها مؤمن و کافر قائل است. با این حال، عالمان دینی توصیه کرده‌اند که از ارتباط مستقیم با جنّ و اعمالی مانند تسخیر آن‌ها خودداری شود؛ تلاوت سوره جنّ نیز برای دفع شر این موجودات و افزایش ایمنی انسان توصیه شده است.

به گزارش رکنا، جماعتی باشند که ایمان ندارند که دیو و جنّ باشد و منکر باشند. صرع را نوعی از علّت دانند و گویند جنّی در آدمی چگونه رود ؟ و اگر نه ، چرا ! 

علی بن ابی طالب و حمزه ابن عبدالمطلب را نیفکندند ؟ و از این جنس انکار کنند و پندارند که آنچه ایشان نیستند خود نیست . 

و در قرآن خود می گوید : قومی بودند که در صحرا ترسیدندی از دیو . شخصی گفت: « در پناه سیّد جنّیان آمدم تا مرا از شرّ دیگر دیوان نگه دارد .» پس ، ایمن بخفتی فرمود سلیمان از هدهد بشنید، در زمین سبا ملکه ای است وی را تختی عظیم. سلیمان گفت دیوان را که « آن تخت را بیاورید » عفریتی گفت : « من به یک طرفت العین بیاورم » چون نگه کرد تخت حاضر بود به یاری آصف . این همه قرآن خبر می دهد از جنّیان و اگر جنّ نبودی ، آفریدگار این حکایت نکردی. اما مرد چون در عقل تنگ خود نگه کند ، آن چه به آن نرسد یا نبیند ، پندارد که خود نیست و « قرآن » را رد  می کند .[ عجایب المخلوقات ] 

گفتاری پیرامون جنّ 

کلمه ی جنّ به معنای نوعی از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده و درباره ی آن مطالبی بیان کرده : 

اوّل اینکه: این نوع مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده اند . 

دوّم اینکه: این نوع مخلوق از جنس آتش خلق شده اند همچنان که نوع بشر از جنس خاک خلق شده اند و در این باب فرموده :

 « وَالجانَّ خَلَقناهُ مِن نارَ السَّموم »  

زناری فروزان که بگداختیم 

از این پیشتر جنّیان ساختیم .

سوّم اینکه: این نوع مخلوقات مانند انسان ، زندگی ، مرگ و قیامت دارند و در این باب فرموده:

« اُ لئِک اَلّذینَ حَقَّ عَلَیهِمُ اَلقَولَ فی اُمَمٍ قَد خَلَت مِن قَبلِهِم مِنَ اَلجِنِّ وَالإنسِ »  

چنین مردمانی زهر گونه جنّ                فراوان بدندی ز جنّ و انس 

که کافر بودند و گشتند هلاک               بمردند و رفتند در زیر خاک 

که خود وعده ی خشم پروردگار        بر آنهاست حتمی به روز شمار 

بلی مردم کافر تیره بخت                  زیانکار باشند بسیار سخت   . 

چهارم اینکه : این نوع از جانداران مانند سایر جانداران ، نر و مادّه و ازدواج و توالد و تکاثر دارند ، و در این باره فرمود:

« وَ اِنَّهُ کانَ رِجالٌ مِن الإنس یَعُوذُنَ بِرِجالٍ مِنَ الجِنّ . »   

رجالی از جنس بشر روسیاه                    که بردند بر دسته جنّ پناه  

پنجم اینکه: این نوع ، مانند نوع بشر دارای شعور و اراده است و علاوه بر این کارهایی سریع و اعمالی شاقه را می توانند انجام دهند که از نوع بشر ساخته نیست . همچنان که در آیات مربوطه به قصص سلیمان - علیه السّلام - و از اینکه جنّ مسخّر آن جناب بودند و نیز در قصّه شهر سبا آمده است . 

ششم اینکه : جنّ هم مانند انس مؤمن و کافر دارند. بعضی صالح و بعضی دیگر فاسدند و در این باره آیات زیر را می خوانیم : « وَ ما خَلَقتُ الجنَّ وَ الإنسَ اِ لّا لِیَعبُدونَ . »  

«خدا جنّ و انس را نبخشید جان           جز آنکه پرستند ربّ جهان »

« اِنّا سَمِعنا قُرآناً عَجَباً یَهدی اِلَی الرُّشدِ فَاَ منّا بِهِ »  

شنیدند با رغبت و شور تب                      بگفتند باد از قرآن عجب 

کند مردمان را هدایت به راست         کتابی که از سوی یکتا خداست 

« وَ اَنّا مِنّا المُسلِمونَ وَ مِنّا اَلقاسِطُونَ »  

زما جنّیان نیز جمعی کنون              مسلمان بکشتند بی چند و چون 

گروهی دیگر کافرند آشکار                 همه قاسطند و ستم پیشه کار 

« وَ اِنّا مِنّا الصّالِحُونَ وَ مِنّا دُونَ ذالِکَ »   

گروهی زمائیم نیکوی کار                 گروهی دگر بر ضلالت دچار

« قالُوا یا قُومَنا اِنّا سَمِعنا کِتاباً اُنزِلَ مِن بَعدِ مُوسی مُصَدِّقاً لا بَینَ یَدَیهِ یَهدی اِلیَ الحَقِّ وَ اِلی طَریقٍ مُستَقیمٍ ، یا قَومَنا اَجیبُوا داعِیَ الله »  

بکردند بر قوم خود این خطاب                    شنیدیم آیات قرآن کتاب 

که بعد از موسی بیامد فرود               ولی گوش ما این حقیقت شنود 

که تصدیق می کرد بر راستی             هم انجیل و تورات بی کاستی 

همی کرد دعوت به حق به راست        به راه درستی که راه خداست 

پس ای جنّیان این زمان هم شما                     اجابت نمائید یکتا خدا 

شأن نزول سوره جنّ

1- پیامبر ( ص) از مکّه به سوی بازار ( عکاظ ) در طائف آمد تا مردم را در آن مرکز اجتماع بزرگ به سوی اسلام دعوت کند ، امّا کسی به دعوت او پاسخ مثبت نگفت . در بازگشت به محلّی رسید که آن را وادی جنّ می گفتند . شب را آنجا ماند و تلاوت آیات قرآن می فرمود. گروهی از جنّ شنیدند و ایمان آوردند و برای تبلیغ به سوی قوم خود بازگشتند . 

2- ابن عباس می گوید : پیامبر - صلّی الله علیه و آله و سلّم  - مشغول نماز صبح شد و در آن تلاوت قرآن می کرد گروهی از جنّ در صدد تحقیق از علّت قطع اخبار آسمان ها از خود بودند . صدای تلاوت قرآن محمد - صلّی الله علیه و آله و سلّم - را شنیدند و گفتند : علّت قطع اخبار آسمان از ما همین است به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را به سوی اسلام دعوت کردند .

آثار و فواید تلاوت سوره جنّ

از پیامبر گرامی - صلّی الله علیه و آله و سلّم  - روایت است که هر کس سوره ی جنّ را بخواند به تعداد هر جنّ و شیطانی که تصدیق به محمّد- صلّی الله علیه و آله و سلّم  - یا تکذیب او کرده ، ثواب آزاد کردن برده ای به او داده می شود .

امام صادق فرمودند : هر کس سوره ی جنّ را بخواند هرگز در زندگی دنیا چشم زخم جنّ ، جادو ، سحر و مکر آن ها به او نمی رسد و با محمد - صلّی الله علیه و آله و سلّم - همراه خواهد بود و گوید : پروردگارا ! من کسی را به جای او نمی خواهم و هرگز از او به دیگری متمایل نمی شوم 

مداومت بر خواندن سوره یِ جنّ موجب رؤیت رسول خدا - صلّی الله علیه و آله و سلّم  - در خواب خواهد شد .

هر کس قرض دار باشد و این سوره را به نیّت ادای قرضش بخواند ، قرضش ادا گردد .

شخصی که حزن و اندوه دارد و این سوره را بخواند اندوهش برطرف گردد .

کسی که سوره ی جنّ را تلاوت نماید در زندگی دنیا هرگز آسیبی از جنّ و انس به او نرسد و مورد سحر و کید آنها واقع نشود .

سوره ی جنّ را جهت دفع دیو و پری هفت بار خوانده شود مفید است .

برای تسخیر جنّ و پری و ارتباط برقرار کردن با آنها و دیگر روحانیات  از اوّل شب تا صبح ، شبهای مخصوص در طول سال اوّلین آیه ی سوره ی جنّ را می خوانند .

مرحوم آیت الله کشمیری می فرمودند : سوره ی جنّ با عدد معیِّن و زمان معیّن برای تسخیر است و سلطان دارد، ولی بهتر است کسی دنبال تسخیر نرود .

نویسنده : سید محمد مهدی حسینی

وبگردی

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.