حضرت زهرا(س) در اوج ناراحتی و گرفتاری با مردم «خوش خلق» بود/ حضرت اجازه ندادند «انحرافات حکومت» به نام پیامبر(ص) ثبت شود/ ضامن «مودت اجتماعی» اجرای «عدالت اجتماعی» است/ وقتی عدالت نباشد، تعدی به اموال دیگران رواج پیدا می کند؛ حجت الاسلام و المسلمین پهلوانی در گفت وگو با خبرگزاری بین …

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۳۰،‏ ۱۱:۱۲


خبرگزاری بین المللی شیعیان «شفقنا»- حجت الاسلام و المسلمین پهلوانی محقق دینی، بزرگترین پیام خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را «عدالت» دانست و تصریح کرد: اگر عدالت در جامعه‌ای اجرا نشود، افراد به جایی می‌رسند که حق خود را در خانه دیگران می‌یابند و چپاول و غارت اموال مردم رواج می‌یابد. اگر می خواهیم رابطه متقابل بین مردم و حکومت و مردم با مردم رابطه صمیمی و اخوت باشد، باید عدالت را در جامعه اجرا کرد. همه زیبایی اسلام به این است که نگاه ما به جامعه سرشار از همکاری و اخوت باشد و این نگاه با عدالت ایجاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین پهلوانی در گفت وگو با شفقنا تصریح کرد: زهرای مرضیه (س)، مظهر تامه رسالت الهی است؛ پیامبر (ص) فرمودند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق؛ یعنی محور همه کنش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره رسالت، اخلاق است لذا اولین رسالت حضرت زهرا (س) نیز اخلاق است و ایشان می‌بایست مظهر سیره اخلاقی حضرت رسول (ص) می‌بود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) کلیدی‌ترین صفات اخلاقی خود را اظهار کردند و در عمل و گفتار تاکید داشتند که «الجار ثم الدار». این عبارت، نماد فرهنگ ایثار است و همه زندگی حضرت، ایثار بود. ایشان در زندگی خانوادگی، همواره اولویت را به دیگر اعضای خانواده می‌دادند. آیه شریفه «وَيُطعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسكِينا وَيَتِيما وَأَسِيرًا»، در وصف خمسه طیبه نازل شده است، اما فرزندان این بیت نورانی، ایثار را از دامن پاک مادر آموخته‌اند؛ لذا بیشترین تاکید ایشان بر ایثار و خودگذشتگی است.

آقای پهلوانی افزود: در منطق حضرت زهرا (س) عبارت «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»، جایگاهی ندارد، بلکه فرهنگ معکوس این معنا در زندگی ایشان جریان دارد و آن همان فرهنگ «الجار ثم الدار» است. بارزترین خصوصیت اخلاقی حضرت ایثار بود و همه صفات اخلاقی ایشان و تمام کنش‌ها و واکنش‌های فردی و اجتماعی ایشان ذیل همین فرهنگ تعریف می‌شد؛ خوش خلقی و خوش خویی با مردم و احترام ویژه برای آنان قائل شدن در همین بستر معنا می‌شود. لذا در اوج ناراحتی و گرفتاری با مردم خوش خلقی دارند.

وی گفت: بزرگترین امتیاز حضرت زهرا (س) این بود که در روز تنهایی و غربت که هیچ مردی جرات نداشت وارد صحنه سیاسی شود، یک تنه از رسالت نورانی پیامبر اکرم (ص) صیانت کرد و در برابر انحرافات حاکمیت پس از حضرت رسول ایستاد، چرا که آنچه در جامعه در حال اجرا بود، رنگ و بوی پیامبر (ص) را نداشت. ایشان حافظ آرما‌ن‌های نورانی پیامبر (ص) بود. آنچه در جامعه اجرا می‌شد، مصداق «اسم ابی رسول الله و رسموه رسم الشیطان» بود. در چنین شرایطی ایشان یک تنه ایثارگونه ایستاد و حافظ دین شد. ایشان نگذاشت انحرافات حکومت، به نام پیامبر خدا ثبت شود.

آقای پهلوانی تصریح کرد: حضرت صدیقه (س) در راه دفاع از رسالت، از یکتایی و تنها بودن نترسید. همه ایشان را تنها گذاشتند و رفتند. حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لِقِلَّة اهله»؛ یعنی اگر در اقلیت هستید و همه یا اکثریت مردم دنیا با شما بدهستند و راهتان را قبول ندارند، وحشت نکنید و از راه برنگردید. اگر یک نفر هم بودید، نترسید و در مسیر خود محکم باشید. حضرت زهرا (س) یک نفر در برابر حاکمیت جائر و مردم جاهل و بزدل بود. لذا کار به جایی رسید که حتی سلام کردن به حضرت زهرا (س) به عنوان جرم سیاسی مطرح شد. حضرت تنهای تنها، ایستاد و فرقان بین حق و باطل شد. حضرت در شرایطی ایستاد که بزرگان صحابه و انصار در خانه هایشان را به روی حضرت بستند. در چنین شرایطی حضرت در دروازه مدینه ایستاد و به گریه نشست. وقتی اطراف او جمع شدند، گفت من فرزند خاتم انبیاء هستم. به یهود و نصارا می گفتند اگر ما فرزندی از پیامبرتان داشتید چه می‌کردید؟ پاسخ می دادند که او را می پرستیدیم. حضرت با یهود و نصارا سخن گفت تا مظلومیتش در تاریخ بماند.

وی از تفکیک میان دین حاکمیان و دین حضرت رسول (ص) به عنوان یکی از دستاوردهای ایستادگی حضرت زهرا (س) نام برد و گفت: حضرت با این اقدام خود، دین و اعتقادات مردم را حفظ کرد. راه درست و سنت اصیل پیامبر (ص) را به جامعه نشان داد. می فرماید قرآن ودیعه الهی است، ولی شما با آن چه کردید؟ نطق و صداقت و نورانیت قرآن به واسطه اهل بیت (ع) است، ولی شما عترت را از مردم گرفتید و نگذاشتید مردم به متن و بطن قرآن عمل کنند و نهایت به قرائت قراء سبعه افتخار کردید.

آقای پهلوانی گفت: گرفتن معنویت جامعه ظلم بزرگ است. اجازه ندادند رسالت فرهنگی اهل بیت (ع) انجام شود. قرآن را که وسیله هدایت بود، وسیله تزیین مجالس کردند و مردم را از قرآن محروم کردند. حضرت زهرا (س) می فرماید نمازی را که به وسیله خشوع است را به وسیله تفاخر تبدیل کردید و گمان کردید که با نماز خواندن با پیامبر، حقی برای شما ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در شرایطی در جامعه ایستاد که هر صدای مخالف با حاکمیت وقت را به عنوان مخالف رسالت و سیره پیامبر (ص) معرفی می‌کردند. ایشان ایستاد و در تاریخ ثبت کرد که چه بر سر دین پیامبر خاتم آورده‌اند. آخرین اقدام ایشان این بود که وصیت نمود تا قبرش مخفی باشد و با این وصیت این پیام را به تاریخ داد که امت پیامبر(ص) چطور با دختر پیامبر برخورد کردند.

آقای پهلوانی وصیت حضرت زهرا (س) برای مخفی ماندن قبر شریفشان را «وصیت سیاسی مهم» دانست و گفت: حضرت غربت را نیز به ابزاری برای رساندن یک پیام مهم به تاریخ تبدیل کرد و بدین وسیله نشان داد که امت معاصر پیامبر (ص) چگونه امتی بودند.

وی گفت: زهرا مرضیه (س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند ضامن مودت اجتماعی و ضامن مهر و محبت جامعه، اجرای عدالت اجتماعی است و سپس می‌فرماید: شما بعد از حضرت رسول (ص)، عدالت را مخدوش نمودید و همه کسانی را که در عهد حضرت رسول به خاطر امتیازات قومی و مادی و طائفه ای مدعی امتیاز بودند و ناکام مانده بودند، به خواست خود رساندید. ملاک به جای آنکه تقوا و تخصص قرار گیرد، ظاهرسازی شد و عدالت اجتماعی منکوب گردید و لذا محبت و مودت از جامعه رخت بست و مردم نسبت به هم کینه توز شدند.

آقای پهلوانی تصریح کرد: وقتی عدالت نباشد، مردم جامعه به جان هم می افتند و گمان می‌کنند حقشان در خانه دیگری است و لذا چپاول و تعدی به اموال دیگران رواج پیدا می کند. بزرگترین آموزه خطبه فدکیه برای جامعه امروز این است که اگر می خواهیم رابطه متقابل بین مردم و حکومت و مردم با مردم رابطه صمیمی و اخوت باشد، باید عدالت را در جامعه اجرا کرد. همه زیبایی اسلام به این است که نگاه ما به جامعه سرشار از همکاری و اخوت باشد و این نگاه با عدالت ایجاد می شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه