از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟

گیمفا . ۱۴۰۳/۹/۲،‏ ۱۲:۵۷


۲۰۲۴ رو به اتمام است و به زودی سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم انتظاراتمان از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ را مرور کنیم.

اکنون در ماه نوامبر هستیم؛ ماهی که سونی و مایکروسافت در دو نسل اخیر کنسول‌های جدیدشان را معرفی کرده‌اند و ماه آخر سال از حیث عرضه‌ی بازی‌های بزرگ هر سال. کنسول‌های PS5 و Xbox Series X/S رسماً چهار سال را تمام کرده و وارد پنجمین سال شده‌اند. می‌توان گفت نسل نهم الان دقیقاً در میانه‌های عمر خود به سر می‌برد و وقتش است که بدرخشد.

سال ۲۰۲۵، سال بسیار مهمی برای این نسل به شمار می‌رود. دیگر تقریباً همه کنسول‌های نسل هشتمی خود را رها کرده و به سمت کنسول‌های نسل نهمی آمده‌اند. کسانی هم که تا به امروز در مورد این مهاجرت شک داشته‌اند، با نام‌های بزرگی مانند ششمین نسخه از سری Grand Theft Auto ترغیب خواهند شد که این کار را انجام دهند. صنعت بازی‌های ویدیویی به یکی از پول‌سازترین صنعت‌ها تبدیل شده و می‌تواند به راحتی در کنار صنعت پرطرفداری مثل سینما قد علم کند. میانگین سنی گیمرها بالا رفته و بازی کردن اکنون به بخشی جدایی‌ناپذیر در زندگی بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده. پیشرفت تکنولوژی در حدی بوده که گاهی تشخیص دادن واقعی بودن یا نبودن یک صحنه از بازی در نگاه اول غیرممکن است و بسیاری از چیزهای دیگری که خودتان بهتر از من می‌دانید.

اما شاید اهمیت سال ۲۰۲۵ بیشتر از هر چیز دیگری بخاطر این باشد که دوران گذر از نسل هشتم و ورود به نسل نهم عملاً تمام شده و الان منتظرند ببینند که سونی و مایکروسافت چه سورپرایزهایی برایمان در نظر گرفته‌اند. آیا نسل نهم قرار است همین‌قدر بی‌رمق ادامه پیدا کند یا بالاخره شاهد چند شاهکار قدرتمند خواهیم بود که بعدها به گذشته بنگریم و از آن‌ها به عنوان بهترین بازی‌های عمرمان یاد کنیم؟ چه خبر از انحصاری‌های سونی که به خودیِ خود دلیلی کافی برای خرید کنسول‌های این شرکت بودند؟ مایکروسافت با خریدهای بزرگی که در این نسل داشته چه خواهد کرد؟ آیا هم‌چنان روی سرویس‌های خود مانور خواهد داد یا برنامه‌ی خاصی برای عرضه‌ی بازی‌های انحصاری دارد؟ آیا قرار است کمپانی‌ها هم‌چنان به حجم بیشتر از کیفیت اهمیت دهند و یک بازی ۱۵۰ ساعته‌ی بی‌محتوا و خسته‌کننده را پیش رویمان بگذارند یا بالاخره خواهند فهمید عمر این بازی‌ها تمام شده؟

همه‌ی این‌ها باعث می‌شود انتظارات‌مان از سال ۲۰۲۵ بالا باشد. البته طبیعی است که انتظارات هر کسی با فرد دیگر فرق داشته باشد، اما مسائلی هستند که احتمالاً اکثریت قریب به اتفاق گیمرها را دربرمی‌گیرد. ما هم در این مقاله به مهم‌ترین انتظارات‌مان از صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ اشاره کنیم. به امید اینکه اتفاقات این سال، بالاخره قدرت واقعی نسل نهم را به ما نشان دهند!

عرضه‌ی آی‌پی‌های جدید و باکیفیت

در سال ۲۰۲۵، یکی از هیجان‌انگیزترین انتظارات علاقه‌مندان به صنعت بازی، معرفی آی‌پی‌های جدید است. بازی‌سازان برجسته و حتی استودیوهای مستقل تلاش می‌کنند تا با خلق دنیای جدید و شخصیت‌های به‌یادماندنی، تجربه‌هایی بی‌همتا را به بازیکنان ارائه دهند. عرضه‌ی آی‌پی‌های جدید نشان‌دهنده‌ی جسارت استودیوها در کنار گذاشتن فرمول‌های قدیمی و ارائه ایده‌هایی است که ممکن است به استانداردهای آینده صنعت تبدیل شوند.

آی‌پی‌های جدید معمولاً با هدف ایجاد تعادل میان نوآوری و جذابیت تجاری ساخته می‌شوند. این بازی‌ها ممکن است با روایت داستانی عمیق، گرافیک‌های خیره‌کننده یا مکانیک‌های گیم‌پلی منحصربه‌فرد توجه مخاطبان را جلب کنند. از طرفی، با افزایش رقابت در بازار بازی، کیفیت اولین نسخه از این آی‌پی‌ها اهمیت بالایی پیدا کرده است. یک تجربه‌ی ضعیف در زمان عرضه می‌تواند منجر به شکست کل فرانچایز شود.

همچنین، آی‌پی‌های جدید فرصتی برای استودیوهای کوچک‌تر فراهم می‌کنند تا با نمایش خلاقیت خود، نامشان را در صنعت بازی مطرح کنند. بازی‌های مستقلی که مرزهای داستان‌گویی یا گیم‌پلی را جابه‌جا می‌کنند، ممکن است حتی تأثیری بیشتر از عناوین بزرگ داشته باشند. در این میان، استودیوهایی که به خوبی به بازخورد مخاطبان گوش می‌دهند، می‌توانند به سرعت آی‌پی‌های جدید خود را به ستون‌های مهمی در صنعت تبدیل کنند.

فکرش را بکنید که کمپانی‌های محبوب مثل کپکام، راک‌استار، ناتی داگ و یا بلیزارد با بازی‌های کاملاً جدیدی به میدان رقابت بیایند. اینکه این انتظار تا چه حدی واقع‌گرایانه است یک طرف و اینکه اگر این اتفاق بیفتد چقدر می‌تواند نسل نهم را هیجان‌انگیزتر کند یک طرف دیگر. قطعاً ادامه‌ی فرنچایز‌های محبوب یک ضرورت است، اما نسل نهم هنوز نتوانسته آن‌طور که باید و شاید با آی‌پی‌های جدیدش مخاطبان را جذب کند. حتی یکی دو بازی جدید و خوب کاملاً اوضاع را زیر و رو کند.

بازگشت عناوین قدیمی و ادامه‌ی روند بازسازی بازی‌های محبوب

نوستالژی همیشه یکی از عناصر تأثیرگذار در صنعت بازی بوده و در سال ۲۰۲۵، بازگشت عناوین قدیمی و بازسازی بازی‌های محبوب بیش از هر زمان دیگری پررنگ خواهد شد. بازیکنان قدیمی با بازی‌هایی که در دوران کودکی‌شان تجربه کرده‌اند، ارتباط عاطفی قوی دارند و این موضوع استودیوها را به سمت بازسازی این آثار سوق می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازسازی بازی‌های قدیمی، تلفیق حس نوستالژی با تکنولوژی‌های مدرن است. بازسازی‌هایی که به‌طور کامل طراحی‌های بصری، مکانیک‌های گیم‌پلی و حتی روایت داستانی را بهبود می‌دهند، می‌توانند تجربه‌ای تازه و در عین حال آشنا برای بازیکنان فراهم کنند. این روند نه تنها مخاطبان قدیمی بلکه نسل جدیدی از بازیکنان را نیز جذب می‌کند.

علاوه بر بازسازی، دنباله‌های جدید برای عناوین کلاسیک نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. بازی‌هایی که داستان‌های نیمه‌تمام دارند یا گیم‌پلی آن‌ها همچنان جذاب است، در سال ۲۰۲۵ احتمالاً شاهد ادامه مسیر خود خواهند بود. بازگشت عناوینی مانند Resident Evil یا Silent Hill نشان می‌دهد که این استراتژی می‌تواند در صورت ارائه‌ی کیفیت مناسب، موفقیت تجاری و رضایت بازیکنان را به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر خیلی وقت است که از برخی فرنچایزهای معروف خبری نیست. فرنچایزهای محبوبی مانند Deus Ex که چندین و چند سال از عرضه آخرین نسخه‌ی آن‌ها می‌گذرد و خبری در مورد ساخت نسخه‌ی جدید آن‌ها در دسترس نیست. مطمئنم مثال‌های زیادی از این بازی‌ها در ذهنتان هست. این موضوع نیز می‌تواند روند بازی را در نسل نهم تغییر دهد.

پررنگ‌تر شدن تکنولوژی‌هایی مانند VR

پیش‌بینی برخی این است که در سال ۲۰۲۵، تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر تنها یک تجربه جانبی برای بازی‌ها نخواهد بود، بلکه به یک پلتفرم اصلی برای بسیاری از بازی‌ها تبدیل می‌شود. پیشرفت‌های سخت‌افزاری و کاهش هزینه‌های تجهیزات VR باعث شده تا این فناوری برای تعداد بیشتری از بازیکنان قابل دسترس باشد.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های VR، توانایی آن در غرق کردن بازیکنان در دنیای بازی است. تصور کنید که بتوانید به‌جای تماشای یک میدان نبرد، مستقیماً در آن قدم بزنید یا در دنیای علمی-تخیلی یک بازی، با دست‌های خود با دشمنان مبارزه کنید. این سطح از تعامل، مرزهای جدیدی در گیم‌پلی و روایت ایجاد می‌کند که در پلتفرم‌های سنتی قابل دستیابی نیست.

همچنین، استفاده از VR به بخش‌های دیگری از صنعت بازی مانند ورزش‌های الکترونیکی و شبیه‌سازهای آموزشی نیز گسترش یافته است. بازی‌های VR نه تنها می‌توانند بازیکنان را سرگرم کنند، بلکه به ابزارهای آموزشی یا حتی درمانی تبدیل می‌شوند. این موضوع، نشان‌دهنده‌ی توان بالقوه این فناوری در فراتر رفتن از مرزهای سنتی بازی‌سازی است.

پررنگ‌تر شدن نقش بازی‌های ابری و تاثیر آن‌ها در آینده صنعت

بازی‌های ابری (Cloud Gaming) در سال ۲۰۲۵ به یکی از ستون‌های اصلی صنعت بازی تبدیل خواهند شد. این فناوری که امکان اجرای بازی‌ها روی سرورهای قدرتمند و پخش آن‌ها به دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند، نحوه دسترسی بازیکنان به بازی‌ها را متحول کرده است.

یکی از مزایای بزرگ بازی‌های ابری، حذف وابستگی به سخت‌افزار قدرتمند است. بازیکنان دیگر نیازی به کنسول‌های گران‌قیمت یا رایانه‌های پیشرفته ندارند و می‌توانند بازی‌های سنگین را حتی روی گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ‌های ساده تجربه کنند. این تغییر، بازی را برای طیف گسترده‌تری از مخاطبان قابل دسترس می‌کند و بازیکنان را به تجربه‌های بیشتری دعوت می‌کند.

همچنین، بازی‌های ابری قابلیت ارتقا و به‌روزرسانی لحظه‌ای دارند. این موضوع به استودیوها امکان می‌دهد تا بازی‌ها را بدون نگرانی از مشکلات سخت‌افزاری بازیکنان بهینه کنند. با افزایش سرعت اینترنت و بهبود زیرساخت‌ها، بازی‌های ابری در سال ۲۰۲۵ می‌توانند جایگزین بخش بزرگی از روش‌های سنتی بازی‌کردن شوند، البته اگر اینترنت ایران نیز یاری کند!

نیم‌نگاهی به صنعت بازی‌سازی ایران در سال ۲۰۲۵

صنعت بازی‌سازی ایران پس از یک وقفه‌ی طولانی، اکنون در حال عبور از چالش‌های سنتی خود و تولید بازی‌های باکیفیت است. با افزایش دسترسی به منابع آموزشی و تکنولوژی‌های مدرن، بازی‌سازان ایرانی توانسته‌اند مهارت‌های خود را ارتقا دهند و آثاری تولید کنند که در بازارهای بین‌المللی نیز جذابیت دارند.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها، ظهور استودیوهای مستقل با رویکردهای خلاقانه است. این استودیوها با تمرکز بر روایت‌های فرهنگی منحصربه‌فرد و استفاده از عناصر بومی، توانسته‌اند بازی‌هایی تولید کنند که علاوه بر جذابیت جهانی، هویت ایرانی را نیز بازتاب می‌دهند. نمونه‌‌ای از این موضوع، بازی Blood of Mehran است که می‌تواند الهام‌بخش توسعه‌دهندگان جوان باشد.

اما چالش‌هایی مانند محدودیت‌های مالی و زیرساختی همچنان در این صنعت وجود دارند. حمایت بیشتر دولت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی می‌تواند راه را برای رشد سریع‌تر این صنعت هموار کند. با این حال، پتانسیل بالای استعدادهای ایرانی و اشتیاق جامعه بازی‌سازی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند در سال‌های آینده به یکی از قطب‌های نوآوری در صنعت بازی تبدیل شود.

جمع‌بندی

سال ۲۰۲۵ نویدبخش دورانی پر از خلاقیت و نوآوری در صنعت بازی‌های ویدیویی است. از عرضه‌ی آی‌پی‌های جدید و بازسازی عناوین نوستالژیک تا پیشرفت تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی و بازی‌های ابری، همه چیز به سمت تجربه‌هایی جذاب‌تر و دسترس‌پذیرتر پیش می‌رود. در این میان، صنعت بازی‌سازی ایران نیز با تمام چالش‌ها، فرصت‌های بزرگی برای رشد و حضور در بازارهای جهانی دارد. روایت‌های بومی و ایده‌های خلاقانه می‌توانند نقطه‌ی قوت بازی‌سازان ایرانی باشند.

در نهایت، این صنعت با تلفیق خلاقیت و فناوری، تجربه‌هایی منحصربه‌فرد را برای بازیکنان فراهم می‌کند و مرزهای میان واقعیت و بازی را کمرنگ از همیشه می‌سازد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.