کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از شمال غزه «جنایت جنگی» است خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۷/۲۷،‏ ۹:۱۰


شفقنا-«ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، کوچاندن اجباری بخش بزرگی از مردم فلسطین در شمال غزه از سوی ارتش اسرائیل علیه را «جنایت جنگی» دانست.

به گزارش شفقنا به نقل از اردن 24، تورک در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد: حقوق بشر باید در مرکز همه رایزنی‌ها در سازمان ملل به خصوص درباره تحولات خاورمیانه باشد.

وی با بیان اینکه یافته‌های آخرین گزارش IPC سازمان ملل (دسته‌بندی امنیت غذایی) «فراتر از وضعیت وحشت» است و خطر قحطی در سراسر غزه وجود دارد، افزود: «جهان نمی‌تواند اجازه دهد که این اتفاق بیفتد.»

کمیسر سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه «اسرائیل» موظف است طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، انتقال مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه به غزه را تسهیل کند، افزود: «متأسفانه واقعیت میدانی نشان می‌دهد که کمک‌ها به غزه سرازیر نمی‌شود.»

وی با اشاره به اینکه «نگرانی‌های جدی مبنی بر اینکه عملیات کوچاندن اجباری گسترده در غزه توسط ارتش اسرائیل مطابق با قوانین بین المللی انجام نمی‌شود وجود دارد»، تاکید کرد: «کوچاندن اجباری بخش بزرگی از جامعه در شمال غزه جنایت جنگی است.»

ارتش رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر سال گذشته همزمان با حملات هوایی و گلوله‌باران منازل شهروندان و مدارس محل اسکان آوارگان، به تهاجم زمینی خود به شمال نوار غزه ادامه داده است.

جنگ نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه از 7 اکتبر 2023 تاکنون بیش از 141 هزار شهید و مجروح و بیش از 10 هزار مفقود بر جای گذاشته است که اغلب آنها را زنان و کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند.

اسرائیل به قتل‌عام‌های خود ادامه می‌دهد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای پایان فوری به جنگ و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و بهبود وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه را نادیده می‌گیرد.

تورک با اشاره به جنگ لبنان با تأکید بر اینکه حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد «یونیفیل» نیز ممکن است جنایت جنگی باشد، افزود: این تنش غیرمنطقی باید پایان یابد.

شهردار بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه روز گذشته اظهار داشت: « اشغالگران مناطقی در شمال غزه را محاصره کرده و از ورود مواد غذایی و دارویی با هدف وادار کردن ساکنان به آوارگی جلوگیری می‌کنند.»

طرحی که ژنرال بازنشسته «گیورا ایلند» برای غزه مطرح کرده و در رسانه‌ها به «طرح ژنرال‌ها» معروف است، نشان می‌دهد که کوچاندن اجباری غیرنظامیان ممکن است با محاصره شدیدی دنبال شود و تا زمانی که رزمندگان مقاومت تسلیم نشوند هیچ کالا و کمکی وارد منطقه نخواهد شد.

«طرح ژنرال‌ها» در ابتدای سپتامبر گذشته اعلام شد و بر اساس آن، تمام فلسطینی‌ها از شمال نوار غزه ظرف یک دوره یک هفته‌ای قبل از محاصره منطقه و قرار دادن مبارزان فلسطینی در آنجا بین گزینه مرگ یا تسلیم آواره می‌شوند.

متن این خبر در اردن 24

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه