هر مدرسه تهران، یک خانه محیط زیست می‌شود

همشهری . ۱۴۰۳/۷/۲۷،‏ ۲۰:۰۳


مدیران شهری تهران در آیین افتتاح ۲۵۲خانه محیط‌ زیست‌ پایتخت بر ضرورت شروع آموزش‌های محیط زیستی از مدارس تاکید کردند.

همشهری آنلاین: تعداد خانه‌های محیط زیست تهران حالا به عدد ۲۵۲ خانه رسیده و قرار است تا پایان سال ۱۰۲ خانه دیگر افتتاح شود تا هیچ محله‌ای در شهر تهران بدون خانه محیط زیست نباشد. از اول امسال روند ایجاد خانه های محیط زیست در مناطق و محله‌های پایتخت شتاب گرفته و دیگر اینطور نیست که فقط سراهای محلات فعالیت‌های محیط زیستی داشته باشند. حالا تمام اماکن پرتردد مثل بوستان ها، فرهنگسراها، مساجد، پایگاه‌های بسیج، امامزاده‌ها و... می‌توانند خانه محیط زیست داشته باشند، مثلا میزبان مراسم افتتاحیه ۲۵۲ خانه محیط زیست تهران، صحن مطهر امامزاده قاضی‌صابر(ع) در محله ده ونک است که به تازگی یکی از خانه‌های محیط زیست جدید منطقه ۳ در آن ایجاد شده است.

شور و شوق اهالی محل و دانش آموزان

مردم پیش از مسئولان رسیده‌اند و صندلی‌های صحن امامزاده کم کم در حال پر شدن است. شور و شوق اهالی محل دیدنی است، با یکدیگر و با خادمان امامزاده خوش و بش می‌کنند و بعد از پذیرایی با کیک و شربت روی صندلی‌ها مستقر می‌شوند. حضور دانش‌آموزان اما بیشتر از بزرگسالان به چشم می آید. دخترها یک گوشه و پسرها -که قرار است اجرای بخشی از برنامه را بر عهده داشته باشند- در گوشه‌ای دیگر، با لباس‌های فرمشان کاملا جلب توجه می‌کنند. شاد و پرنشاطند و برگزارکنندگان را با هیاهوشان به دردسر انداخته‌اند. «نباید توی کلاس و حیاط آشغال بریزیم، این کار آسیب به محیط‌زیسته، اگر یکی آشغال میندازه زمین ما باید برداریم توی سطل زباله بندازیم» اینها را حلما کشاورزی می گوید؛ او کلاس پنجمی و سفیر سلامتی مدرسه‌ است. در مدرسه با مفاهیم محیط زیستی مثل تفکیک زباله، انرژی پاک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و .. به خوبی آشنا شده‌اند. کیانا کوهساری، یکی دیگر از سفیران سلامتی مدرسه می‌گوید: «من امروز قرار بود مراقب باشم توی راه مدرسه تا امامزاده کسی زباله روی زمین نیندازد. خیلی خوب است که محیط مدرسه و شهرمان تمیز باشد.»

هر مدرسه یک خانه محیط زیست

حضور دانش آموزان توجه مسئولان و مدیران حاضر در مراسم را هم به خود جلب کرده تا جایی که بخشی از تمام سخنرانی‌ها به تاکید بر توسعه آموزش‌های زیست محیطی در مدارس و بلکه مهدکودک‌ها اختصاص دارد. حمید جوانی شهردار منطقه ۳ تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و داوود گودرزی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، به ترتیب سخنرانی می‌کنند و هر سه از لزوم ایجاد خانه های محیط زیست در مدارس و آموزش‌های پایه‌ای در این زمینه می‌گویند. براساس آمار اداره کل محیط زیست شهرداری تهران، همچنان بیشترین تعداد خانه‌های محیط‌زیستی در سراهای محلات دایر است اما تا امروز ۷خانه محیط‌ زیست هم در مدارس و فرهنگسراهای تهران دایر شده؛ مکان‌هایی که دانش آموزان از کودک تا نوجوان بیشترین رفت و آمد و استفاده را از آنها دارند. اما با تأکیدهایی که مسئولان در زمینه توسعه فعالیت‌های زیست‌محیطی در مدارس و مهدکودک‌ها به‌نظر می‌رسد این آمار تا پایان امسال افزایش یابد و بخشی از هدفگذاری ۳۵۴ تایی خانه‌های محیط‌ زیست به مراکز آموزشی اختصاص داشته باشد.

مساجد و مدارس، خانه محیط‌زیست باشند

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران: فرهنگسازی‌ در حوزه محیط‌زیست را باید از سن پایین برای افراد جامعه شروع کنیم؛ یعنی هر مدرسه یک خانه محیط زیست داشته باشیم و برای مدارس و مهد کودک ها برنامه ریزی کنیم. از سایر قسمت‌ها هم نبایدغافل شد ما در هر محله یک مدرسه و حداقل یک مسجد داریم که می‌توان خانه محیط زیست در آنها ایجاد کرد . امیدوارم ایجاد خانه‌های محیط زیست در مساجد و مدارس پیگیری شود و تا پایان سال بتوانیم جشن هزارمین خانه محیط زیست را در شهر تهران بگیریم.

ضرورت گفتمان‌سازی در حوزه نظافت شهر

داوود گودرزی، معاون خدمات شهری شهردار تهران: موضوع محیط‌زیست گاه در طرح‌های مدیران موضوع دست چندم محسوب می‌شود ولی از نگاه سلامت و زندگی، موضوعی دست اول است و ما موظفیم زمینه مشارکت مردم در این موضوع را فراهم کنیم. مشارکت همگانی در گفتمان‌سازی و فرهنگسازی در بحث زباله و نظافت شهر یک ضرورت است و اینگونه نیست که یک معاونت و یک سازمان به تنهایی بتوانند مسئله زباله و نظافت شهر را ساماندهی کنند. هر مدرسه، یک خانه محیط زیست باشد تا هزار بلکه هزاران فعال محیط زیست داشته باشیم.

رفتارهای سبز بسازیم

حمیدرضا جوانی، شهردار منطقه ۳: محیط‌زیست، خانه ما و جایی است که آینده فرزندان ما در آن شکل می‌گیرد. ایجاد خانه‌های محیط‌زیست می‌تواند در جهت فرهنگسازی و ارتقای آموزش شهروندان بالاخص جامعه هدف ما که کودکان و نوجوانان هستند تأثیر بسزایی داشته باشد و رفتارهای شهروندان را در زمینه محیط‌زیست به رفتارهای سبز تبدیل کند و این یکی از اهدافی است که ما در خانه‌های محیط‌زیست دنبال می‌کنیم.

افتتاح خانه محیط زیست به دست دانش آموزان

بریدن روبان خانه محیط زیست امامزاده قاضی صابر(ع) ده ونک به دست دانش‌آموزان، آخرین بخش مراسم افتتاحیه بود که با شور و شوق کودکان قیچی به دست، به یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های مراسم تبدیل شد. بچه ها بعد از گشایش رسمی این خانه محیط زیست با همراهی مسئولان از اقلام آموزشی از جمله کتاب‌هایی که موضوعات محیط زیستی داشتند، دیدن کردند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه