اغسرائیل همچنان به جنایت و کشتار ادامه می دهد

مستقل آنلاین . ۱۴۰۳/۷/۲۷،‏ ۲۳:۰۱


دور جدید حملات اسرائیل به غزه پس از شهادت یحیی سنوار آغاز شده است و مردم در شرایط سختی قرار گرفتند.

به گزارش مستقل آنلاین، روزنامه گاردین نوشت:

اسرائیل حملات هوایی جدیدی را انجام داده و نیروهای بیشتری را به غزه فرستاده است، که امیدهای خفیف را در میان بسیاری از ساکنان این منطقه که کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، می تواند به درگیری ویرانگر پایان دهد، از بین برد.

سینوار، 62 ساله، روز پنجشنبه بر اثر شلیک تانک به ساختمانی در رفح در جنوب غزه پس از تبادل آتش با یک گشت اسرائیلی کشته شد.

چندین حمله هوایی در شب و صبح جمعه گزارش شد. به گفته مقامات بهداشتی فلسطین در غزه، از روز پنجشنبه حداقل 62 مورد مرگ ثبت شده است.

شدیدترین درگیری‌های اخیر در جبلیه رخ داده است، بزرگترین اردوگاه از هشت اردوگاه آوارگان تاریخی غزه و محل درگیری‌های شدید در هفته‌های اخیر بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس که دوباره در آنجا جمع شده‌اند. تصور می شود که ده ها هزار غیرنظامی در جبلیه گرفتار شده اند، جایی که شرایط در حال وخامت است.

مقامات نظامی اسرائیل گفتند که اسرائیل برای تقویت عملیات خود در جبالیه نیروهای کمکی می فرستد و این نگرانی از تشدید خشونت ها در آنجا افزایش یافته است.

جماع ابو مندی، یک ساکن غزه، 21 ساله، گفت: «ما همیشه فکر می کردیم که وقتی [سینوار کشته شد] جنگ پایان می یابد و زندگی ما به حالت عادی باز می گردد. اما متأسفانه، واقعیت روی زمین کاملاً برعکس است. جنگ متوقف نشده است و کشتارها همچنان ادامه دارد.»

مصطفی الزعیم، 47 ساله، ساکن محله ریمال در غرب شهر غزه، گفت که اسرائیل به یکی از اهداف اصلی جنگ خود دست یافته است و باید جنگ را متوقف کند. زعیم گفت: «اگر ترور سینوار یکی از اهداف این جنگ بود، خب، امروز یحیی سنوار را کشته اند. مرگ بس است، گرسنگی بس است، محاصره بس است. تشنگی و گرسنگی بس است، بدن و خون بس است.»

برخی در غزه گفتند که از تصاویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از آخرین لحظات سینوار الهام گرفته شده اند که نشان می دهد رهبر کهنه کار پوشیده از خاک، زخمی و با سرش در چفیه فلسطینی پیچیده شده است. در این فیلم، به نظر می رسد سینوار چوبی را به سمت پهپادی پرتاب می کند که او را در یک آپارتمان نیمه ویران ردیابی کرده است.

عادل رجب، 60 ساله، گفت که از حملات 7 اکتبر که منجر به درگیری شد، حمایت نکرده است، و معتقد است فلسطینی ها برای جنگ همه جانبه با اسرائیل آماده نیستند، اما او احساس می کند که مرگ سینوار قهرمانانه است. او با پوشیدن جلیقه نظامی و درگیری با تفنگ و نارنجک جان باخت و وقتی مجروح شد و خونریزی داشت با چوب جنگید. قهرمانان اینگونه می میرند.

مقامات فلسطینی روز جمعه اعلام کردند که بیش از 42 هزار و 500 نفر از زمان آغاز حملات اسرائیل کشته شده اند. اکثرا غیرنظامی هستند. نزدیک به 100000 نفر مجروح شده اند.

هانیه عاشور، 48 ساله، گفت که بمب گذاری های شدید اخیر خانواده او را مجبور به ترک پناهگاه موقت خود در بیمارستان کرده است. «این دو هفته یکی از بدترین هفته‌هایی بود که ما در این جنگ زندگی کردیم. مرگ را بارها دیده ایم. من و فرزندانم نمی دانیم خوابیدن چگونه است و وقتی بمب گذاری در نزدیکی رخ می دهد وحشت می کنیم. ما فقط منتظر موشکی هستیم که روح ما را برای فرزندان و شوهرم بفرستد.»

با وجود هشدارهای ایالات متحده مبنی بر عدم پایان محاصره می تواند منجر به کاهش تحویل تسلیحات به اسرائیل شود، بسیاری از شمال غزه در محاصره نیروهای اسرائیلی است و بسته شدن جاده ها مانع از ارسال تدارکات به این منطقه می شود.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، در X نوشت: «در حالی که می شنویم که ارسال کمک ها افزایش خواهد یافت، مردم غزه زیر بمباران شدید هیچ تفاوتی احساس نمی کنند.»

روز جمعه، مقامات بهداشتی غزه خواستار ارسال فوری سوخت، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی به سه بیمارستان شمالی شدند که به دلیل تعداد بیماران و مجروحان غرق شده اند. ما با کمبود تجهیزات پزشکی، دارو و قطع برق مواجه هستیم. ما از تلفن همراه خود استفاده می کنیم یا از باتری برای روشن کردن تنها یک لامپ استفاده می کنیم و باید تقریباً در تاریکی کار کنیم. احمد المصری، متخصص زنان و زایمان 68 ساله، گفت: «ما نمی توانیم زایمان سزارین انجام دهیم زیرا اکسیژن یا برق وجود ندارد.

اسرائیل تقریباً در تمام شمال غزه دستور تخلیه ساکنان را صادر کرده است، اما بسیاری از آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از آن پیروی کنند.

ما می دانیم که هیچ جای امنی وجود ندارد، نه در شمال و نه در جنوب، و همچنین می ترسم که اگر به جنوب برویم، زمین ها و خانه های ما را اشغال کنند و نتوانیم به شمال بازگردیم. مسری گفت و این همان کاری است که آنها سعی می کنند انجام دهند، بنابراین ما هنوز در حال مقاومت هستیم. ما فقط امیدواریم که جنگ متوقف شود.»

بر اساس نظرسنجی اخیر سازمان ملل، با نزدیک شدن به زمستان، ترس شدیدی برای 345000 نفر در این قلمرو وجود دارد که پیش بینی می شود با سطوح "فاجعه بار" گرسنگی روبرو شوند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.