پیام همصدایی اتحادیه اروپا و ابوظبی علیه ایران چیست؟

رویداد ۲۴ . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۷:۱۲


ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران تازگی ندارد اما بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با توجه به شرایط منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد که نباید از آن غافل شد.

رویداد۲۴| کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا در بیانیه اخیر خود ادعا‌هایی را درباره جزایر سه‌گانه ایران طرح کردند که با واکنش و پاسخ قاطع ایران مواجه شد.
اهمیت این بیانیه و هم‌صدایی اتحادیه اروپا با کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، اما در چیست؟
عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در یادداشتی که روزنامه اعتماد منتشر کرده، به چند مورد در این زمینه اشاره می‌کند.
۱. اماراتی‌ها پیش از این نیز در باب حاکمیت ایران بر این سه جزیره ایرانی اشاراتی داشتند. اینکه این بیانیه‌ها در فاصله‌های کوتاه‌تری و با لحن تندتری صادر می‌شود و بر تعلق جزایر سه‌گانه به امارات تاکید دارد به این موضوع بر می‌گردد که در وهله اول منطقه در شرایط ملتهبی به‌سر می‌برد و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و به ویژه امارات و عربستان تصور می‌کنند که در این شرایط ایران در موقعیتی نیست که قصد داشته باشد در واکنش به تکرار این ادعا برخورد ویژه‌ای داشته باشد.
۲. حساسیت‌های اروپا اکنون به دلیل مناسبات نظامی ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است. هدف از صدور بیانیه مشترک میان کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و اروپا نشان دادن چراغ قرمز اروپایی‌ها به ایران است. شاهد هستیم که در این زمینه تحریم‌های جدید و مهمی را اعمال کرده و در منطقه نیز با رقبای جمهوری اسلامی ایران وارد همکاری شدند و تلاش دارند تا منافع ایران را در موقعیت ویژه‌ای که اکنون خاورمیانه درآن قرار دارد به خطر بیندازند. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که اروپایی‌ها با هدف تشدید فشار‌ها به ایران دست به اقدامات دیگری نیز خواهند زد.
۳. اقدامات اخیر اتحادیه اروپا نشان‌دهنده این موضوع است که همکاری‌های نظامی تهران و مسکو در شرایط کنونی به مراتب از مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای و همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت بیشتری دارد. به واسطه آنکه رهبران اروپا معتقدند که روسیه امنیت این قاره و مسائل هویتی اروپا را به خطر انداخته و طبیعتا ایران نیز در این تهدیدی که روسیه متوجه آن‌ها کرده است همکاری دارد و این کشور را همراهی می‌کند. طبیعی است که اتحادیه اروپا دست به اقدامات متقابلی خواهد زد که احتمالا منافع ملی ایران را به خطر بیندازد. به عبارتی دیگر اروپایی‌ها پایان همکاری نظامی تهران و مسکو و به ادعای آن‌ها پایان همراهی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را به نوعی پیش‌شرط ازسرگیری گفتگو‌های خود با ایران در نظر گرفته‌اند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه