ماراتن سینمای کوتاه آغاز شد/ آغاز و پایان «نهال» در یک هفته

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۴:۱۱


پس از گمانه‌زنی‌های بسیار رئیس سازمان سینمایی معرفی شد و در روز اول به اختتامیه جشن مهر سینمای ایران رفت و از وفاق و دوستی گفت، همچنین جشنواره فیلم کوتاه آغاز و جشنواره نهال به پایان رسید.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی و اولین حضورش در جشن مهر

در روز ابتدایی هفته گذشته، پس از گذشت بیش از یک ماه از منصوب شدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم و گمانه‌زنی‌های بسیار در زمینه انتخاب رئیس سازمان سینمایی، رائد فریدزاده به این سمت منصوب شد و مراسم تکریم و معارفه رؤسای جدید و قدیم سازمان سینمایی نیز روز شنبه ۲۱ مهر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد.

فریدزاده در اولین حضورش، شنبه شب به مراسم اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران در موزه سینما رفت و در این مراسم بیان کرد: من بسیار خوش‌اقبالم که در اولین روز کاری‌ام در سازمان سینمایی در چنین مراسمی حضور دارم. خوشا به حال نسل ما که در زمانه‌ای زیست می‌کند که استاد علی نصیریان در آن حضور دارد. همچنین امروز این افتخار را دارم که در موزه سینما حضور داشته باشم. موزه در ریشه یونانی مکانی برای تأمل و تذهیب است و وقتی آدم در چنین بنایی گام می‌نهد به عظمت و بلندای ایران زمین می‌بالد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد مودت و دوستی در سینمای ایران گفت: امروز روز اول کاری بنده بود و در جمع دوستان صحبت از وفاق، مودت و دوستی است. وفاق یعنی داشتن حس مشترک و مسئولیت مشترک برای اینکه در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین گام برداریم. در اینجا من خواهان یاری همه دوستان هستم. امیدوارم که هر روز شاهد اعتلای بیشتر سینمای ایران زمین باشیم.

معرفی برگزیدگان جشن مهر سینمای ایران

مراسم اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شامگاه شنبه ۲۱ مهر در موزه سینما برگزار شد. در این مراسم، هنرمندان برگزیده استان‌ها و فعالان برگزیده حوزه زیرساخت و تولید فیلم معرفی شدند.

همچنین در بخش کارگردانان موفق فیلم اول سینمایی، تندیس و لوح تقدیر به خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان فیلم سینمایی» قلب رقه» از استان البرز، بابک خواجه پاشا، کارگردان فیلم سینمایی «آبی روشن» از ارومیه، قربانعلی طاهرفر، کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» از ارومیه، محمدعلی عسگری، کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» از تهران، مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم سینمایی «بی‌بدن» از مشهد و سید علی موسوی‌نژاد، کارگردان فیلم سینمایی پویانمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» از خراسان رضوی اهدا شد.

آغاز و پایان «نهال» در یک هفته

بیستمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال عصر روز شنبه ۲۱ مهر در یک مراسم و با اکران بسته فیلم‌های کوتاه داستانی افتتاح شد.

در جشنواره نهال طی یک هفته در هر روز علاوه بر باکس‌های تماشای فیلم، جلسات نقد فیلم‌ها نیز برگزار شد و همچنین ۴۹ فیلم بخش بین الملل، ۷۶ فیلم بخش رقابت ملی و ۱۶ فیلم بخش تماشای ملی به نمایش درآمد.

جشنواره فیلم کوتاه نهال روز جمعه ۲۷ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

یادبود داریوش مهرجویی و همسرش در سالگرد قتل‌شان

اهالی سینما ۲۲ مهر در سالروز مرگ داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر دور هم جمع شدند و یاد این هنرمندان را گرامی داشتند. سال گذشته نیمه شب ۲۲ مهر خبر هولناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده‌محمدی‌فر منتشر شد. حال پس از گذشت یک سال از این اتفاق اهالی سینما در فرهنگسرای نیاوران برای گرامیداشت یاد این ۲ هنرمند و سینماگر شاخص دورهم جمع شدند.

در این مراسم هنرمندانی از جمله بهمن فرمان‌آرا، گوهر خیراندیش، سروش صحت، حبیب رضایی، هوشنگ گلمکانی، نورا هاشمی، فریده سپاه‌منصور، مائده طهماسبی، شهرام مکری، مهوش وقاری، منوچهر شاهسواری، علی دهکردی، پرویز شهبازی حضور داشتند و هر کدام درباره داریوش مهرجویی سخن گفتند.

بزرگداشت «احترام» سینمای ایران

آیین بزرگداشت احترام برومند بازیگر فیلم سینمایی «آغوش باز» شامگاه دوشنبه ۲۳ مهر با حضور هنرمندان و مردم در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد.

مریم پیرکاری مدیرعامل مؤسسه تصویرشهر نیز خطاب به احترام برومند اظهار کرد: برای من باعث افتخار است که در مقابل شما ایستاده‌ام. امشب می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و از شما اجازه بگیرم تا به پیشنهاد خوب مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب یکی از سالن‌های این پردیس را به نام آقای داود رشیدی نام‌گذاری کنیم. هنرمندی که هم در هنر شاخص بودند و هم در حوزه کتاب تالیفاتی به عنوان مترجم و نویسنده داشتند و مهم‌تر از آن کتابخوانی حرفه‌ای بودند و این مهم جز با پشتیبانی زنی مهربان و همسری فداکار (احترام برومند) حاصل نمی‌شد.

معرفی هیئت انتخاب و فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فیلم ورزشی

با پایان کار هیئت انتخاب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران ۸۵ اثر ایرانی به مرحله داوری راه پیدا کردند. پس از بازبینی ۲۶۰ اثر ایرانی در ۷ بخش سینمایی، داستانی کوتاه و بلند، مستند کوتاه و بلند، نماهنگ و پویانمایی ۸۵ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند.

در هیئت انتخاب جشنواره که جلسات آن به ریاست علی رویین‌تن کارگردان سینما و رئیس هیات انتخاب و داوری جشنواره برگزار شد، محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما، بهمن حبشی مدیر فرهنگی و سینمایی، فیروز دولت‌آبادی استاد دانشگاه و دیپلمات سابق، امیر تاجیک مستندساز و مدیر اسبق شبکه مستند سیما، محمد طیب تهیه‌کننده و مشاور بین‌الملل سینما، محمودرضا رضایی مستندساز ورزشی، علیرضا مجمع روزنامه‌نگار و منتقد سینما و رضا میرمحرابی پژوهشگر رسانه و سینما حضور دارند.

در این دوره حدود ۶۳۰ اثر از ایران و ۷۲ کشور آثار خود را برای حضور در جشنواره ثبت کرده‌اند که اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه در بخش ملی و بین الملل به زودی اطلاع رسانی می‌شود. چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی ایران در تاریخ ۶ آذر سال جاری با نمایش فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین آغاز و اختتامیه آن جمعه ۹ آذر برگزار می‌شود.

یادگارهای آتیلا پسیانی سینمای ایران به خانه هنرمندان رسید

گالری محیطی خانه هنرمندان ایران همزمان با اولین سالگرد زنده‌یاد آتیلا پسیانی، مجموعه قاب‌هایی خاطره‌انگیز از نقش‌آفرینی‌های آتیلا پسیانی در سینمای ایران تحت عنوان نمایشگاه «سکوت و سلام» را به نمایش می‌گذارد. این رویداد ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۴ آبان ادامه دارد.

این نمایشگاه شامل ۲۰ فریم از ۹ عکاس سینمای ایران است. غوغا بیات با ۲ فریم از فیلم‌های «آب و آتش» و «پرواز پنجم ژوئن»، علی نیک‌رفتار با ۳ فریم از فیلم‌های «آتش بس دو» و «در کمال خونسردی»، امیر عابدی با ۳ فریم از فیلم «جاده قدیم»، محمد فوقانی با ۳ فریم از فیلم‌های «موش»، «پیتزا مخلوط» و «در جست‌وجوی رویا»، مجید صباغ بهروز با ۱ فریم از فیلم «بازگشت»، مهدی حیدری با ۱ فریم از فیلم «سیاه‌باز»، محمدمهدی دلخواسته با ۳ فریم از فیلم‌های «سیانور»، «کشیک قلب» و «راه بی‌پایان»، احمدرضا شجاعی با ۱ فریم از فیلم «نیمه شب» و محمد بدرلو با ۳ فریم از فیلم «سرخپوست» در این نمایشگاه حضور دارند.

مجموعه عکس‌های این نمایشگاه با عنوان «سکوت و سلام» از ساعت ۱۷ پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران واقع در ضلع جنوب غربی بوستان هنرمندان افتتاح شده و تا ۴ آبان همه‌روزه پذیرای علاقه‌مندان است.

آغاز ماراتن فیلم کوتاه

طی ۲ هفته گذشته، اسامی فیلم‌های بخش‌های مختلف چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن، مستند و همچنین فیلم‌های بخش ویژه «کتاب و سینما» و بخش «استعداد نو» برای نمایش در این رویداد معرفی شد.

بر این اساس، ۲۷ فیلم‌کوتاه بخش ویژه «کتاب و سینما» که با مشارکت «خانه کتاب و ادبیات ایران» برگزار می‌شود، در این دوره جشنواره حضور دارند. همچنین فهرست آثار ۲۰ کارگردان فیلم‌اولی راه‌یافته به بخش «استعداد نو» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد. انجمن سینمای جوانان ایران در راستای هدف «شناسایی و معرفی استعدادهای جوان» و پس از راه‌اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌ها، در قالب بخش ویژه «استعداد نو» میزبان آثار فیلمسازان فیلم‌اولی در ویترین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران است.

در هفته گذشته همچنین، گروهی متشکل از چهار فیلمساز مسئولیت نظارت بر شمارش بخش آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده گرفتند.

نادره ترکمانی، میترا مهتریان، سعید کشاورز و رضا فهیمی از کارگردانان شناخته شده سینمای کوتاه و بلند، در هر روز از جشنواره بر نحوه شمارش آرای مردمی نظارت داشته و فیلم‌های در صدر فهرست آرای مردمی را اعلام می‌کنند. آمار روزانه مخاطبان فیلم‌ها به جز روز اول و پایانی نمایش فیلم‌ها هر شب ساعت ۲۰ توسط سعید نجاتی اعلام می‌شود، شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم کوتاه تهران به سیاق دوره چهلم برعهده کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است.

مراسم افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز عصر جمعه ۲۷ مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد که در این مراسم مهدی آذرپندار دبیر جشنواره و جمعی از داوران و فیلمسازان این رویداد حضور داشتند.

آیین افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سالن ۹ پردیس سینمایی ملت با معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره عکس تهران و ۲ نکوداشت همراه شد. محمدرضا مقدسیان اجرای این مراسم را برعهده داشت و اختتامیه با گرامیداشت یاد شهدای غزه آغاز شد.

در این مراسم، نکوداشت جعفر باقری‌نیا کارگردان فیلم کوتاه و مستند، آیین بزرگداشت نیما عباس‌پور کارگردان سینما و مراسم یادبود بهاره للهی فیلمساز فقید برگزار شد.

همچنین برگزیدگان نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند:

در بخش تک عکس، نفر سوم: سید متین هاشمی، نفر دوم: بابک کنعانی و نفر اول: صمد قربان‌زاده معرفی شدند.

در بخش مجموعه عکس، لوح تقدیر به مجموعه در خطر انقراض از عرفان سامان‌فر و لوح تقدیر به مجموعه ژنتیک از اصغر خمسه اهدا شد. همچنین مجموعه خانه‌ای برای گل فیکوس از فاطمه روحانی به عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش مجموعه عکس جوان ایرانی، لوح تقدیر به مجموعه خوابگاه از علیرضا عباسی‌فر اهدا و مجموعه کشتی گیله مرد از سعید نیکپور به عنوان برگزیده تقدیر شد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در حال برگزاری است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه