«عصر برق» با اوج تقاضای سوخت‌های فسیلی در حال ظهور است

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۷/۲۸،‏ ۱۳:۵۶


آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با نزدیک شدن به اوج تقاضا برای سوخت‌های فسیلی باید شاهد ظهور عصری نو به نام «عصر برق» باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که جهان در آستانه عصری نو به نام «عصر برق» قرار دارد و تقاضا برای سوخت‌های فسیلی تا پایان دهه به اوج خود می‌رسد، به این معنا که مازاد عرضه نفت و گاز می‌تواند جهان را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های سبز هدایت کند.

با این حال در گزارش سالانه چشم‌انداز انرژی جهان، آژانس بین‌المللی انرژی سطح بالایی از تردید را به‌دلیل تنش‌ها در خاورمیانه، تنش‌های بین مسکو و کی‌یف و برگزاری انتخابات در کشورهایی که نیمی از تقاضای انرژی جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اعلام کرد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در نیمه دوم دهه کنونی، چشم‌انداز مازاد عرضه نفت و گاز طبیعی بسته به نحوه تحول تنش‌های ژئوپلیتیک، ما را به جهان انرژی بسیار متفاوتی سوق خواهد داد.

وی افزود: منابع مازاد سوخت فسیلی احتمالاً به کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود و می‌تواند کشورها را به سمت صرف سرمایه‌هایی بیشتر در حوزه تولید انرژی‌های پاک ببرد و جهان را به «عصر برق» سوق دهد.

در کوتاه‌مدت، در صورتی که مناقشه خاورمیانه عرضه نفت تولیدکنندگان در این منطقه را مختل کند، احتمال کاهش عرضه هم وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که چنین درگیری‌هایی فشار بر سیستم انرژی و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شتاب‌بخشی به پدیده گذار به فناوری‌های پاک‌تر و ایمن‌تر را حائز اهمیت می‌کند.

بر اساس اعلام این آژانس، طی سال گذشته میلادی تعداد بی‌سابقه‌ای از طرح‌های انرژی پاک در سراسر جهان به بهره‌برداری رسید که شامل بیش از ۵۶۰ گیگاوات (GW) ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۲ تریلیون دلار در حوزه انرژی پاک سرمایه‌گذاری شود که تقریباً دو برابر سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: رشد تولید برق پاک با افزایش تقاضای جهانی برق مطابقت ندارد و انتظار می‌رود این روند از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ ادامه یابد، به این معنا که کاهش مصرف انرژی زغال‌سنگ کندتر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع، پیش‌بینی می‌شود سهم سوخت‌های فسیلی در ترکیب سبد انرژی جهان طی سال ۲۰۳۰ در سناریوی سیاست کنونی ۷۵ درصد باشد، در حالی که امروز ۸۰ درصد است.

در گزارش سال گذشته میلادی، همان سناریو پیش‌بینی کرد که سوخت فسیلی ۷۳ درصد از ترکیب انرژی در سال ۲۰۳۰ میلادی را تشکیل می‌دهد.

اوج تقاضای نفت

در سناریوی خود بر اساس سیاست‌های کنونی، تقاضای جهانی نفت پیش از سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد و تنها کمتر از ۱۰۲ میلیون بشکه در روز است و سپس تا سال ۲۰۳۵ به سطح ۹۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ بازمی‌گردد که بیشتر به‌دلیل تقاضای کمتر از بخش حمل‌ونقل در پی افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی رخ داده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین تأثیر احتمالی بر قیمت نفت در آینده را در صورت اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر محیط زیستی در سراسر جهان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد.

در سناریوی سیاست‌های کنونی آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت نفت از ۸۲ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۷۵ دلار به ازای هر بشکه در سال ۲۰۵۰ میلادی می‌رسد.

در صورتی که اقدام‌ها مطابق هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش انرژی تا آن زمان به صفر برسد، این رقم با ۲۵ دلار برای هربشکه در سال ۲۰۵۰ میلادی مقایسه می‌شود.

اگرچه این گزارش افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را ۱۴۵ میلیارد مترمکعب بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌کند، اما برآورد کرده است که این رشد با افزایش ظرفیت صادرات حدود ۲۷۰ میلیارد مترمکعب در مدت مشابه پیشی خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد مازاد ظرفیت ال‌ان‌جی بازار بسیار رقابتی را حداقل تا زمانی که این مورد برطرف نشود، ایجاد می‌کند، به‌طوری که قیمت‌ها در مناطق واردکننده کلیدی تا سال ۲۰۳۵ به‌طور میانگین ۶.۵ تا ۸ دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو خواهد بود.

قیمت ال‌ان‌جی در بازار آسیا که به‌عنوان یک معیار جهانی در نظر گرفته می‌شود اکنون حدود ۱۳ دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.