اتلاف ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق در سال در تولید انرژی هم هدر رفت داریم

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۷/۲۹،‏ ۲۰:۳۱


شباب  عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی گفت: سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلفات داریم که با سرمایه گذاری می توان بخشی از آن را به چرخه بازگرداند.

بازار، گروه آب و انرژی: افشین شباب عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی در نشست خبری همایش تاسیسات؛ گلوگاه ناترازی انرژی با بیان اینکه ما در حوزه تولید انرژی هدررفت داریم یعنی تولید صیانتی نداریم، اظهار داشت: مثلا اگر یک میلیون بشکه نفت درجا داشته باشیم تنها امکان برداشت ۸۰۰ هزار بشکه داریم اما اگر تولید صیانتی نباشد این میزان کمتر شده و به ۵۰۰ هزار بشکه می رسد.

وی افزود: ما در میادین مشترک در حوزه استخراج به تکنولوژی روز دنیا دسترسی نداریم بنابراین تلفات بالاست، موضوع دیگر اینکه زمان استخراج نفت نمی توانیم از گاز همراه نفت به صورت بهینه استفاده کنیم. بنابراین علاوه بر آلودگی انرژی هدر می رود.

مشاور سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در ادامه با اشاره به نقش تحریم و دور بودن از تکنولوژی روز دنیا در هدررفت، گفت: تحریم ها باعث شده که تلفات انرژی بالایی داریم. به عنوان مثال گازهای همراه نفت را نمی توانیم به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهیم و در نهایت مجبور می شویم که آن ها را در مشعل ها بسوزانیم.

به گفته شباب، ما در بخش انتقال هم هدررفت داریم برای نمونه بسیاری از تاسیسات شبکه گاز تهران با عمر بیش از ۵۰ سال دچار فرسودگی است، یعنی فقط بحث مصرف نیست که ما را دچار ناترازی کرده بیشتر مشکل به قبل از مصرف و حتی بخش تولید انرژی هم برمی گردد.

وی بیان داشت: سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلفات داریم که با سرمایه گذاری می توانیم بخشی از این انرژی را به چرخه بازگردانده و از ناترازی جلوگیری کنیم.


مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.