اروپا دوباره در مسیر تقسیم به دو نیمه مجزا/ گزارش بلومبرگ درباره تلاش‌های روسیه برای احیای حوزه نفوذ سابق خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۰:۰۳


شفقنا آینده- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی کوتاه ادعا کرده که ولادیمیر پوتین در حال مبارزه و نبرد در مسیر تجزیه اروپاست. در این مطلب که به قلم آنتونی هالپین به رشته تحریر درآمده، با اشاره به تلاش‌های یکی دو هفته اخیر کرملین برای بازگرداندن نفوذ روسیه بر کشورهای متعلق به حوزه نفوذ اتحاد جماهیر شوروی- موسوم به حیاط خلوت شوروی سابق- از این اقدامات به عنوان تلاش‌های روسیه برای تجزیه اروپا نام برده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ مولداوی در هفته گذشته شاهد برگزاری یک همه‌پرسی در مورد خواسته جاه‌طلبانه این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا بود- که در نهایت موفقیت کمپین مورد حمایت روسیه را بدون کمترین هزینه و حاشیه‌ای به دنبال داشت. مقامات طرفدار اتحادیه اروپا می‌گویند که کرملین برای مداخله در این انتخابات میلیون‌ها یورو به رای‌دهندگان پرداخت کرده است.

پس از پیروزی در دور اول این رای‌گیری که روز گذشته برگزار شد، پرزیدنت مایا ساندو ماه آینده در دور دوم انتخابات با یک رقیب طرفدار روسیه روبرو خواهد شد- که کارشناسان بر این باورند که این رقابت محل وقوع یک رویارویی آشکار بین مسکو و غرب بر سر آینده مولداوی خواهد بود.

گرجستان نیز به طور مشابهی در هفته جاری شاهد برگزاری یک انتخابات پارلمانی مهم خواهد بود. همان‌طور که آلبرتو ناردلی و رایان گالاگر در گزارش مفصل خود در شبکه بلومبرگ نوشته‌اند؛ جاسوسان روسی سال‌های سال است که در این کشور قفقازی یک کارزار هکری جامع را علیه جریانی که آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را دارند، به راه انداخته‌ و دنبال کرده‌اند.

حالا در شرایطی که اصطکاک بین حزب حاکم «رویای گرجستان» و ایالات متحده و اتحادیه اروپا- به دلیل اتخاذ سیاست‌هایی که به ادعای اپوزیسیون و رئیس‌جمهور گرجستان این کشور را دوباره به روسیه نزدیک‌تر خواهد کرد- شدت گرفته و به اوج نزدیک شده؛ به نظر می‌رسد که اهداف بخش زیادی از مردم و احزاب خواهان نزدیکی به ناتو و اتحادیه اروپا به خطر افتاده است.

در این میان حزب حاکم «رویای گرجستان» نیز شماری از احزاب گلوبالیستی غربی را متهم کرده که به دنبال سرنگونی دولت گرجستان و برافروختن آتش درگیری و جنگ با روسیه است. سالومه زورابیشویلی رئیس‌جمهور گرجستان، اما، به عنوان نماینده جریان‌ها و احزابی که تلاش می‌کنند حمایت‌های غرب از طرفداران‌شان را متحد کنند، انتخابات هفته جاری گرجستان را «نقطه عطفی در تاریخ این کشور- و در مسیر ساخت آینده» عنوان کرده است.

در دو روز گذشته بعد از مواجهه جهان با پیشروی‌های جدید نیروهای روسی در شرق اوکراین، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا وارد کی‌یف شد تا درباره حمایت‌ها و کمک‌های نظامی به ارتش اوکراین گفتگو کند. همه طرف‌های این درگیری می‌دانند که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به احتمال زیاد در تعیین این‌که آیا اوکراین می‌تواند روی حمایت مستمر و ادامه‌دار غرب در مقابل تهاجم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه حساب باز کند یا نه، نقش و اهمیت بسیاری خواهد داشت.

در این بین از بلاروس در شمال- از طریق اوکراین و مولداوی- گرفته تا گرجستان در جنوب؛ روسیه نبردی بی‌امان به راه انداخته و به دنبال تضعیف نفوذ آمریکا و اروپاست.

در واقع برای کرملین، همه این‌ها نشان‌دهنده یک مبارزه یا جنگ هماهنگ برای احیای کنترل و نفوذ روسیه در امتداد مرزهای غربی این کشور است- که در صورت موفقیت عملاً یک خط و مرز حائل بین روسیه با غرب ایجاد خواهد کرد. این خط حائل حتی می‌تواند اروپا را یک بار دیگر به دو بخش تحت نفوذ روسیه و غرب تقسیم کند.

ادامه این مطلب و متن کامل آن را اینجا بخوانید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه