بلینکن امروز به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد خبرگزاری بین المللی

شفقنا . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۰:۰۴


شفقنا- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (سه‌شنبه) به اسرائیل سفر خواهد کرد و قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، دیدار کند و پس از آن، بلینکن به کشورهای دیگر در خاورمیانه، از جمله مصر و قطر، سفر خواهد کرد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب 48 نوشت: «هدف از سفر بلینکن، تلاش برای از سرگیری مذاکرات در مورد توافق تبادل اسرا و پایان جنگ در شرایطی است که برآوردهای دولت آمریکا نشان می‌دهد شانس موفقیت بلینکن در پیشبرد مذاکرات تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس بسیار کم شده است. بلینکن تلاش می‌کند تا نتانیاهو را متقاعد کند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایران حمله نکند».

بلینکن قصد ندارد نتانیاهو را برای خودداری از حمله گسترده به ایران متقاعد کند، بلکه می‌خواهد این حمله «کنترل شده» باشد به این معنا که اسرائیل به اهداف استراتژیک ایران، مانند تأسیسات هسته‌ای و نفتی، حمله نکند تا جنگ به یک رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران منجر نشود. البته این در حالی است که اسرائیل هم‌زمان در حال جنگ با غزه و لبنان نیز است. با این حال، نتانیاهو اخیرا به طور تکرار شده اعلام کرده که حمله به ایران بسیار بزرگ خواهد بود.

برآوردهای دولت آمریکا نشان می‌دهد که احتمال موفقیت بلینکن در پیشبرد مذاکرات تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس “نسبتا کم” شده است.

رونین بار، رئیس شاباک، روز گذشته در پی سفر به قاهره و دیدار با مدیر جدید اطلاعات عمومی مصر، پیشنهادهایی را به وزرای کابینه سیاسی-امنیتی در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه ارائه کرده بود.

پیشنهاد اصلی ارائه شده توسط بار، احتمال انجام «معامله‌ای کوچک» است که حماس در آن تعداد کمی از گروگان‌های اسرائیلی را در مقابل تعداد محدودی از زندانیان فلسطینی و آتش‌بس چند روزه آزاد کند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که کابینه هنوز در مورد این موضوع تصمیمی نگرفته است.

سفر بلینکن به اسرائیل یک روز بعد از سفر عاموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا به لبنان با هدف پیشبرد مذاکرات درباره توقف جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله به بیروت صورت می‌گیرد.

بر اساس آنچه روزنامه هاآرتص امروز گزارش داد، یک مقام آمریکایی گفت که سفر هوکشتاین به بیروت با هدف بررسی گزینه‌های جدید برای آتش‌بس صورت گرفته است.

بر اساس برآوردهای آمریکایی، اگر در جنگ غزه آتش بس حاصل شود، منجر به حل و فصل نسبتاً سریع با لبنان خواهد شد، در حالی که این روزنامه اشاره کرد که مشکل اصلی دستیابی به این امر متقاعد کردن نتانیاهو و رهبری حماس برای دستیابی به تفاهم است، در حالیکه مشخص نیست چه کسی می‌تواند پس از شهادت یحیی السنوار، رهبری این جنبش را بر عهده بگیرد.

این روزنامه نشان داد که بلینکن یک میانجی صادق نیست. او در سفر قبلی خود به اسرائیل مدعی شد که نتانیاهو با طرح تبادل اسرای آمریکایی موافقت کرده و حماس این طرح را رد کرده در واقع بیانیه بلینکن در تضاد با اظهارات نتانیاهو بوده است.

با توجه به تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله به ایران با ادعای پاسخ به حمله موشکی به اسرائیل، در ابتدای ماه جاری، آمریکا سامانه دفاع موشکی تاد را به اسرائیل منتقل کرد، اما مشخص نیست که آیا واشنگتن در ازای آن تعهد اسرائیل مبنی بر اینکه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنج نوامبر حمله‌ای به ایران صورت نگیرد را از این رژیم دریافت کرده است یا خیر.

این خبر را در عرب 48 ببینید

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.