اتابک، وزیر صمت: از مجموع ۲۵۰ نفر در معدن طبس، ۱۵۰ نفر نجات داده شده و ۵۰ نفر در داخل معدن باقی ماندند/ دستگاه نظارتی معدن از چارت وزارت صمت حذف شده بود که ما قبل از حادثه، آن را ایجاد کردیم

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۵:۰۰


ایسنا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که با همکاری ۲ وزارتخانه صمت و تعاون بازرسی از بسیاری از معادن انجام شده و اقداماتی برای اصلاح آیین‌نامه معادن در حال انجام است که امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین فجایایی نباشیم.

محمد اتابک با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بعد از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم قانون اساسی در مورد حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس گفت: معادن زغال سنگ از پرحادثه‌ترین معادن است در دنیا ۱۳۰ میلیارد تن زغال وجود دارد که در مقایسه با آن مقدار تولیدی ما بسیار کم است ذخیره قطعی ایران در زغال سنگ ۱.۴ میلیارد تن است که ما ظرفیت استخراج ۱۴ میلیون تنی داریم منتها پارسال ۴.۷ میلیون تن استخراج شد.

وی ادامه داد: میزان تولید کنسانتره ۱.۷ میلیون تن است و ۲۳ هزار نفر در معادن کار می‌کنند همچنین ۲۲۸ فقره پروانه برای زغال سنگ صادر شده است معادن زغال سنگ عمدتا از تکنولوژی روز دنیا برخوردار نیستند و عقب هستند. عمده معدن زغال سنگ در ایران لایه‌های نازک با عمق زیاد دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای معدن شهرستان طبس ۳۲ فقره پروانه صادر شده و ۷۲۰۰ نفر اشتغال دارند، تصریح کرد: بعد از بروز فاجعه معدن طبس، وزرایی از دولت و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی در محل حادثه حضور پیدا کردند از مجموع ۲۵۰ نفر ۱۵۰ نفر نجات داده شده و معدن را ترک کردند ۵۰ نفر در داخل معدن در دو قسمت باقی‌ ماندند، آواربرداری و زهکشی برای تخلیه گاز متان و ایمن‌سازی معدن دنبال شد و تیم‌هایی برای نجات از استان‌های دیگر آمدند.

اتابک با اشاره به اقدامات نظارتی اظهار کرد: دستگاه نظارتی معدن از چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف شده بود که ما قبل از حادثه این دستگاه را ایجاد کردیم، تیم دو وزارتخانه صمت و کار از بسیاری از معادن بازرسی می‌کنند. بعضی کارها در اصلاح آیین‌نامه معادن باید دنبال شود تا با بازنگری در آیین‌نامه و پیگیری طرح جامع دیگر شاهد بروز چنین فجایا و حوادث نباشیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه