۴۸۶ هزار میلیارد تومان زمین و ملک تجاری در تملک بانک‌هاست

کیهان . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۹:۵۶


نگاهی به آمار وضعیت اموال غیرمنقول 22 بانک نشان می‌دهد؛ تا پایان شهریور ماه امسال این بانک‌ها بیش از ۴۸۶ هزار میلیارد تومان اموال غیرمنقول دارند که عمدتاً شامل مسکن و زمین است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای جدید بانک مرکزی از وضعیت اموال غیرمنقول 26 بانک تا پایان شهریورماه امسال بیانگر آن است که این بانک‌ها جمعاً بیش از 486 هزار میلیارد تومان اموال غیرمنقول دارند که عمدتاً شامل زمین، مسکن، شعبه، واحدهای تجاری، اداری، باغ، کارخانه، واحدهای صنعتی و کشاورزی و هتل می‌باشد.
البته از بین 26 بانک، چهار بانک ارزش روز اموال غیرمنقول خود را به بانک مرکزی اعلام نکرده‌اند. بر همین اساس ارزش روز اموال 22 بانک 486 هزار و 724 میلیارد تومان و ارزش دفتری 26 بانک 417 هزار و 616 میلیارد تومان گزارش شده 
است.
ارزش دفتری و روز اموال غیرمنقول بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، ایران‌ونزوئلا، آینده، پارسیان، پاسارگاد، پست‌بانک، تجارت، توسعه صادرات، خاورمیانه، دی، رسالت، سامان، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، ملت، ملل، ملی و مهر و توسعه تعاون در این گزارش آمده است. اطلاعات بانک گردشگری هم منتشر شده است ولی اعداد آن مشکل دارد و خوانا نیست.
 غلط بانک‌ها
برخی بانک‌ها در توضیح وضعیت این اموال اعلام کرده‌اند که مورد نیاز بانک است و برای برخی دیگر هم قید کرده‌اند مشتری در مزایده برای اموال پیدا نشد! البته تعدادی هم به مازاد بودن اموال اشاره و تأکید کرده‌اند که این اموال به‌صورت قهری تحت مالکیت بانک در آمده است.
اما حضور پررنگ بانک‌ها در بنگاهداری و مخصوصاً در بخش زمین و مسکن درحالی همچنان ادامه دارد که از سال‌های قبل بر خروج از بنگاهداری بانک‌ها تأکیدات زیادی شده است.
«خروج بانک‌ها از بنگاهداری» یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است که در ادوار مختلف به آن تأکید کرده‌اند و البته دولتمردان هم بر منطقی بودن این مطالبه اذعان داشته و دارند ولی هنوز این مطالبه محقق نشده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1376 به‌صراحت فرمودند؛ برای ربا دادن بانک‌ها کلاه شرعی درست نکنید و در سال 97 هم فرمودند؛ «جلوی بنگاهداری بانک‌ها را بگیرید و فرمودند: «بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاهداری کنند.»
مهدی پازوکی؛ اقتصاددان گفت که یکی از گلوگاه‌های فساد در ایران همین بنگاهداری بانک‌هاست. وظیفه اصلی بانک‌ها بانکداری است نه چیز دیگر و اگر وارد بنگاهداری می‌شود معنی و مفهومش وجود فساد اقتصادی است؛ بنابراین اگر بانک‌ها وارد فعالیت بنگاهداری شوند با توجه به قدرت پولی که دارند می‌توانند در بازار انحصار را به وجود بیاورند و این خلاف مبانی علم اقتصاد است.
او افزود: برخی از مدیران بانک‌ها اعتبار کلان را بدون ضابطه گرفته و پا به فرار گذاشتند. در واقع یک عده‌ای بانک زدند که بانک بزنند! یعنی بانک تاسیس کردند که اعتبارات و دارایی‌های بانک را به جیب بزنند و فرار کنند. 
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه