پیش‌بینی ترسناک بلومبرگ از سرنوشت زلنسکی «غرب او را خواهد فروخت»

کیهان . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۲۱:۱۰


سرویس خارجی-
بلومبرگ پیش‌بینی کرده، از آنجایی که جنگ اوکراین طولانی شده است، و ناتو هم امیدی به پیروزی اوکراین در این جنگ 
پُر هزینه ندارد و از آن سو احتمال پیروزی ترامپ هم وجود دارد، غرب به زودی اوکراین را رها خواهد کرد!
«هر بار که زلنسکی به ایالات متحده می‌آید، با 100 میلیارد دلار می‌رود. فکر می‌کنم او بزرگ‌ترین تاجر روی زمین است.» این سخنان دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه گذشته میلادی در واکنش به کمک‌های بی‌حدحصر دولت دموکرات به اوکراین است. تا دلتان بخواهد از این موضع‌گیری‌ها از سوی کشورهای غربی در مواجهه با اوکراین و زلنسکی وجود دارد. علت آن هم چیزی نیست جز طولانی شدن این جنگ پر هزینه و از آن سو، مطرح شدن مورد مهم‌تر برای غرب یعنی رژیم صهیونیستی....
در همین رابطه «بلومبرگ» طی گزارشی نوشته است که، هزینه‌های سرسام آور جنگ اوکراین و عدم پیروزی ارتش این کشور برای بیرون راندن روسیه از شرق اوکراین راهبرد کشورهای غربی نسبت به اوکراین را تغییر داده است بنابراین«اوکراین به زودی به پایان خواهد رسید.»
شاید این جمله خیلی بی‌رحمانه و قطعی به نظر می‌رسد، اما این شواهد را اگر در نظر بگیرید، از تهیه چنین گزارشی آن هم از سوی تلویزیون شناخته آمریکایی تعجب نمی‌کنید. بنابر اعلام بلومبرگ: «روس‌ها یک پنجم از خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و بهترین تلاش‌های اوکراینی‌ها برای بیرون راندن این مهاجمان با شکست مواجه شده است. ارتش روسیه در حال دستیابی به سلاح‌های پیشرفته‌تری است، در حالی که اوکراینی‌ها در تلاشند جان نیروهای خود را حفظ کرده و سرزمین‌های کمتری از دست دهند. موضوع جدی‌تر این است که کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، مشتاق هستند که این درگیری به هر شکلی جز تسلیم کامل اوکراین پایان یابد. اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود، این‌طور تصور می‌شود که با توجه به علاقه آشکار او به پوتین، اوکراینی‌ها شکست خواهند خورد. حتی اگر کامالا هریس به کاخ سفید برسد، احتمالاً او نیز به دنبال توافقی برای پایان دادن به جنگ خواهد بود، زیرا واشنگتن هیچ سناریویی برای پیروزی اوکراین نمی‌بیند، با وجود ارسال ۱۷۵ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین.»
به این هم توجه باید کرد که این روزها زلنسکی آخرین تلاش‌های خود را برای بیرون آمدن از باتلاق جنگ اوکراین انجام می‌دهد. آخرین تلاش وی چند روز پیش بود که از طرحی به نام «نقشه پیروزی» رونمایی کرد. در این طرح وی درخواست عضویت در ناتو یا هسته‌ای شدن اوکراین را کرده بود اما نتیجه درخواست اوکراین پیشاپیش معلوم بود؛ نه آمریکا و نه بسیاری از کشورهای غربی و شرقی دیگری موافق هسته‌ای شدن و عضویت اوکراین در ناتو نیستند تا جایی که «بالاژ اوربان» مشاور سیاسی دفتر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با انتقاد تند از «نقشه پیروزی» گفت که این به اصطلاح نقشه، سریع‌ترین مسیر به سوی جنگ جهانی است. اما انگار اخبار بد برای زلنسکی تمامی ندارد؛ روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که «لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به کی‌یف، کمک‌های نظامی جدید به اوکراین را اعلام نخواهد کرد و همچنین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که قصد ندارد به نیروهای مسلح اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی برای حملات به عمق روسیه را صادر کند.»
زلنسکی که امید خود را از ادامه کمک‌های مالی و نظامی کشورهای غربی کاملاً از دست داده؛ شرایط خوبی هم در داخل کشور خود ندارند و بحران و کمبود نیروی نظامی، آینده جنگ را مبهم کرده است. 
فرار گسترده از جبهه‌های جنگ
«شبکه الجزیره» در همین رابطه گزارش می‌دهد که « تنها در سال 2024 دست‌کم 30 هزار تعقیب قضائی توسط ارتش اوکراین انجام شده که به احتمال زیاد آمار دقیق ترک پست بسیار بیشتر از این باشد. حکم افرادی که ترک پست می‌کنند در اوکراین 5 الی 12 سال زندان است، با این حال برخی از فراریان اظهار داشتند که چنین جریمه‌ای بهتر از آن‌ چیزی است که در جبهه‌های درگیری با آن مواجه هستند. ترک پست در ارتش اوکراین آن‌قدر شایع شده است که پارلمان این کشور در اقدامی بی‌سابقه قانونی را بررسی و تصویب کرد که بر اساس آن افرادی که یک بار از خدمت فرار کنند در صورت دستگیری و بازگشت به ارتش مجرم شناخته خواهند شد.» 
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.