فریب رنگ و لعاب میوه‌ها را نخورید این میوه های بازار کال هستند

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۶:۴۷


نایب‌رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه پرتقال‌های جنوب کشور از آبان و پرتقال‌های شمال از آذر برداشت می‌شود، اظهار کرد: پرتقال‌های خوش‌رنگ یک‌دست نارنجی موجود در بازار نارس بوده و با گرمای شدید رنگ شده‌اند، ولی پرتقال‌های طبیعی ۲رنگ(بخشی زرد و بخشی سبز) هستند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ وقتی وارد بازار میوه و تره‌بار می‌شویم رنگ و لعاب میوه‌ها اولین چیزی است که نظر خریدار را به خود جلب می‌کند در این میان پرتقال‌های خوش آب و رنگ موجود در بازار این سوال را در ذهن‌ها به وجود می‌آورد که پرتقال‌هایی که اواخر پاییز وقت رسیدنشان است چطور در اوایل این فصل در بازار خودنمایی می‌کنند.

این پرتقال‌های یک‌دست نارنجی رنگشان هر بیننده‌ای را فریب می‌دهد، اما طعمشان باب میل خریداران نیست و کیفیت لازم را ندارند و جالب آن‌که با قیمت‌های بالاتر از پرتقال‌های طبیعی به فروش می‌رسند.

مجتبی شادلو، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با میزان در مورد پرتقال‌های موجود بازار گفت: برداشت مرکبات نوار گرمسیری کشور از آبان آغاز می‌شود و پرتقال‌های شمال کشور از آذر برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: پرتقال‌هایی که در حال حاضر به شکل ۲ رنگ در بازار عرضه شده، طبیعی است در حالی‌که پرتقال‌های کامل نارنجی یک‌دست نارس بوده و در معرض گرمای شدید، به رنگ نارنجی درآمده که این پرتقال‌ها به دلیل همین گرما، هم ماندگاری و کیفیت پایین‌تری دارند.

به گفته نایب‌رئیس اتحادیه باغداران باید پرتقال در شرایط طبیعی و بر روی درخت به‌طور کامل برسد تا طعم و مزه خوبی داشته باشد؛ البته برخی طرفدار پرتقال ۲ رنگ هستند که می‌توانند این نوع پرتقال را تهیه و مصرف کنند و مشکلی ندارد، اما تغییر رنگ پرتقال‌ها باعث اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

مردم از میوه‌های نارس استقبال نکنند

شادلو تاکید کرد: مردم نیز از خرید محصولاتی که زمان رسیدن طبیعی آن فرا نرسیده استقبال نکنند؛ چراکه این محصولات ممکن است خاصیت کمتری نسبت به نمونه رسیده آن داشته باشد.

به گفته وی تولیدکنندگان و ایستگاه‌های سورتینگ مرکبات نیز باید از تغییر رنگ مرکبات با گرما پرهیز کنند؛ چراکه این اقدام از نظر علمی نیز مردود است و تلاش شود میوه مغذی و سالم به دست مصرف‌کننده برسد.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران در توضیح وضعیت تولید محصولات باغی کشور، گفت: درحال حاضر عمده‌ای از تولیدات سیب درختی کشور انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

شادلو با اشاره به وضعیت مطلوب تولید سیب کشور، اظهار کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی کشور پیش‌بینی می‌شود رشد ۳۰ درصدی تولید سال گذشته دوباره تکرار شود که باعث تحقق تولید ۴ میلیون تن سیب درختی خواهد شد.

آخرین وضعیت تولید مرکبات در کشور

وی به وضعیت مطلوب تولید مرکبات کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: در تابستان امسال گرمای شدید در بسیاری از نقاط کشور حاکم بود، اما در نوار خزری هوای معتدل و بارندگی‌های خوبی داشتیم که در نتیجه باعث روند خوب تولید در کشور شد.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران گفت: برداشت برخی از نارنگی‌های پیش‌رس از شهریور آغاز شده، اما عمده برداشت از آذر آغاز می‌شود و برخی نمونه‌ها تا اسفند و فروردین ادامه دارد.

شادلو اظهار کرد: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید مرکبات ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد که براین اساس مجموع تولید مرکبات به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.