انتشار جزئیاتی از حمله به نتانیاهو محله لاکچری نشین خانه نتانیاهو کجاست؟

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۰:۱۱


مقاومت در دومین حمله پهپادی بزرگ خود در یک هفته گذشته، خانه نتانیاهو را هدف قرار داد.

همشهری آنلاین: سرخوشی نتانیاهو از اعلام خبر ترور «یحیی سنوار»، رهبر فقید حماس در غزه ۲۴ ساعت هم دوام نیاورد و ترس و دلهره جایگزین آن شد. سایه ترسناک پهپاد «صیاد ۱۰۷» که از لبنان شلیک شده بود، اوایل صبح شنبه بر محل اقامت نتانیاهو افتاد و لحظاتی بعد صدای انفجار این پهپاد در اقامتگاه نتانیاهو آرامش صبحگاهی منطقه قیساریه در فلسطین اشغالی را بهم زد. این اولین بار نبود که نتانیاهو هدف قرار می گرفت و به نظر می‌‍رسد که نتانیاهو بعد از این از سایه خود نیز هراسناک خواهد بود. هرچند گفته شده در زمان اصابت این پهپاد به محل اقامت نخست وزیر رژیم صهیونیستی او و خانواده‌اش در آن جا نبوده‌‍ و کسی آسیب ندیده، اما پیام این حمله پهپادی برای نتانیاهو بسیار روشن است: سایه به سایه بدنبال هستیم.

کدام پهپاد نتانیاهو را هدف قرار داد؟

منابع لبنانی از جمله المیادین، پهپاد شلیک شده به سوی محل اقامت نتانیاهو در صبح شنبه را از نوع همان پهپادی عنوان کرده که کمتر از یک هفته پیش سالن غذاخوری نظامیان گولانی را هدف قرار داد. عملیاتی که بیش از ۲۰ کشته و زخمی از میان نظامیان گولانی برجای گذاشت و اکنون نیز همان پهپاد اتاق خواب نتانیاهو را هدف گرفته است. اگر در زمان شلیک نتانیاهو از مهلکه جان سالم به در نبرده بود، مرگ او به فجیع ترین شکل ممکن با پهپاد صیاد۱۰۷ رقم خورده بود:

پهپاد صیاد ۱۰۷

دارای سرجنگی حاوی ۳ تا ۵ کیلوگرم مواد منفجره

توانایی برای تغییر ارتفاع و جهت پرواز

برد تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل)

کوچک مقیاس

نشت بسیار کم سیگنال راداری و غیرقابل شناسایی

شناسایی فقط از طریق حرارت ساطع شده از موتور

مقاومت کجا را هدف قرار داد؟

«قیساریه» یا آن گونه که منابع عبری آن را «کیساریا» عنوان می کنند، همان جایی است که پهپاد صیاد۱۰۷ منفجر شده است، اما قیساریه کجاست؟

قیساریه: یک شهر تفریحی مرفه در شمال مرکزی اسرائیل

موقعیت: در میانه راه بین تل آویو و حیفا در دشت ساحلی در نزدیکی شهر بندری خدرا

۵۹۹۷ نفر: جمعیت

ویژگی سیاسی: تنها شهرک اسرائیلی اداره شونده توسط یک سازمان خصوصی به نام شرکت توسعه قیساریه

ویژگی بافت جمعیتی: یکی از مجلل ترین شهرک‌‎های صهیونیست نشین اسرائیل

مالک اولیه: «ادموند جیمز دو روتشیلد»، بانک‌دار یهودی‌تبار فرانسوی و از حامیان اولیه جنبش صهیونیسم و سازنده چندین شهرک صهیونیست نشین

مالکان سرشناس ساکن در قیساریه: «آرکادی گایداماک»، تاجر روسی-اسرائیلی، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی، خانواده «عزر وایزمن»، هفتمین رئیس رژیم صهیونیستی و بسیاری از خوانندگان، بازیگران و قهرمانان جهانی رشته‌های ورزشی

هدف: نتانیاهو

قیساریه که در آن خانه نتانیاهو قرار دارد، ۷۰ کیلومتر در عمق مناطق اشغالی است و به این بدین معنی است که پهپادی که از لبنان شلیک شده، توانسته با عبور از سیستم های پدافندی رژیم صهیونیستی تا فاصله ۷۰ کیلومتری پرواز کند و خود را به عمق مناطق اشغالی برساند:

شکست جدی به نقل از روزنامه عبری «یدیعوت‌آحارونوت»: پس از هدف قرار گرفتن خانه نتانیاهو توسط پهپاد، وضعیت آماده باش و تدابیر امنیتی در خصوص تمام شخصیت‌های اصلی در اسرائیل لحاظ شده و سرویس‌های امنیتی، ورود پهپاد به قیساریه را یک شکست امنیتی بسیار جدی اعلام کرده‌اند.

هدف نتانیاهو بود: دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که هدف حمله پهپادی به اقامتگاه شخصی نتانیاهو، نخست وزیر بوده است.

تیتر اول جروزالیم پست: خانه نتانیاهو هدف قرار گرفت و پهپاد حزب الله به ساختمان قیصریه برخورد کرد.

واکنش ۲۴ ثانیه‌ای: نتانیاهو پس از ۵ ساعت از حمله به منزلش در قیساریه یک فایل ویدئویی منتشر کرد که فقط ۲۴ ثانیه‌ای بود و وحشت از چهره‌اش می بارید، هرچند او مدعی شد که با این حمله متوقف نخواهد شد.

خانه نتانیاهو در محاصره آمبولانس‌ها: تصاویر اولیه منتشر شده از محل اصابت پهپاد صیاد حاکی از حضور خودروهای آمبولانس و استقرار شدید پلیس در اطراف ساختمان شخصی متعلق به نتانیاهو است.

سانسور اخبار مربوط به حمله پهپادی: بخش سانسور نظامی اسرائیل انتشار اطلاعات در مورد ساختمانی که حزب الله در قیساریه با پهپاد هدف قرار داد که گفته می‌شود محل اقامت نتانیاهو است، ممنوع کرد.

سومین نفوذ طی یک هفته: روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی درباره حمله پهپادی به خانه نتانیاهو نوشت که این برای سومین بار طی یک هفته است که پهپادهایی از لبنان موفق به نفوذ به عمق اسرائیل می‌شوند.

پیام به نتانیاهو: «حسن نافعه»،‌ استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره در گفتگو با العالم درباره حمله پهپادی به خانه نتانیاهو گفته است که مقاومت لبنان همچنان استوار است و غافلگیری‌هایی برای رژیم اشغالگر دارد. او با اشاره به عبور پهپاد حزب‌الله از سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل و رسیدنش به اهداف حساسی مانند منزل نخست‌وزیر این رژیم، این عملکرد را نشان‌دهنده توانمندی مقاومت لبنان در مقابله با هرگونه تعدی دانسته است.

ورق بر می گردد

هدف قرار دادن دو منطقه مهم توسط پهپادهای شلیک شده از لبنان در کمتر از یک هفته گذشته باعث شده تا برخی ناظران توانایی پهپادی مقاومت را در نتیجه جنگ کنونی سرنوشت ساز بدانند:

«پی‌یر رازو»، مدیر آکادمیک و ژئوپلیتیک بنیاد مطالعات استراتژیک مدیترانه: این واقعیت که حزب‌الله به این پهپادها مجهز است به این معنی است که هنوز هم این گروه می‌تواند اسرائیل را غافلگیر کند. اسرائیل متوجه شده که آسیب ناپذیر نیست و حتی سیستم های ضد موشکی بسیار پیشرفته نیز مانع از عبور پهپادهای حزب الله لبنان نمی شود.

«ژان لوپ سمان»، کارشناس خاورمیانه در اندیشکده مونتاین پاریس: برای حزب الله، چنین حملاتی یک پیروزی در جنگ روانی است و این حملات احتمالا ادامه خواهد داشت.

پهپادهای سرنوشت ساز مقاومت لبنان:

«ابابیل‌۲»: با برد ۱۲۰ کیلومتر که حداکثر سرعت‌ آن به ۳۷۰ کیلومتر در ساعت

«صیاد ۱۰۷»: با توانایی برنامه‌ریزی برای تغییر ارتفاع و جهت پرواز برای فرار از شناسایی راداری

«شاهد۱۰۱»: دارای موتور الکتریکی و بسیار کم صدا با برد ۱۹ کیلومتر و توانایی حمل ۱۰ کیلو مواد منفجره

«شاهد ۱۲۹»: دارای پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴ و توانایی حمل ۴ موشک هوشمند سدید ۳۴۵با وزنی در مجموع ۴۰۰ کیلوگرم

«مهاجر»: با قدرت ۱۰ اسب بخار و قادر به پرواز در ارتفاع ۲ کیلومتری با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت

«کرار»: با سرعتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت و بردی بالغ بر یک هزار کیلومتر و سقف پروازی ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار متر و توانایی حمل محموله جنگی تا ۲۵۰ کیلوگرم

«هدهد»: دارای ۸ موتور و هر بال سه ملخ و حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت با قابلیت برخاستن و فرود عمودی

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه