پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تصویب درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۰:۲۷


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پیشنهاد این سازمان به شورای عالی بیمه، برای رایگان شدن خدمات درمانی افراد بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی، خبر داد. 
به گزارش وبدا، محمدمهدی ناصحی، در سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت، با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور یعنی بیش از ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، گفت: عمدتا اقشار کم درآمد جزو بیمه ‌شدگان این سازمان هستند؛ به طوری که ۲۰ میلیون بیمه شده روستایی داریم و پنج دهک اول جامعه و معادل ۱۲ میلیون نفر بیمه رایگان سازمان هستند. همچنین برای دهک‌های بعدی هم تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است. 
ناصحی درخصوص برنامه سازمان بیمه سلامت برای سالمندان افزود: با توجه به تاکید وزیر بهداشت در بحث سالمندی، پیشنهادی را به شورای عالی بیمه ارائه کردیم تا پرداخت از جیب افراد بالای ۶۵ سال در مراکز دانشگاهی را به صفر برسانیم و 100 درصد خدمات آنها را پوشش دهیم.
وی همچنین به اهمیت ارائه خدمات در منزل برای سالمندان اشاره و عنوان کرد: با توجه به اهمیت این خدمات، برای پوشش بیمه‌‌ای خدمات در منزل سالمندان نیز به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده‌‌ایم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این باره نیز به عنوان مصوبه‌‌ای که ۱۸ سال بر زمین مانده بود، با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی اقدام شد و اکنون بالای ۹۸ درصد اسناد به صورت الکترونیک صادر و رسیدگی می‌‌شود. البته هنوز کامل نیست و هر ایرانی حتما باید یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد. 
ناصحی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه پوشش خدمات درمان ناباروری، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه این خدمات در بخش دولتی و ۷۰ درصد آن در بخش خصوصی پرداخت می‌‌شود.
وی با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: در قالب این صندوق اکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سامانه به عنوان صعب‌العلاج نشاندار شده‌‌اند و خدمات لازم را دریافت می‌‌کنند.
پوشش رایگان بیمه 5 دهک درآمدی 
باعث افتخار کشور است
وزیر بهداشت گفت: پوشش رایگان بیمه برای 5 دهک اول درآمدی باعث افتخار کشور است اما باید عمق بیمه با تقویت پیشگیری و آموزش، بیشتر شود و سواد سلامت ارتقا یابد.
به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی در این مراسم چگونگی استفاده از منابع مالی پایدار در حوزه سلامت را مهم دانست و افزود: باید به صورت بهینه از منابع استفاده کنیم تا شاهد هدررفت منابع نباشیم. در دنیا بیمه‌ها وظیفه آموزش و پیشگیری را بر عهده ‌دارند در حالی‌که همه تصور می‌کنند وظیفه بیمه‌ها، صرفا مربوط به درمان است.
ظفرقندی ادامه داد: اگر در حوزه سرطان با ارائه آموزش و تقویت خوداظهاری و خودمراقبتی اقدام کنیم، می‌توان تا 70 درصد در مراحل اول و دوم، مبتلایان را شناسایی کرد، در صورتی که اگر افراد مستعد بیماری رها شوند و آموزش و پیشگیری تقویت نشود، 70 درصد مبتلایان در مراحل سوم و چهارم شناسایی شده و مراجعه می‌کنند. در مراحل سوم و چهارم بیماری، هزینه‌ها 10 برابر بیشتر از مراحل اول و دوم است و در نهایت، درمان‌های معمول و پیشرفته مانند رادیوتراپی، شیمی درمانی و ایمونوتراپی اثربخش نیست و بیمار هم جان خود را از دست می‌دهد و هزینه‌های تحمیل شده به بیمه‌ها نیز 10 برابر بیشتر می‌شود.
 وی بیان داشت: خوشبختانه سازمان بیمه سلامت در زمینه نسخ الکترونیک از سه چهار سال پیش، پیشگام بوده و پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است اما این گام باید با تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، ثبت خدمات در پرونده و ارسال بازخورد به پزشک خانواده همراه باشد.
وزیر بهداشت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را موجب بهره وری منابع دانست و افزود: در هیچ کشور پیشرفته‌ای یک فرد نمی‌تواند در طول دوهفته، دوبار خدماتی مانند تصویربرداری MRI را دریافت کند و حتی افراد چندماه برای دریافت این خدمات، در انتظار می‌مانند، بنابراین باید ساختار ارائه خدمات، مشخص و براساس قانون و برنامه که همان پزشک خانواده و نظام ارجاع است، باشد.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.