بیش از ۶۰۰ هزار تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی خریداری شد

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۳:۰۱


ارومیه-رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای مهر ماه که برداشت چغندر قند از مزارع استان آغاز شده، بیش از ۶۰۰ هزار تن از مزارع زیر کشت این محصول برداشت و خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو شهبازی در این زمینه افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، این میزان تولید به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن برسد و تحویل ۶ کارخانه قند فعال در این زمینه شود.

وی بیان کرد: از نظر تولید این استان با تولید ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون تن رتبه اول را در کشور دارا بوده و برنامه ابلاغی کشت چغندر قند در سال زراعی جاری ۳۰ هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: قیمت خرید تضمینی در سال جاری به ازای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال است.

شهبازی گفت: با افزایش عیار قیمت نیز افزایش می‌یابد و در قبال تحویل هر تن چغندر قند ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ ۱۲ هزار ریال و ۲ کیلوگرم قند یا شکر به نرخ ۳۰ هزار ریال به عنوان جایزه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار به صورت قرار دادی است و ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در خارج از حوزه کشت شده است.

شهبازی اضافه کرد: مجموع ارزش چغندرقند های خریداری شده بیش از ۱۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال (یکهزار و ۹۷۴ میلیارد تومان) است که از این مبلغ ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

وی گفت: متوسط عملکرد در هکتار کشور ۵۵.۵ تن بوده و عملکرد استان ۶۰ تن در هکتار است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.