روزبه بمانی در جشنواره فیلم کوتاه به خواسته‌اش رسید/ سکوت معنادار در قبال تغییر دبیر فیلم فجر

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۵۳


در آخرین روز از جشنواره چهل‌ویکم «تهران» چه گذشت؟
در آخرین روز از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران سیدعباس صالحی و رائد فریدزاده از جشنواره فیلم بازدید کردند و رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران حضور یافت اما در مقابل پرسش آنها مبنی بر تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر پاسخی نداد و سکوت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ چهارمین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نشست‌های «موسیقی فیلم کوتاه»، «ایده‌پردازی خلاق» و «واقعیت و فراواقعیت» همراه بود. در کنار آن چهره هایی، چون سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، رائد فریدزاده (رئیس سازمان سینمایی)، خیرالله تقیانی پور، روزبه بمانی و ... مهمان روز آخر جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند.

همچنین در این روز، فیلم‌های کوتاه داستانی «نومان»، «حنابندون»، «لیمو از همه چیز خبر داشت»، «رئیس شمایی» و «هلیوس»، «ئاسو»، «سر»، «شلال»، «شیفت»، «کشک‌های شور عزیز»، «تفنگ چخوف»، «نیجریه»، «ژیله مو»، «بدرود پاریس»، «دوبیتو»، «گاوکش»، «کم‌وبیش نامرئی»، «برهوت»، «بهش میگن منمنداس»، «تن‌ها کنار هم»، «جوجه رنگی»، «مرخ»، «تبر»، «خرده سیاره»، «آپاترید»، «جشن هنر»، «شازده کوچولو»، «فیلمی که ساخته نشد» و ... نمایش داده شدند.

همچنین در این روز نامزد‌های بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره معرفی شدند.

ای. آر. رحمان: هندی‌ها مجید مجیدی را قهرمان می‌دانند 

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱ - ۲۰» این رویداد در روز پنجم «درباره خیال» با موضوع «موسیقی فیلم کوتاه» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و با حضور ای. آر. رحمان برگزار شد.

ای. آر. رحمان در ابتدای این نشست گفت: شما با دیدن فیلم‌های زیاد می‌توانید به موسیقی فیلم‌های خودتان برسید، موسیقی باعث می‌شود مخاطب همراه فیلم و کاراکتر و جهان شود. یک نکته‌ای که در کار من حائز اهمیت است؛ این که اصلا دوست ندارم کار کلیشه‌ای انجام دهم و نمی‌خواهم وابسته باشم.

ای. آر. رحمان در ادامه به اهمیت فیلم کوتاه در سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: من قبل از اینکه کار موسیقی فیلم انجام دهم، تیزر‌های تبلیغاتی می‌ساختم و باعث شد من راحت‌تر و باتجربه‌تر وارد دنیای موسیقی فیلم شوم، این موضوع دقیقا برای فیلم کوتاه صدق می‌کند، شما زمانی که فیلم کوتاه می‌سازید پله‌هایی برای ورود به عرصه فیلم سازی بلند ایجاد می‌کنید.

وی افزود: به موسیقی فیلم توجه کنید، اگر از بودجه خوبی برخوردار هستید حتما یک آهنگساز داشته باشید و اگر بودجه خوبی ندارید از نرم افزار‌هایی که نمونه ساز‌ها را دارند استفاده کنید و یا از هوش مصنوعی کمک بگیرید، اما روش حرفه‌ای در این فضا کمک گرفتن از یک آهنگساز حرفه‌ای است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید هوش مصنوعی یا تکنولوژی‌ها می‌توانند جایگزین آدم‌ها در روند تولید فیلم باشند پاسخ داد: این تکنولوژی‌ها خیلی خوب هستند و می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید، اما هر انسانی یک ویژگی خاص دارد و علاوه بر آن خلاقیت‌های فردی هر شخص می‌تواند گاهی بیشتر از این تکنولوژی به کمک شما بیاید.

ای. آر. رحمان در مرود مجید مجیدی گفت: آقای مجیدی مانند اسطوره و قهرمان در هند شناخته شده‌اند و نه تنها از بعد کاری و فیلم‌سازی بلکه روش‌های درست برای درک یک فیلم را آموزش و به ما یاد دادند چطور یک فیلم خلاقانه بسازیم. زمانی که مجید مجیدی پیشنهاد داد تا آهنگسازی محمد رسول الله را بر عهده بگیرم احساس کردم تمام رسالت کاری‌ام را ادا کرده‌ام.

احمد الستی: با تخیل و فانتزی غیرممکن‌ها ممکن می‌شوند

دومین نشست تخصصی «۴۱ ـ ۲۰» روز پنجم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «ایده‌پردازی خلاق» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و با حضور احمد الستی برگزار شد.

احمد الستی استاد این نشست در ادامه درباره تخیل و فانتزی در فیلم‌ها عنوان کرد: نبود تخیل و فانتزی یک معضل بزرگ در سینما است. فیلم کوتاه قرن بیستم به طرز شگفت انگیزی در قرن بیست و یکم دچار تغییر شد. آنچه دیده می‌شود این است که امروز فرصت خوبی وجود دارد که فیلم کوتاه نگاه ویژه‌ای به تخیل داشته باشد و همانطور که گفته شد در تاریخ ایران سابقه تخیل و خلاقیت را در تمام هنر‌ها داشته‌ایم؛ حال چه شده است از آن رو برگردانده‌ایم؟!

وی ادامه داد: درحال حاضر اگر ما مسیر اشتباهی را طی می‌کنیم، تصادفی نیست چراکه فرمول‌هایی که برای فیلمسازان نوشته شده این مسیر را به آنها تلقین کرده است و در نتیجه دچار یک تکرار نابودکننده می‌شویم. در سینمای دنیا شاهدیم که تا چه اندازه حتی فیلم بلند به سوی تخیل حرکت کرده است و فیلمسازان ناشدنی‌ها را شدنی کرده‌اند.

وی درباره ایده تخیل و فانتزی در این اثر گفت: ما با موقعیتی سر و کار داریم که فردی در تخیل خود می‌خواهد از مرگ یک بچه جلوگیری کند و در این میان تنها کاری که به ذهن او می‌رسد مرگ خودش است. نکته، اما شکل خلق این موقعیت است؛ یک توانایی به مرد دونده فیلم داده شده که مطابق واقعیت نیست. آنچه بسیار زیبا به تصویر درآمده این است که فیلمساز فرصتی پیدا کرده تا یک اتفاق ناشدنی را به عملی شدنی تبدیل کند.

بهنام بهزادی: کار هنری نشان دادن واقعیت‌ها است؟

نشست تخصصی «واقعیت و فراواقعیت» با حضور بهنام بهزادی نویسنده و کارگردان سینما در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

بهنام بهزادی در ابتدای این جلسه گفت: وقتی ما از واقعیت صحبت می‌کنیم، آیا آن را به مثابه رئالیسم یا ناتورالیسم یا یک مفهوم کلی‌تر به معنای امر واقع در نظر می‌گیریم؟ بزرگترین چالش ما در این تعاریف، چندگانه بودن تعاریف آنهاست. وقتی می‌خواهیم درباره هنر صحبت کنیم، اگر نتوانیم آن را تعریف کنیم، می‌توانیم سیر تاریخی آن را مرور کنیم.

وی افزود: در قرن شانزدهم نویسنده مشهوری درباره شکسپیر می‌گوید نوشته او بیش از هر نویسنده‌ای آینه راستگویی درباره زندگی است. در چند قرن اخیر و با آمدن رمان بسیاری می‌پرسیدند ما باید امر واقع را بازنمایی کنیم یا باید شکلی از روایت را ارایه بدهیم؟ این نخستین تکانه‌هایی است که به این تعابیر وارد می‌شود. برخی از هنرمندان معتقدند زندگی را نباید به شکل واقعی در فیلم‌ها نشان داد بلکه باید آن را نقد کرد آنچه ما به عنوان رئالیسم در هنر به آن می‌پردازیم اتفاقی در مواجهه با رمانتیسم است.

این کارگردان با انتقاد از هر دو نوع آثار تلخ و سوپرایدئولوژیک اظهار کرد: یک بار فیلم دوستی را دیدم که نشان داده بود تهران تماما چیزی شبیه به جهنم است و این را تعمیم داده بود، به او گفتم دست بردار، تهران این چنین نیست. همچنان که فیلم‌های سوپر ایدئولوژیک موفق نمی‌شوند فیلم‌های این چنینی هم توفیقی پیدا نمی‌کنند گرچه جوایزی هم بگیرند. اما جفت اینها فکر می‌کنند واقعیت موجود را نشان می‌دهند اصلا فرض بر اینکه واقعیت موجود را نشان بدهند، آیا کار هنری می‌کنند؟ ما در جامعه هستیم چه فیلمی بهتر از زندگی ما می‌تواند جامعه را به ما نشان بدهد؟ 

رئیس سازمان سینمایی: فیلم‌کوتاه قلب تپنده سینمای ایران است

رائد فریدزاده؛ رئیس سازمان سینمایی، در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی ملت؛ محل برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، جدای از اینکه به پرسش خبرنگاران مبنی بر زمان مشخص شدن وضعیت دبیر جشنواره فیلم فجر پاسخ نداد، درباره رویکرد حمایتی سازمان سینمایی نسبت به سینمای کوتاه در دوران جدید گفت: حضور در جمع خانواده سینمای کوتاه، مایه احساس خوشبختی است. وقتی انسان در این جو پر از شور و شوق قرار می‌گیرد، قطعا در معرض تسری این احساس قرار می‌گیرد که چقدر می‌توان سینمای کوتاه را مورد حمایت قرار داد. مهم است بدانیم چه می‌شود کرد تا شورونشاط جاری در این فضا به تمامی حوزه‌های سینما تسری پیدا کند.

وی افزود: فیلم‌کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران، به نوعی قلب تپنده سینمای ایران هستند و وقتی شورونشاط جاری در این فضا را می‌بینیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که حال سینما خوب است.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما بخش مهمی از آنچه به‌عنوان انتظارات در زمینه حمایت از فیلم‌کوتاه مطرح می‌شود را جز وظایف سازمان سینمایی می‌دانیم و معتقدیم که بی‌تردید این دست حمایت‌ها ضمن استمرار باید گسترش هم پیدا کند.

فریدزاده درباره برگزاری جشنواره «تهران» در حد فاصل تغییر دولت و کیفیت تعامل با برگزارکنندگان این رویداد هم گفت: ما همگی عضو یک خانواده هستیم و این دست تغییرات، شبیه به دوی امدادی است. مهم این است که در این فرآیند دست به دست شدن مسئولیت‌ها، چارچوب‌ها حفظ شود و همین حفظ چارچوب‌ها امروز منجر به این رونق شده است. به همین دلیل هیچ خلل و انقطاعی قرار نیست در این جریان اتفاق بیافتد.

وی افزود: کیفیت برگزاری جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، بسیار بالاست. حضور جوانان و شوروشوقی که آنها دارند در کنار نگاه جشنواره به حوزه‌های جدید مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، نشان می‌دهد که جشواره‌ای پیشرو در حال برگزاری است و یک رویداد زنده و پویا است.

هاشم میرزاخانی: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک رویداد پیشتاز است

هاشم میرزاخانی؛ مدیرعامل موسسه سینماشهر با حضور در پردیس سینمایی ملت با تاکید براینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از قدرتمندترین و پیشتازترین جشنواره‌های کشورمان است که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یک رویداد پیشتاز و استخوان خرد کرده وارد دهه پنجم فعالیتش شده و همین قدمت نشان دهنده روند رو به جلوی جشنواره بوده است.

وی با بیان اینکه فیلمسازان بسیار شاخصی در دهه‌های مختلف از انجمن و این جشنواره به سینمای بلند معرفی شده‌اند، ادامه داد: اگر به جشنواره‌های فیلم‌های بلند و مستند نگاه کنیم، عمده برگزیدگانشان حتما سابقه حضور در این جشنواره را داشته‌اند و فیلم کوتاه تهران همیشه توانسته به عنوان یک رویداد انگیزه‌بخش، معرفی کننده و پیش‌برنده عمل کند. در این مسیر با اینکه نام انجمن، سینمای جوان است، اما ریشه‌دارترین مجموعه سینمایی کشور است که توانسته هر ساله بهتر از دوره‌های قبلش عمل کند و به معرفی افراد شایسته در حوزه‌های تکنیکی، دانش سینمایی و فیلم‌نامه بپردازد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر به دستاورد‌های چند سال اخیر جشنواره تهران پرداخت و عنوان کرد: طی دو سه سال گذشته وقتی به خروجی‌های جشنواره نگاه می‌کنیم، جای خوشحالی و بالندگی دارد چنین جوانان مستعدی در حوزه فیلمسازی فعال هستند.

میرزاخانی بیان کرد: بخش عمده فیلم سازانی که امروز در کشورمان می‌درخشند واقعا بچه‌هایی بودند که در این انجمن و از طریق این جشنواره معرفی شدند و توانستند جایگاه خوبی در حوزه هنر و تولید فیلم پیدا کنند.

وی با اشاره به تنوع فرهنگی و اقلیمی کشورمان بیان کرد: خوشحالیم در کشوری زیست می‌کنیم که دارای چهار فصل متفاوت است؛ از دریا تا بیابان و از جنگل تا خشکی شامل این اقلیم متنوع است که یک گوناگونی و رنگین‌کمان فرهنگی را در کشور به وجود آورده است.

میرزاخانی تنوع فرهنگی و قومی در جشنواره فیلم کوتاه تهران را ناشی از ویژگی گستردگی فرهنگی ایران دانست و عنوان کرد: ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگ، اقوام و زبان در کشورمان حاکم است، در هیچ‌جای جهان وجود ندارد و این مساله به فیلمساران جوان ما ظرفیت مهمی بخشیده است و انجمن سینمای جوانان ایران در این زمینه با هدف‌گذاری درست به آن پرداخته است.

میرزاخانی ایران را یکی از ۱۰ کشور برتر فیلمسازی در جهان معرفی کرد و افزود: فیلمسازان جوان این رویداد از مناطق و زیستگاه‌های متنوع ایران در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند و هرکدام از آنها در نهایت به سینمای حرفه‌ای راه خواهند یافت و در این مسیر مقوله تکنیک و تکنولوژی مهم است. ورود جشنواره تهران به مساله هوش مصنوعی موضوع جدید دیگری است که اگر رخ نمی‌داد، شاید این دستاورد‌ها محقق نمی‌شد.

روزبه بمانی: همیشه دلم می‌خواست نقشی در حوزه فیلم کوتاه داشته باشم

روزبه بمانی؛ شاعر و خواننده که تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه «حنابندون» به کارگردانی عرفانه کریمی را برعهده داشته است، به پردیس سینمایی ملت؛ خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آمد و در کنار مخاطبان جشنواره به تماشای فیلم نشست.

این هنرمند درباره علت تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه «حنابندون» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که پیشینه سینمایی من بسیار بیشتر از سابقه حضور من در فضای موسیقی است و همیشه علاقه‌مند بودم تا آن‌جایی که در توان دارم چه از نظر نوشتن و چه از نظر ساختن در این حوزه نقشی داشته باشم. طرح فیلم «حنابندون» برای من دوست‌داشتنی بود و تا جایی که در توان داشتم سعی کردم به فیلمسازی که مطمئن هستم آتیه خوبی دارد، کمک کنم.

تهیه‌کننده «حنابندون» در پاسخ به این پرسش که آیا همان ذهنیتی که نسبت به فیلمنامه داشته، روی پرده سینما دیده است، گفت: من همیشه سخت‌گیر بوده‌ام و همواره فکر می‌کنم نتیجه کار می‌تواند خیلی بهتر باشد، اما معتقدم برای تجربه دوم فیلمسازی یک کارگردان جوان که خصوصا یک فیلمساز زن است، ساخت «حنابندون» تجربه موفقی است.

این ترانه‌سرا و خواننده درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و به طور کلی سینمای کوتاه عنوان کرد: من خیلی به فیلم کوتاه علاقه‌مندم و بسیار آن را دنبال می‌کنم. امیدوارم فیلمسازان سینمای کوتاه مدت طولانی را به ساخت فیلم کوتاه اختصاص دهند و تعداد زیادی کار را مقابل دوربین ببرند و این ذهنیت در آنها ایجاد نشود که پس دو و سه فیلم کوتاه برای ساخت یک کار بلند الزامی وجود دارد چراکه در سینمای بلند آثاری را می‌بینیم که ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای یک فیلم کوتاه هستند، اما در یک کار بلند الکن مانده‌اند.

بمانی در پایان درباره آینده سینمای کوتاه بیان کرد: این نسل در طول این سال‌ها نشان داده که با نسل‌های گذشته بسیار متفاوت است و خیلی جدی‌تر و عمیق‌تر به مسائل نگاه می‌کند. هرچند که همیشه نسل‌های گذشته نگاه از بالا به پایینی به نسل جوان دارند، اما من بسیار خوشحالم که بچه‌هایی جوان و کم سن و سال در ابتدای مسیر کسب تجربه، آثاری چنین باکیفیت می‌سازند و این فضا نوید اتفاقات درخشانی را می‌دهد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه