گودرزی: دغدغه اصلی «آپاترید» نقد مهاجرت غیرقانونی است

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۱:۰۱


تهیه کننده فیلم کوتاه «آپاترید» هدف از ساخت این فیلم کوتاه را نقد مهاجرت غیرقانونی و عواقب چنین پدیده ای دانست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ «آپاترید» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمدحسین حسینی روایت یک خانواده افغانستانی است که مهاجرت غیرقانونی در ایران منجر به چالش برای آنها شده است. این فیلم با بازی علی باقری، فاطمه میرزایی و عالم صبور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

گودرزی در گفتگو با خبرنگار برنا و در توضیح اهمیت تولید «آپاترید» گفت: این فیلم قصه پدری است که برای خانواده‌اش می‌جنگد و با انتخاب اشتباهش یعنی مهاجرت غیرقانونی به خانواده‌اش آسیب زده است اما فارغ از افغان بودن او پدری است که فرزندش را دوست دارد و درحال تلاش برای خانواده اش است؛ در اینجا جایگاه پدر بودنش اهمیت دارد.

وی ادامه داد: دغدغه ما در این فیلم نقد مهاجرت بود. آقای حسینی کارگردان «آپاترید» به دلیل این که رشته تحصیلی‌اش که حقوق است، پیشتر با چنین داستانی مواجه شده و از نزدیک شاهد چنین اتفاقی بوده است. بنابراین این موضوع را مطرح کرد و پس از موافقت، حاصل تجربه‌اش را به نگارش درآورد و فیلم کلید خورد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شخصی خود نسبت به «آپاترید» چیست، بیان کرد: قصه‌های اجتماعی که به موضوعات روز می‌پردازند همیشه برای من جذاب هستند؛ مثلا در برهه کنونی می‌شود درباره فلسطین بسیار کار کرد و به اتفاقاتی که شاهدش هستیم، پرداخت. موضوع غزه و مهاجران افغان مسائل روز هستند که می‌شود به دور از سیاه‌نمایی معضلات و زوایای آنان را به تصویر کشید که شاید همین تولیدات بعدها منجر به راهکاری برای حل مشکلات شود.

وی در توضیح موضوع «آپاترید» گفت: این فیلم می‌خواهد بگوید که مهاجرت غیرقانونی و ترک سرزمین مادری به هر قیمتی درست نیست و ما در این قصه مساله‌ای انسانی را روایت می‌کنیم که این روزها در جامعه‌مان تبدیل به بحران شده است.

گودرزی درباره مهم‌ترین چالش ساخت «آپاترید» توضیح داد: مهمترین چالش برای من بحث بازیگران بود که باید افغانی می‌بودند اما از میان کسانی که می‌شناختیم برخی به دلیل جنس قصه دوست نداشتند آن را بازی کنند و برخی توانایی کافی را نداشتند. به همین دلیل نظرم این بود که نقش اصلی قصه را بازیگری که قبلا در سینمای ما کار کرده بود ایفا کند؛ اما پس از این که تست‌های بازیگران افغان را دیدم با همفکری کارگردان به این نتیجه رسیدیم که بازیگری غیر چهره و شناخته نشده بهتر می‌تواند مضمون و پیام قصه را به مخاطب منتقل کند. در نهایت از این دوستان افغان یعنی عالم صبور و فاطمه میرزایی دعوت به همکاری کردیم.

محمد گودرزی در پایان گفت: نکته مهم این است که «آپاترید» یک دیدگاه متفاوت نسبت به مهاجران افغانستانی در ایران را مطرح می‌کند و با چنین رویکردی یک قصه متفاوت ساخته است که ارزش دیدن دارد، پس توصیه می‌کنم مخاطبان حتما آن را تماشا کنند. چون حداقل خود من فیلمی که در چنین فضایی درباره مهاجران افغانستانی تولید شده باشد را ندیده‌ام و به نظرم این موضوع حائز اهمیت است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه