نیت همتی از اعلام کسری بودجه بیشتر از رقم واقعی/ برنامه افزایش قیمت دلار است؟

تین نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۱:۰۳


یک اقتصاددان معتقد است رقمی که همتی برای کسری بودجه گفته واقعی نیست.

تین نیوز |

یک اقتصاددان معتقد است رقمی که همتی برای کسری بودجه گفته واقعی نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از هم میهن، دکتر مرتضی افقه عنوان کرده کسری بودجه امسال یک بالقوه برای افزایش تورم تا پایان سال خواهد بود.

وزیر اقتصاد گفته امسال حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. دولت چه راه کارهایی را تا پایان سال باید دنبال کند تا این کسری جبران شود؟

به نظر من رقمی که آقای همتی گفتند کمی غیرواقعی و زیاد است و گویی می خواهند بستری را فراهم کنند تا به هدف خود که افزایش نرخ ارز است برسد. دولت فعلاً به دنبال این است تا از طریق افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی، کسری بودجه را جبران کند، منتها من جزو افرادی هستم که بارها هشدار داده ام شرایط اقتصادی و مردم به گونه ای نیست که چنین شوکی را تحمل کنند.

پیشنهاد من این است که دولت به جای اینکه به دنبال منابع درآمدی دیگری باشد بهتر این است که هزینه های اضافی خود را که بسیار انبوه است کاهش دهد و امیدوارم در بودجه سال ۱۴۰۴ نیز این کاهش هزینه ها را در نظر گرفته باشد. از سال ۱۳۹۷ به این سو، دولت حسن روحانی و دولت مرحوم رئیسی هر چه مالی که از فروش شرکت ها و اموال دولتی و فروش اوراق قرضه بوده را مصرف کرده اند و بعید است پولی مانده باشد.

دولت سیزدهم تا حدی که ظرفیت بود و حتی فراتر از آن مالیات ها را افزایش داد بنابراین واقعاً منابع مالی خاص و جدیدی وجود ندارد و دولت آقای پزشکیان باید کاهش ردیف هزینه های موازی و یا ردیف هزینه هایی که به  تولید ملی کمک نمی کنند را آغاز کند. البته اگر از صندوق ملی توسعه نیز پولی مانده باشد می توانند استفاده کنند و این بهتر از افزایش قیمت ها است.

دولت یک بار از صندوق توسعه برداشت داشته، برداشت دوباره از آن چه تبعاتی خواهد داشت؟

برداشت از صندوق توسعه به نوعی تزریق پول تلقی می شود و باعث تورم خواهد شد.همچنین دولت می تواند اوراق منتشر کند وآن را بفروشد که البته با نرخ سودی که دارند و نرخ تورمی که در جامعه وجود دارد، قطعاً خریدار معمولی نخواهد داشت؛ مگر اینکه مثل همیشه آن را به بانک ها و یا پیمانکاران تحمیل کنند. اگر به بانک ها بدهند عملاً استقراض از بانک مرکزی محسوب می شود که همین رویه باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد. اگر دولت قیمت بنزین و نرخ ارز را هم افزایش دهد باز هم شاهد افزایش تورم خواهیم بود بنابراین کسری بودجه یک بالقوه برای افزایش تورم تا پایان سال خواهد بود.

دولت روز گذشته بودجه سال ۱۴۰۴ را به مجلس برد و بعید نیست سال آینده نیز دچار کسری بودجه شویم، فکر می کنید دولت چه تدابیری باید داشته باشد؟

من بارها این را گفته ام که کاش دولت سیزدهم از فرصت ها استفاده می کرد و مسئله تحریم ها را حل می کردند. راه حل کوتاه مدت من برای دولت چهاردهم این است که تلاش کنند تا تحریم ها لغو شود تا دوباره درآمد نفت داشته باشیم. البته باز تاکید می کنم که این یک شیوه کوتاه مدت است و مشکلات را در درازمدت حل نمی کند. با توجه به انتخابات آمریکا و معلوم نبودن پیروز نهایی آن فعلاً نمی توان پیش بینی کرد که تا پایان سال مسئله تحریم ها حل خواهد شد یا خیر.

به نظر من اگر دموکرات ها پیروز شوند، برای اینکه دولت پزشکیان در سال آینده مشکل کسری و یا کاهش بودجه نداشته باشد باید مذاکرات را شروع کنند و مشکل تحریم را حل کنند وگرنه در نبود درآمدهای نفتی هیچ مالی دیگری وجود ندارد و باز دولت مجبور خواهد شد از بانک مرکزی استقراض کند و به مردم فشار بیاورد. اگر مشکل تحریم حل نشود مشکلات سال بعد بیشتر از امسال خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه