کاهش سن ابتلا به سرطان در زنان ایرانی

افکار نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۴۱


دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس با بیان این که سرطان معده در مردان و سرطان پستان در بانوان بالاترین آمار ابتلا را دارد، گفت: سن ابتلای بانوان ایرانی به سرطان پستان ۱۰ سال زودتر از استاندارد جهانی است که جای تأمل و نگرانی دارد.

سید جواد مولا؛ دبیر علمی کنگره "کنسرژنومیکس" درباره افزایش سالانه نرخ ابتلا به سرطان در کشور هشدار داد و اظهار کرد: سرطان معده در مردان و سرطان پستان در بانوان بالاترین آمار ابتلا را دارد.

وی افزود: در این میان سن ابتلای بانوان ایرانی به سرطان پستان 10 سال زودتر از استاندارد جهانی است که جای تأمل و نگرانی دارد. به لحاظ ژنتیکی زنان ایرانی استعداد بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

دبیر علمی کنگره "کنسرژنومیکس"، ژنتیک، تغذیه و سن را در ابتلا به انواع سرطان مؤثر دانست و گفت: علت بالا رفتن نرخ رشد ابتلا به بیماری سرطان پیری جمعیت است. مصرف بالای فست‌فود، الکل، سیگار، آلودگی‌های محیطی و استرس نیز احتمال بروز سرطان را تا 30 درصد بالا برده است.

وی با بیان این‌که سبک زندگی سالم احتمال سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اظهار کرد: با تغذیه سالم و ورزش آمار ابتلا به سرطان به نصف کاهش می‌یابد.

مولا، ابتلا به سرطان معده را با وجود عفونت دستگاه گوارش مرتبط دانست و بیان کرد: عفونت "اچ پیلوری" (عامل زخم معده) با بهداشت مواد غذایی مرتبط است و عفونتی است که پیش‌نیاز ابتلا به سرطان معده محسوب می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس گنجاندن مواد غذایی مانند حبوبات و ادویه‌هایی مانند زردچوبه را به رژیم غذایی ضروری دانست و گفت: حذف این مواد از چرخه غذایی نسل جدید را مستعد بیماری کرده است.

مولا هدف از برگزاری این کنگره را ایجاد شبکه‌ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت‌های دانش‌بینان و خیرین حوزه سرطان با هدف توسعه روش‌های نوین تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و فردمحور و ارتقای خدمات‌رسانی نوین به بیماران مبتلا به سرطان برشمرد.

وی گفت: این رویداد دومین تجربه برگزاری کنگره نسل چهار در کشور است که در سه محور اصلی علمی، تجاری‌سازی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برگزار می‌شود.

دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس افزود: ژنومیکس بزرگترین کنگره بین‌المللی علمی است که بیش از 3200 پژوهشگر، پزشک و متخصص در آن شرکت کرده‌اند. دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس 2 تا 4 آبان در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. در بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی این کنگره جایزه ای به نام جایزه مکسا با هدف توسعه غربالگری، پیشگیری از سرطان و ارتقا و فراگیری مراقبت‌های حمایتی و تسکینی طراحی شده که قرار است امسال، برای دومین بار به یکی از تشکل‌های مردمی فعال در حوزه سرطان اهدا شود.

میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین 45 تا 55 سال است که در کشورهای دیگر شیوع آن از 50 الی 60 سالگی است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه