نیویورک تایمز: چین، روسیه و ایران از بریکس برای به چالش کشیدن قدرت ایالات متحده در حوزه تحریم اقتصادی استفاده می کنند

جماران . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۳:۲۳


برخی از کشورها، از جمله چین، روسیه و ایران، می خواهند از بریکس برای به چالش کشیدن قدرت ایالات متحده، به ویژه توانایی آن در اعمال تحریم های اقتصادی استفاده کنند. سایرین مانند هند و برزیل بیشتر به اصلاح مؤسسات جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول علاقه مند هستند تا به نیازهای کشورهای در حال توسعه خدمت رسانی کنند.

پایگاه خبری جماران: شانزدهمین نشست سالانه بریکس در کازان روسیه به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور توجه رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است. نیویورک تایمز در گزارشی در این باره می نویسد: روسای جمهور روسیه و چین به دنبال فرار از تحریم‌ها، «نظم جهانی عادلانه» را وعده می‌دهند.

رهبر روسیه می خواهد خود را به عنوان یک دولتمرد جهانی معرفی کند، حتی در شرایطی که ایالات متحده و متحدان غربی آن تلاش می کنند او را منزوی کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که از سوی غرب به دلیل جنگ در اوکراین منزوی شده بود، روز سه شنبه با استقبال از رهبران چین، هند و آفریقای جنوبی در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای بازارهای نوظهور که برای ایجاد تعادل مجدد در جهان تلاش می کنند، به پیروزی دیپلماتیک دست یافت. نظمی که اکنون تحت سلطه ایالات متحده است.

پوتین که به دلیل حکم بازداشتش از سوی دادگاه کیفری بین المللی، نمی تواند آزادانه به خارج از کشور سفر کند توانست با پهن کردن فرش قرمز برای افرادی مانند شی جین پینگ، رهبر ارشد چین و نارندرا مودی نخست وزیر هند خود را به عنوان یک دولتمرد جهانی معرفی کند.

هواپیمای شی پیش از فرود در کازان توسط یک جت جنگنده روسی اسکورت شد تا در مقابل فرش قرمز قرار گیرد که شامل یک گارد افتخاری و زنانی با لباس‌های سنتی با بشقاب‌های پر از تنقلات تاتاری معروف به چاک چاک بود. پوتین از رهبران حاضر در کازان در قلعه ای پرآذین با قدمت چند صد ساله پذیرایی کرد.

ملاقات با رهبران خارجی برای  پوتین تقریبا محدود شده و او سعی کرد از این گردهمایی برای نشان دادن اینکه متحدان قدرتمند و با نفوذی در جهان دارد استفاده کند. او در ابتدای یک نشست دوجانبه به شی که او را دوست عزیز خطاب کرد، گفت: «همکاری روسیه و چین در امور بین‌الملل یکی از عوامل اصلی ثبات‌بخش در جهان است. ما به همکاری برای ایجاد یک نظم جهانی عادلانه ادامه خواهیم داد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، این اجلاس شاید مهم‌ترین رویداد بین‌المللی در روسیه از زمانی است که پوتین دستور حمله به اوکراین در فوریه 2022 را صادر کرد. در طی سه روز،  پوتین همچنین میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اولین عضو ناتو که علاقه خود را برای پیوستن به این گروه از کشورها اعلام کرد و دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، خواهد بود.

اوکراین دیدار برنامه ریزی شده  گوترش با  پوتین را محکوم کرده است، که انتظار می رود رهبر روسیه از آن برای تقویت بیشتر این دیدگاه خود مبنی بر اینکه روسیه از انحراف جهانی که غرب آن را مطرح می کند، استفاده کند.

هانا نوت از مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین در کالیفرنیا، می‌گوید: اینکه روسیه 22 رهبر و نمایندگان بیش از 30 کشور را در دو سال و نیم پس از این جنگ به کازان می‌آورد، نه تنها نشان می‌دهد که پوتین در سطح بین‌المللی منزوی نشده اما همچنین نشان می دهد جنگ در اوکراین به یک امر عادی جدید تبدیل شده است، چیزی که به عنوان ویژگی واقعیت بین‌المللی پذیرفته شده است.

این گروه که به عنوان بریکس شناخته می شود -مخفف برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی- امسال گسترش یافت و شامل مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی شد. این گروه روی هم تقریباً نیمی از جمعیت جهان و بیش از 35 درصد از تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند .

نارندرا مودی پس از اینکه پوتین را در آغوش گرفت، گفت: «ما بر سر درگیری بین روسیه و اوکراین در تماس بوده ایم. ما معتقدیم که اختلافات فقط باید از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شوند. ما کاملاً از تلاش‌ها برای بازگرداندن سریع صلح و ثبات حمایت می‌کنیم.»

مودی رابطه خود را با دو طرف جنگ یعنی روسیه و اوکراین به خوبی هدایت کرده است. این دومین سفر او به روسیه در سه ماه گذشته است، او در ماه آگوست نیز به اوکراین سفر کرد. هند با خرید نفت با تخفیف از شرکت‌های روسی که تحت تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار گرفته‌اند، به تقویت اقتصاد روسیه کمک کرده است.

برخی از کشورها، از جمله چین، روسیه و ایران، می خواهند از بریکس برای به چالش کشیدن قدرت ایالات متحده، به ویژه توانایی آن در اعمال تحریم های اقتصادی استفاده کنند. سایرین مانند هند و برزیل بیشتر به اصلاح مؤسسات جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول علاقه مند هستند تا به نیازهای کشورهای در حال توسعه خدمت رسانی کنند.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند که گنجاندن بیشتر کشورهای عضو احتمالاً رسیدن به اجماع را برای این گروه دشوارتر می کند. موضوع کلیدی این اجلاس تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی شبیه به شبکه بانکی جهانی موسوم به SWIFT است که روسیه به دلیل تهاجم خود به اوکراین از آن مستثنی شده بود. مذاکرات همچنین برای افزودن کشورهای بیشتری به گروه، از جمله یک گروه جدید «شریک» که نیاز به مشارکت کمتر کشورهای ذینفع دارد، در جریان است.

با این حال، هانا نوت از مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین در کالیفرنیا  می گوید که بسیاری از فعالیت‌ها در این اجلاس «بیشتر نمایشی است تا محتوایی» و تأکید کرد که تأثیر محدودی بر تلاش‌های جنگی روسیه خواهد داشت.

او گفت: «همه این شرکا در بریکس و شرکای آن به اقتصاد روسیه کمک کردند، حمایتی که معنادار بود و به روسیه اجازه داد جنگ در اوکراین را طولانی کند. اما این کافی نیست که روسیه را در موقعیتی قرار دهیم که واقعاً در جنگ پیروز شود.»

کازان پایتخت منطقه تاتارستان روسیه است که حدود 800 مایل از خط مقدم با اوکراین فاصله دارد. با وجود مسافت، این منطقه در معرض حملات دوربرد هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی از جمله در آوریل امسال قرار گرفته است. تدابیر امنیتی در کازان به ویژه با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و محدودیت رفت و آمد در اطراف شهر شدید است.

کپی شد
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه