رمزگشایی از ماموریت ویژه بلینکن در خاورمیانه/ آخرین تقلای آمریکا

دنیای اقتصاد . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۳:۴۷


اقتصادنیوز : همزمان و در شرایطی که وزیر امور خارجه آمریکا نشستی دو ساعته با «بی بی» داشت، خبرگزاری آکسیوس با انتشار گزارشی مدعی شد که «طرح پیشنهادی از سوی مصر با هدف آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش بس دو هفته‌ای آماده شده، گفته می‌شود هدف از ارائه این طرح شکست بن بست حاکم است.

به گزارش اقتصادنیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه پس از ترور شهید یحیی سنوار، وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به نوشته رسانه‌ها، او در دیدار با بنیامین نتانیاهو، از نخست وزیر اسرائیل خواست تا در شرایط کنونی زمینه را برای آزادی گروگان‌ها هموار کرده و برای برقراری آتش بس در غزه و سرمایه گذاری در این نوار باریکه بستر سازی کند. در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن در جریان نشست دو ساعت و نیم روز سه‌شنبه خود با «بی بی» در شرق بیت المقدس بر لزوم افزایش کمک‌های بشردوستانه اسرائیل به غزه تاکید کرده است. یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده که رایزنی‌های اخیر را سازنده و مثبت توصیف کرده ضمن اشاره به رایزنی‌های بلینکن با نخست وزیر اسرائیل و یوآو گلانت، وزیر دفاع این بازیگر مدعی شد در شرایط کنونی تلاش‌ها برای دستیابی به موفقیتی استراتژیک ادامه دارد و باید در این مسیر گام‌های مشخصی نیز برداشته شود.

به ادعای ناظران وزیر امور خارجه آمریکا که تاکنون چندین سفر بی‌نتیجه به منطقه داشته، چشم انداز مثبتی در باب توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس نمی‌بیند. همزمان تحلیلگران نیز می‌گویند در حالی که تنها دو هفته مانده به انتخابات ایالات متحده باقی مانده، دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده به تکاپو افتاده و به نظر می‌رسد این آخرین ماموریت بلینکن در خاورمیانه برای برقراری آتش بس باشد. گاردین در باره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل نوشته، «با شعله ور شدن جنگ در غزه و رویارویی گسترده نیروهای اسرائیل با حزب‌الله، امروز پاسخ تلافی جویانه احتمالی (ادعایی) اسرائیل به ایران دیپلمات‌های بین‌المللی را به تحرک وا داشته است. در همین راستا گفته می‌شود بلینکن قرار است سرزمین‌های اشغالی را به مقصد عربستان، قطر و امارات ترک کند. پیشتر گفته شده بود که بعد از اسرائیل، اردن مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه است ، اما فعلا ریاض میزبان بلینکن خواهد بود.»

مشروح این گزارش را در اقتصاد «آخرین تیر ترکش آنتونی بلینکن؛ واشنگتن به تقلا افتاد/ رمزگشایی از سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و عربستان» بخوانید.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه