اهداف رئیس‌جمهور و هیأت همراه در اجلاس بریکس

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۳۷


سیاسی » مجلس شورای اسلامی
178 بازدید
‍ پ

اهداف رئیس‌جمهور و هیأت همراه در اجلاس بریکس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، استحکام روابط ایران با قدرت‌های برتر جهان را از جمله اهداف رئیس‌جمهور و هیأت همراه در اجلاس بریکس برشمرد و گفت: مذاکرات و تفاهم نامه‌های انجام شده در این اجلاس برای تمام کشورهای عضو از جمله ایران روند مثبت و اثرگذاری دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام موسی احمدی در گفت‌وگویی، درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه برای حضور در اجلاس بریکس گفت: دولت چهاردهم از ابتدای فعالیت خود توسعه روابط با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داد و رئیس جمهور با سفربه کشورهایی نظیر قطر، عراق، ترکمنستان علاوه بر سفرهایی که دستگاه دیپلماسی کشور برای ارتقاء روابط با همسایگان دارد، نشان داد رویکرد مهم دولت تقویت و استحکام این روابط است.

وی تاکید کرد: درموضوع دیپلماسی انرژی به هر میزان که جمهوری اسلامی بتواند با کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند و برزیل که از جمله کشورهای عضو بریکس هستند، روابط خود را توسعه دهد، تاثیر مهم و مثبتی در اقتصاد و سیاست کشور ایفا خواهد کرد.

نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس ۴۰ درصد جمعیت و ۲۶ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: مذاکرات و تفاهم نامه‌هایی که در بریکس انجام می‌شود، برای تمام کشورهای عضو روند مثبتی در بردارد.

بریکس الگوی موفقی برای چندجانبه‌گرایی در جهان است

احمدی با بیان اینکه بریکس الگوی موفقی برای چندجانبه‌گرایی در جهان است که روند توسعه را برای کشورهای عضو هموار خواهد کرد، یادآور شد: سامانه پرداخت مالی اختصاصی «بریکس پی»، نقش بسیار مهم در تسهیل مبادلات میان اعضا و تضعیف جایگاه یکجانبه دلار در تجارت جهانی ایفا خواهد کرد و کشورهایی نظیر چین، روسیه، هند و برزیل به این رویکرد تاکید دارند.

احمدی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس از مهمترین کشورهای تولید کننده کالا و مواد خام در جهان به شمار می‌روند، گفت: از طرفی جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی از جمله کشورهای قدرتمند جهان است و باید برای بازاریابی درست این انرژی، روابط خود را با کشورهای همسو با کشور مستحکم کرد که دولت چهاردهم به درستی در مسیر تحقق این اهداف گام بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس به درستی ظلم اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و لبنان را محکوم کرد، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور در این اجلاس به آن اشاره کرد، جمهوری اسلامی آتش‌بس فوری و دائمی و عقب‌نشینی کامل نظامیان رژیم اشغالگر از مناطق تحت اشغال را پیگیری می‌کند تا هر چه سریعتر امدادرسانی فوری به مردم غزه و آوارگان لبنان انجام شود.

رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه در حال برگزاری است و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس حضور دارد.

او ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و گفت: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین در سخنانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس با تاکید بر این که بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند، گفت: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.