غلامرضا جلالی دستیار ویژه رییس جمهور کیست؟

اقتصاد ۲۴ . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۱۴


غلام‌رضا جلالی فراهانی سرتیپ سپاه، امروز و با حکم مسعود پزشکیان دستیار ویژه او در امور پدافند غیرعامل شد.

اقتصاد۲۴- غلامرضا جلالی فراهانی با حکم مستقیم مسعود پزشکیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل کشور شد

غلامرضا جلالی فراهانی کیست؟

غلامرضا جلالی فراهانی سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۳۷ به دنیا آمده است.

سردار جلالی از سال ۱۳۸۴ تاکنون به‌عنوان رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور فعالیت می‌کند و امروز هم در تاریخ دوم آبان ماه ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان او را به سمت دستیار ویژه رییس جمهور در امور پدافند غیرعامل کشور منصوب کرد.

جلالی دانش‌آموخته کارشناس ارشد مهندسی معماری و نیز کارشناس ارشد علوم دفاعی است و در سال‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق هم یکی از اعضای سپاه پاسداران بود.

او پیش از انتصاب به عنوان رییس سازمان پدافند غیر عامل، ریاست اداره مهندسی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت. وی به عنوان شخصیت حقوقی در دولت سیزدهم به عضویت شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی جمعیت هلال احمر درآمد.

دیدگاه‌های جنجالی غلامرضا جلالی

غلامرضا جلالی تاکنون بار‌ها و بار‌ها در مورد مسائل گوناگون اظهارنظر‌هایی کرده که جنجال‌های زیادی به راه انداخته است. در ادامه به چند مورد از دیدگاه‌ها و اظهارنظر‌های او در مورد مسائل گوناگون اشاره می‌کنیم.

دیدگاه غلامرضا جلالی درباره ارتباط میان شبکه‌های اجتماعی و قتل در میان جوانان ایرانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی می‌گوید کسانی که اجازه دادند شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران آزادانه فعالیت کنند، «مجرم» هستند، زیرا شرایطی را رقم زدند که به ادعای او، «برخی از جوانان پاک به افرادی بدتر از داعش تبدیل شوند».

او پس از اعدام مجیدرضا رهنورد از بازداشت‌شدگان اعتراضات در مشهد روز ۲۱ آذر، شامگاه جمعه ۲۵ آذر در مراسم یادبود شهدا در قم سخن می‌گفت، بدون نام بردن از مجیدرضا رهنورد و اشاره به اعدام وی افزود: «قاتل دو جوان مشهدی تا سه سال قبل اهل مسجد و هیئت بود و امروز چنان خشونت به خرج می‌دهد که تعجب‌آور است و باید دید چه اتفاقی افتاده است که این شرایط در این جوان ایجاد شده.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در تکمیل ادعا‌های خود اظهار داشت: «شبکه مجازی رها و ول، جوانان ما را قاتل کرده است و اگر فردی شش ماه در این فضا قرار گیرد، فکرش تغییر پیدا می‌کند.»

ماجرای ابر و برف‌دزدی به روایت غلامرضا جلالی

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، در تیر ۹۷ مدعی شد که بر اساس نتایج یک «مطالعه مراکز علمی»، تغییرات اقلیمی در ایران «مشکوک به دخالت خارجی‌ها است».

وی تاکید کرد که «تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشور‌های همسایه، ابر‌های در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلالی همچنین بدون ذکر نام گفت که برخی کشور‌ها از ایران «ابردزدی و برف دزدی» می‌کنند.

او در اینباره هم‌چنین گفته بود طی چهارسال گذشته، همه ارتفاعات بالای دو هزار و ۲۰۰ متر از افغانستان تا مدیترانه «پر از برف» بوده، ولی ارتفاعات ایران «خشک» بوده است.

او این سخنان را درصورتی بیان کرد که جزییاتی درباره نام این «مراکز علمی» و نتایج این «مطالعه» بیان نکرده است.

این سخنان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت.

واکنش سازمان هواشناسی به این ادعا

ساعاتی پس از بیان این گفته‌ها احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که «ابردزدی و برف دزدی» ازسوی کشور‌های دیگر ممکن نیست.

وظیفه همچنین گفت که هنوز تکنولوژی‌ای که بتواند جو را تغییر بدهد، وجود ندارد.

او همچنین گفته بود: «اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت. ایران دچار خشکسالی‌های ممتد است و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست. مطرح کردن این مباحث نه تنها مشکلی را از ما حل می‌کند، بلکه باعث می‌شود از چاره‌اندیشی درست منحرف شویم.»

پیشنهاد جلالی برای آتش‌زدن دلار در خیابان

غلامرضا جلالی سازمان پدافند غیرعامل ایران چندی پیش پیشنهاد کرد که مردم به منظور «حمله تمام عیار به نقطه ضعف دشمن»، دلار‌های خود را در خیابان به آتش بکشند.

ضمن انتقاد از «کم‌توجهی» مسئولان وزارت خارجه نسبت به «اتلاف وقت» کشور‌های اروپایی‌ها در مورد اجرای تعهداشان در قبال برجام، تصریح کرد که «اروپایی‌ها ما را در مقابل تیراندازی اقتصادی آمریکایی‌ها به عنوان یک هدف ثابت نگه داشته‌اند.»

به تعبیر آقای جلالی آمریکا با دو مولفه قدرت مبتنی بر اثرگذاری بر افکار عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی و شرطی کردن اقتصاد ایران، آرایش جنگی به خود گرفته است، ولی تسلط «دشمن» بر همین دو مولفه، احتمال جنگ را کاهش داده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران خواستار مقاومت اقتصادی در برابر آمریکا شد و تاکید کرد که اتکا به تامین نیاز‌های کشور در داخل و حمله به نقاط ضعف اقتصادی دشمن از الزامات این مقاومت است.

انتصاب در دولت پزشکیان

رییس‌جمهور امروز دوم آبان ۱۴۰۳ با صدور حکمی ضمن انتصاب غلامرضا جلالی فراهانی به سمت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل کشور، از وی خواست با اتخاذ رویکرد فعال و سازنده در زمینه هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی، در راستای گسترش فرهنگ پدافند غیرعامل در کشور اقدام کند.

در بخشی از حکم مسعود پزشکیان خطاب به جلالی فراهانی تصریح شده است: انتظار دارد با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی اهداف سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم، در راستای تحکیم و گسترش فرهنگ پدافند غیرعامل در کشور با هماهنگی اینجانب اقدام کند.

متن حکم رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای غلامرضا جلالی فراهانی

رئیس محترم سازمان پدافند غیرعامل کشور

به استناد بند (۱) ماده (۲۱) اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور ابلاغی مورخ ۱۴۰۳.۰۵.۰۱ فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و با عنایت به مراتب شایستگی و تجارب ارزشمند جناب‌عالی، به موجب این حکم به سمت «دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل کشور» منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برنامه هفتم پیشرفت و رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم؛ ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد فعال و سازنده در زمینه هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و بهره‌گیری از ظرفیت اندیشمندان و صاحب‌نظران نسبت به تقویت تعاملات فی‌مابین و اثرگذاری مثبت در برنامه‌های دولت در راستای تحکیم، گسترش و فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل در کشور با هماهنگی این‌جانب اقدام نمایید.

توفیقات روزافزون آن‌جناب را در انجام شایسته وظایف محوله از درگاه خداوند سبحان خواستارم.

مسعود پزشکیان

رئیس جمهوری اسلامی ایران

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.