طرح وحشیانه «ژنرال‌ها» آمریکا و اسرائیل از شمال غزه چه می‌خواهند؟

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۳۲


سرویس خارجی-
چکیده طرح «ژنرال‌ها»- که به ظاهر صهیونیستی است اما در واقع آمریکایی است- این است که، شمال غزه باید به هر شکل ممکن، خالی از سَکَنه شود؛ یا با کشتار و قتل‌عام یا با کوچ اجباری...
مدتی است رژیم صهیونیستی، شمال غزه را درست مثل روزهای آغاز تجاوزش به غزه، به شکلی وحشیانه مورد حملات خود قرار می‌دهد. این‌بار هم، درست با سلاح‌های اهدایی و چراغ سبز آمریکا، این حملات جنون‌آمیز اتفاق می‌افتد. اوج این حملات، بمباران ساختمان‌های نیمه‌مخروبه مسکونی در بیت‌لاهیا بود که چند روز پیش رخ داد و در کسری از ثانیه، نزدیک به 75 غیرنظامی با بمب‌های عجیب و غریب قتل‌عام شدند. این جنایت آن‌قدر وحشیانه و تکان‌دهنده بود که، آل‌سعود- از حامیان پشت‌پرده این رژیم- مجبور شد رسما علیه آن موضع بگیرد و این در حالی است که این رژیم، موضع قابل قبولی طی این یک سال و چند هفته‌ای که جنگ در منطقه شعله‌ور شده است، نگرفته بود.
این حملات همچنان وحشیانه ادامه دارد و شاید یکی از دلایلی که باعث شد آن‌طور که باید، مورد توجه قرار نگیرد، تحولات لبنان است. پیش از این تصور می‌شد، دلیل ازسرگیری حملات سنگین رژیم آپارتاید اسرائیل به شمال غزه، جلوگیری از سازماندهی مجدد حماس است اما چند روزی است معلوم شده است که، دلیل اصلی، چیز دیگری است. موضوع طرحی آمریکایی با عنوان «طرح ژنرال‌هاست.»
طرح ژنرال‌ها چیست؟
ماجرا از روز پنجم اکتبر (14 مهرماه) و زمانی آغاز شد که ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی زمینی جدیدی را در شمال نوار غزه آغاز کرد. آن طور که تسنیم نوشته است، صهیونیست‌ها از چند روز قبل‌تر با انتشار اعلامیه‌هایی خطاب به فلسطینیان ساکن بیت‌حانون، بیت‌لاهیا، کمپ پناهندگان و شهرک جبالیا از آنها خواسته بودند تا از این مناطق به طور کامل خارج شوند. ارتش رژیم بی‌درنگ روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را نیز قطع کرد تا از طریق بروز گرسنگی و قحطی ساکنان این مناطق را وادار به ترک خانه و کاشانه خود کند. بیشتر تحلیلگران معتقدند، هدف اصلی از این عملیات‌ها، حضور برخی از نیروهای مقاومت در شمال نوار غزه است که هنوز در شهرک‌های بیت‌لاهیا، جبالیا و التفاح آتش جنگ علیه نظامیان صهیونیست را روشن نگه داشته‌اند.
در حقیقت در صورت تداوم روند کنونی جنگ در همه مناطق غزه، مقامات صهیونیستی نمی‌توانند هیچ‌گونه ادعایی درباره پیروزی نظامی و استراتژیک بر گروه‌های مقاومت فلسطینی داشته باشند. 
چندی پیش نیز خبر رسید که ژنرال بازنشسته صهیونیست یعنی، «گیورا آیلند» در جلسه کمیته امور خارجه و دفاع کنست(پارلمان رژیم) حاضر شده و «طرح ژنرال‌ها» را برای تسلط کامل بر شمال نوار غزه پیشنهاد کرده است. «آیلند» در این طرح خواستار «اخراج کامل فلسطینیان از شمال محور نتساریم و هدف قرار دادن هر جنبنده‌ای در این منطقه» شده است!
همه‌چیز هدف مشروع است
«آیلند» می‌گوید پس از صدور فرمان خروج غیرنظامیان، همه افراد، ساختمان‌ها و انواع زیرساخت‌های موجود در این منطقه باید «هدف نظامی مشروع!» قلمداد شده و در صورت لزوم مورد تهاجم قرار گیرد. او معتقد است با این طرح «اسرائیل هم زمین را از دست حماس خارج می‌کند و هم کرامت آن را از بین می‌برد. در نتیجه گروه‌های مقاومت یک گام دیگر به تسلیم و شکست نزدیک می‌شوند.»(!)
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک هفته پس از طرح این اظهارات در کمیته کنست، از بررسی جدی آن خبر داد. نتانیاهو به شدت نیازمند نشان دادن پیروزی نظامی در نوار غزه برای تثبیت وجهه سیاسی خود نزد شهرک‌نشینان صهیونیست است و از سوی دیگر نیز عملیات آفندی ارتش این رژیم در جنوب لبنان فشار زیادی را متوجه نخست‌وزیر اسرائیل ساخته است؛ به طوری که بخش عمده‌ ظرفیت و توانایی‌هایی ارتش صهیونیستی متوجه جبهه شمالی شده و تداوم درگیری در مناطق مختلف غزه، باعث می‌شود، صهیونیست‌‌ها نتوانند واحدهای بیشتری را به میدان جنگ با حزب‌الله لبنان انتقال دهند.
علاوه‌بر این در یک‌سالی که از نبرد غزه می‌گذرد روند تکراری درگیری‌ چندین‌باره در برخی مناطق این باریکه، باعث شده این تصور شکل بگیرد که تسلط کامل بر این منطقه برای ارتش اسرائیل امکان‌پذیر نخواهد شد. در حقیقت صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با این طرح شیطانی می‌توانند به چند دستاورد چشمگیر برسند؛ اولاً اخراج کامل مردم از این منطقه باعث می‌شود، صهیونیست‌ها امکان تبدیل آن به یک منطقه حائل و نظامی را به دست بیاورند و در فردای جنگ نیز این منطقه را همچنان در کنترل خود نگه داشته و آنچنان که برخی از مقامات این رژیم نظیر «گیدعون صعر» و «گیلا گملیئل»، وزیر علوم رژیم می‌گویند «تصرف منطقه‌ای از غزه به عنوان غرامت حمله 7 اکتبر 2023» را در دستورکار خود قرار دهند.
دومین ویژگی برجسته این طرح از منظر آیلند، به پایان رساندن قطعی درگیری‌ها و خاموش کردن آتش در جبهه شمال غزه خواهد بود. ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل در طول ماه‌هایی که از جنگ می‌گذرد، برخی نقاط نوار غزه را بیش از 6 مرتبه فتح کرده‌اند، اما هر بار نیروهای مقاومت پس از مدتی بار دیگر جبهه جنگ را در آن منطقه فعال ساخته‌اند.
اساساً این روند فرسایشی یکی از تاکتیک‌های مبارزه حماس است که با تغییر مکرر محل درگیری و بازگشت به مناطق پیشین از طریق تونل‌ها، موجب فرسودگی ظرفیت ارتش اشغالگر و شکل دادن به یک چرخه بی‌پایان درگیری‌های نظامی بدون نتیجه نهائی و مطلق می‌شود. طرح ژنرال‌ها، ادعا دارد که می‌خواهد به این چرخه باطل پایان دهد. نهایتاً اگر توطئه‌های فوق به طور کامل (یا دست‌کم تا سطحی مطلوب) محقق شوند، نتانیاهو می‌تواند ادعا کند که مسیر کلی جنگ را به سمت یک پیروزی نظامی جدی سوق داده است.
چالش‌های عملیاتی
به نظر می‌رسد «طرح ژنرال‌ها» براساس مفروضات خوش‌بینانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها نوشته شده است؛ چه این که تسلط قطعی و نهائی بر مناطق باقی مانده در شمال نوار غزه امری بسیار دشوار است. دقیقاً به دلیل تاکتیک مبارزه حماس است که هنوز درگیری در 5 محله و شهرک شمال غزه به پایان نرسیده است. از سوی دیگر این طرح بر این باور است که ارتش اسرائیل می‌تواند عملیات نظامی نامحدودی را در غزه به اجرا درآورد که به نظر می‌رسد به دلیل گرفتاری شدید نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان، چنین امکانی برای بلندمدت فراهم نخواهد بود. علاوه‌بر این، چالش‌های بین‌المللی نیز بر اجرای این طرح تأثیر بسزایی می‌گذارد. کشورهای عربی، به ویژه مصر و اردن به عنوان همسایگان نزدیک، با هرگونه انتقال بزرگ جمعیت فلسطینی‌ها مخالف هستند. این موضوع می‌تواند به بی‌ثباتی کشورهای عربی منجر شود و موج جدیدی از درگیری‌ها را به راه اندازد.
در نهایت، نامعلوم ماندن وضعیت در غزه و فشارهای بین‌المللی، آینده اجرای توطئه ژنرال‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر این وضعیت بدون تغییر بماند، به احتمال زیاد رژیم آپارتاید اسرائیل به پیگیری اهداف خود بدون این که به‌طور علنی نیاتش را آشکار کند، ادامه خواهد داد.
آمریکا: مخالفیم!
وزیر خارجه آمریکا که سفرهای منطقه‌ای خود را آغاز کرده است می‌گوید، با اشغال دائمی غزه (شمال غزه) مخالف است! او طبق روال همیشه خواسته، یکی به نعل و یکی به میخ بزند! تقریبا هیچ اختلافی بین کارشناسان زبده در‌باره این که، آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، با هماهنگی کامل پیش می‌روند، وجود ندارد. این طرح قطعا آمریکایی- صهیونیستی است و این ادعای ما از سوی مقاومت فلسطین نیز تایید شده است. آمریکا نمی‌تواند تمام تسلیحات کُشنده موردنیاز رژیم صهیونیستی را تهیه کرده و هزینه‌های سرسام‌آور مالی و سیاسی این جنایات را به جان بخرد و همزمان بگوید با اسرائیل مخالف است! دیروز کمیته‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد که سخنان وزیر خارجه آمریکا به منزله تاکید بر گمراه‌سازی و نیرنگ مداوم و دفاع از تروریسم رژیم صهیونیستی است.
سایر رویدادها
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین: گردان‌های قسام اعلام کرد مقر فرماندهی و کنترل نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در محور نتساریم با موشک‌های کوتاه‌برد ۱۱۴ میلیمتری رجوم هدف قرار داده است.
فارس: رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی دیروز در اجلاس سران بریکس بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه تأکید کرد.
جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین ضمن اشاره به جنایات رژیم اسرائیل در غزه تاکید کرد که سکوت و شانه خالی کردن کشورهای عربی، خیانت تاریخی آشکار در حق مردم فلسطین است.
داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل که به دلیل کسالت نتوانست در اجلاس بریکس حاضر شود، در اظهاراتی خطاب به این نشست گفت که «نوار غزه به بزرگ‌ترین گورستان کودکان و زنان در جهان تبدیل شده و اعضای بریکس باید به منظور ممانعت از تشدید این حماقت اقدام کنند.»
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.