هوش مصنوعی صدای‌ هالیوود را درآورد هزاران هنرمند نامه اعتراضی نوشتند

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۳۲



 
 سرویس خارجی-
بیش از ۱۰هزار هنرمندِ سرشناس، از جمله هنرمندانِ هالیوودی، نامه سرگشاده‌ای را در اعتراض به آموزشِ غیرمجاز هوش مصنوعی امضا کردند.
هوش مصنوعی (AI) به یکی از عجیب‌ترینِ فناوری‌های زمان ما تبدیل شده است که کاربردهایی از خودروهای خودران تا تشخیص پزشکی دارد و فضای زندگی ما را به شدت متحول کرده و می‌کند. در حالی‌ که هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که زندگی ما را از بسیاری جهات بهبود بخشد، چالش‌های مهمی نیز ایجاد می‌کند که باید به آنها رسیدگی کنیم. یکی از چالش‌ها را می‌توان چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی دانست. هوش مصنوعی نگرانی‌های اخلاقی زیادی از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت و مسئولیت‌پذیری را ایجاد می‌کند. همچنین الگوریتم‌های هوش مصنوعی به ‌اندازه داده‌هایی که روی آنها آموزش دیده‌اند عینی هستند. اگر داده‌ها مغرضانه یا ناقص باشند، سیستم هوش مصنوعی نیز مغرضانه و تبعیض‌آمیز خواهد بود. این یک نگرانی شدید در زمینه‌هایی مانند عدالت کیفری و استخدام است که در آنها از سیستم‌های هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌هایی استفاده می‌شود که پیامدهای واقعی برای زندگی افراد دارد.
حالا خبر می‌رسد که برخی از بزرگ‌ترین نام‌های هالیوود و سرشناسان حوزه ادبیات و موسیقی در یک نامه سرگشاده به صنعت هوش مصنوعی هشدار داده‌اند. آن‌طور که واشنگتن‌پست نوشته است، بیش از ۱۰هزار و ۵۰۰ هنرمند نامه اعتراضی سرگشاده‌ای را در اعتراض به «استفاده بدون مجوز» توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی از آثار هنرمندان برای آموزش مدل‌های خود امضا کرده‌اند. در این نامه آمده است: «استفاده بدون مجوز از آثار خلاقانه برای آموزش هوش مصنوعی مولد، تهدیدی بزرگ و ناعادلانه برای معیشت افراد پشت آن آثار است و نباید مجاز باشد.» استفاده غیرمجاز از آثار این هنرمندان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی یکی از نگرانی‌های عمده آنان است. آن‌طور که ایسنا از واشنگتن‌پست نقل کرده است، اتحادیه بازیگری و انجمن نویسندگان آمریکا اخیراً اعتصاباتی را در سراسر این صنعت برگزار کرده‌اند و خواستار حمایت بهتر از کار و معیشت خود در برابر استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های استودیویی شده‌اند. همچنین در حال حاضر چندین پرونده قضائی در دادگاه‌ها وجود دارد که برخی از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی را به استفاده بدون مجوز از محتوای دارای حق نشر متهم می‌کند. به عنوان مثال به تازگی وال‌استریت‌ژورنال و نیویورک‌پست از شرکت پرپلکسیتی ای‌آی(Perplexity AI) به دلیل نقض حمایت‌های حق نشر خود شکایت کردند. شرکت‌های تهیه موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی نیز در ماه ژوئن از سازندگان موسیقی هوش مصنوعی به دلیل نقض حق نشر در مقیاس گسترده شکایت کردند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.